Gå til innhold

RAID 1 i praksis?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart bygge ny PC for min farfar, og istedet for å lære han å brenne ut jevnlig backup, tenkte jeg å sette to harddisker i RAID 1 for han.

Om det blir Socket 754 eller 939 er det vel uansett en Silicon Image-kontroller (S-ATA) som brukes med RAID 1.

Hva skjer i praksisk hvis en disk ryker? Kan han fortsette som normalt selv om en av diskene har gått ned, eller vil han få beskjed om dette under oppstarten?

Fungerer den ene disken som virker som før selv om man ikke lenger har to disker i RAID 1?

Må man formatere, sette opp et nytt RAID når man da har fått tak i en erstatter for den ødelagte disken?

Og kan man forvente at disse to diskene uten problemer kan bli flyttet til et annet likt hovedkort om hovedkortet går i stykker? Eller blir man da nødt til å sette opp et nytt RAID, og dermed miste partisjoner?

Håper noen har førstehånds kjennskap til dette, eller vet hvordan det virkelig fungerer i praksis, jeg vil gjøre dette så smertefritt som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en disk ryker får du (avhengig av RAID programvare og OS) beskjed om at RAID'et er ukonsistent, og at en disk har feilet. Når du setter i ny disk må du initialisere den via RAID biosen, deretter vil RAID-kontrolleren begynne å kopiere den fungerende disken over til den nye igjen for å få et konsistent RAID.

Synes ikke du bør se på RAID 1 som backup, det hjelper lite om farfaren din sletter alle dokumentene sine ved et uhell. Lær ham at han må lagre alle viktige dokumenter på ett sted, og ta en backup (f.eks med CD-RW eller DVD-RW) jevnlig.

Lenke til kommentar

Jeg får nå lære han litt backup-folkevett uansett ja. Men jeg ser på RAID 1 som en billig løsning på litt ekstra sikkerhet hvis det er så greit som du forklarer.

Han har allerede en Dell stasjonær med P4 2,4GHz, 1GB RAM osv, pluss en Dell bærbar med PM 1,4GHz 512MB osv, men nå skal han flytte den stasjonære bort, og trenger en ny der han bor.

Han sjekker mail, surfer på internett, og fører litt regnskap i Excel. Allikevel syns han PCWorlds sin ekstrem-PC til 50 000,- så interessant ut. Da måtte jeg bruke 1 time på å forklare at en PC som koster like mye som prosessoren i den ekstrem-PCen vil være mer enn rask nok til han.

Det er i hvert fall ikke noe problem å legge inn 800,- ekstra for å få 2x200/250GB som kan kjøres i RAID 1.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...