Eirik2 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hei! Jeg har et litt sammensatt problem her. Det startet med at jeg har hatt lavfrekvente bildefrys på maskinen. Alt er fullstendig låst, og ingen respons. Løses kun med manuell restart. Har vært sinnsykt irriterende, men jeg har ikke giddet levere inn til Komplett, siden jeg er tett på 100% sikker på at de ikke finner noe galt. Feilen er lavfrekvent, og skyldes sikkert noe tilsvarende "infinite loop"-problematikken. Der kan bortimot hva som helst være galt(vanligvis GPU, RAM, HK eller PSU), og en kan likegodt kjøpe alt nytt om en vil spare tid (been there, done that). For å forsøke å rette på dette installerte jeg en ny skjermkortdriver for en stund siden. Kjørte dette drivercleaner-programmet, men ble også litt for ivrig og presterte å slette en "SM-busskontroller" (nei, jeg var ikke full). Dette skulle kunne løses greit med softwaren til HK, men det har jeg f**nmeg klart å rote bort (tror ihvertfall det fulgte med en CD). Har sjekket etter busskontrollere/drivere hos MSI på nett, men det er en skog av dem og jeg tør ikke gjøre feil. Nuvel. Maksinen har fungert likevel. Bare litt kjipt. Så til neste problem: I går så jeg på MSI Live Update at det var en "ny" (2005-12-02) BIOS-versjon tilgjengelig som jeg ikke hadde lagt merke til før. Valgte derfor å flashe BIOS med denne. Jeg burde kanskje blitt litt skjelven da jeg fikk opp meldingen "We recommend you to make a security boot disk to use WHEN flashing failes", men valgte å fortsette. Og noe gikk ihvertfall galt. Når jeg satte igang igjen tror jeg at jeg kom igjen det meste av POST, men det stoppet opp når maskinen ikke klarte å finne noe "bootable device". Jeg fikk litt noia og flashet tilbake til forrige versjon, uten at dette hjalp. Maskinen kommer seg tilsynelatende gjennom POST, men får et lynraskt flikk av bluescreen når jeg kanskje ville ventet windowslogoen, før den restarter og looper videre. Så til spørsmålene: 1. Om jeg noensinne klarer å vekke opp maskinen igjen, har dere noe hete tips for hvordan jeg skal bli kvitt frysingen? Har kjørt memtest uten feil (og nei, jeg har ikke 23 skjermkort og 32 rambrikker å feilsøke med ). Som sagt er jeg lite gira på å gi komplett masse spenn for at de skal finne ut like lite som meg. 2. Anser dere det som sannsynlig at demoskjermkortet kan ha vært fucket opp da jeg fikk det (frysingen var der fra dag en så vidt jeg kan huske)? Hva kan kortet ha vært brukt til tidligere? Kan det være en vare som er returnert fordi den ikke funket? 3. Tror dere det var flashingen som drepte maskinen, eller ville jeg da ikke klart å starte maskinen i det heletatt? 4. Kan feilen være noe så enkelt som at jeg bare må få satt bootable device skikkelig? Pr nå står 120MB IDE-disken som Primary Master og systemdisken (SATA) som Third Master etter DVD. Dette har jeg jeg ikke klart å bytte om! Har prøvd før. Det har også funket før selv om systemdisken har vært Third Master. Bare for å få unna maskinvareconfigen: CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte RAM: 1024MB;Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2X512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 HK: MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16 SK: Gainward GeForce 6600GT 128MB 1,6ns PCI-E,"Golden S"(GLH) -Demo HD: System; Western Digital Raptor 36.7GB SATA 8MB 10000RPM, Lagring; Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM. DVD: NEC DVD recorder ND-3520A IDE White Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) PSU: Fortron/Source Strømforsyning ATX 350W Bulk, 120mm Vifte, SATA, 20/24pin Software: Windows XP Pro SP2 Om noen