Gå til innhold

Formatering av en gammel harddisk?

Anbefalte innlegg

Hei!

er sikkert veldig nybegynner spørsmål dette. jeg fikk en 80gb Barracuda hard disk av en venn en dag. og han husker ikke passordet eller noe på den hard disken, windows var instalert og mye annet rart. jeg har en 250gb fra før av, som mitt system ligger på. problemet mitt er hvordan skal jeg formatere den jeg fikk, så den bli helt ren? har prøvd å boote fra windowsxp cd'n, men da blir windows xp bare instalert. den hard disken jeg fikk skal bare brukes til lagring, vil ha den så jeg ser den på min datamaskin, så jeg kan bruke den? noen som kan hjelpe meg?

Mvh even

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start opp Windows fra din eksisterende disk (250giggern) og gå til Administrative Tools (kontrollpanel) -> Computer management -> Storage -> Disk management. Høyreklikk på 80giggern og velg Formater. Dette kan sansynligvis også gjøres rett fra min datamaskin dersom disken er synlig.

Lenke til kommentar

Diskprodusentene og Win$ er uenige om måten og se på størrelsen, produsenten bruker et SI sytem (1000=1000) Win et annet der 1000=1024 - stor forklaring i ca. 2. sticky på "lagringsmedier" her på HW forumet.

Kopierte litt:

4. Jeg kjøpte en en xxx GB stor harddisk, men i Windows er den xx GB mindre?

Dette er fordi diskprodusentene og operativsystemene regner i forskjellige tallsystem.

Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter:

* 1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB

* G = giga = 10^9

* M = mega = 10^6

* k = kilo = 10^3

* (K = Kelvin)

Dette er hva operativsystemene bruker:

* 1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB

* Gi = gigabinary = 2^30

* Mi = megabinary = 2^20

* Ki = kilobinary = 2^10

Dette er ikke SI-enheter. Følgen av dette er at eksempelvis diskplass blir feil i forhold til oppgitte parameter, f.eks 120GB = 111GiB.

For å regne ut sånn ca hvor stor din disk blir i Windows/*n*x, ganger du din diskstørrelse i GB med 0.93 (dette er en tilnærmet verdi av 1000^3/1024^3).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...