har mulighet til å hjelpe meg med dette så hadde det vært supert! Mvh Eirik Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Gå inn i cmos setup og "Load optimized defaults" . Du må alltid gjøre dette etter bios flash . Lagre med f10 og exit . Slå av maskinen help (strømløs) og på igjen . Gå tilbake til cmos setup i Advanced Feature Settings - HD boot order - Verifiser at disken med OS er øverst , flytt evt. med pageUp tasten disken med ditt OS installert på til å være øverst/først . Endret 15. april 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Forslag: Jeg ville startet enkelt: Ta en Ccmos først, evt fjern batteriet, sett det inn igjen, prøv maskinen om dette ikke fungerer: 1 Fysisk fjern 120 GB disken du ikke har OS på, samt evt CD rom. Sett SATA disken som primary boot device. Fjern alle andre fra lista. Om dette ikke fungerer: 2 Legg inn OS pånytt. Sett cd-rom som primary boot device, fjern alle andre men la selvfølgelig OS disken være koblet til. Lykke til! Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Syar2003: Har nå gjort som du sa, dessverre uten at det blir noen bedring. Får beskjeden om at "Windows dessverre ikke startet uten feil" og at jeg kan velge mellom oppstart på vanlig måte og sikkerhetsmodus. Ingen av dem virker, men jeg får bluescreenflash (for raskt til å lese) og spontan restart. Heisann80: Jeg har prøvd å nappe strømkabelen på HD120 tidligere uten at dette har hjulpet. Kan godt gjøre et nytt forsøk. Har prøvd å sette Raptor(system)-disken som primary master i CMOS, men dette har ikke vært mulig hittil. Skal teste en ny runde med HD120 utkoblet. Nyinnstallasjon av Win er absolutt en løsning. Har forresten gjort dette en gang tidligere også. Dette hjalp ikke på frysingen, just for the record. Vil nyinnstallasjon føre til at SM-busskontrolleren kommer på plass igjen, eller er dette en hardware-greie? Edit: Er litt skeptisk til å knerte batteriet til CMOS. Mener å ha lest et sted at dette er risky bissniss. Hva er evt bivirkningene? Takk for den raske hjelpen! Mvh, Eirik Endret 15. april 2006 av Eirik2 Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Har dillet litt med CMOS. Prøver å få opp raptor-disken som primary master. Går ikke. Tok ut strøm på HD120. Satte "NONE" på begge slot´ene og restartet. Når jeg nå kjører autodetect på Primary Master finner jeg ingen ting. Men enda tristere; når jeg kjører autodetect på Third Master for å finne igjen raptor-discen så låser CMOS seg. Dvs ingen knapper funker. Lukter av dårlig nytt. Skal sette i strøm i HD120 igjen nå, så får vi se hva som skjer. Akkurat nå er jeg bare veldig veldig glad for at jeg har to forskjellige disker for lagring og system. Edit: Jeg bommet nettopp med DEL-knappen og hoppet over CMOS. Når jeg kommer til Disk Boot Failure-meldingen er det en PCI Device listing på skjermen. Alle enheter har en IRQ, og de har Func. No 0-2. Jeg merker meg et pa avvik: Memory Controller har NA på IRQ, alle har "0" på Func No. unntatt SMBus Cntrlr, USB 2.0 EHCI Cntrlr og USB 1.0/1.1 OHCI Cntrlr som har "1" og en annen USB 2.0 EHCI Cntrlr som har "2". Er dette relevant? Mvh, Eirik Endret 15. april 2006 av Eirik2 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Virker som det er Raptor disken som har tatt kvelden. Vanskelig å si hva du bør gjøre. Jeg ville fjernet den og forsøkt å legge OS på en annen disk, men litt vanskelig siden du har data på 120 disken. Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Jepp. Lukter litt svidd Raptor av dette. Men tror kanskje jeg skal vurdere å reinstallere Win uten HD120 i, for å se om Raptoren dukker opp igjen. Mener å huske at jeg har fått en sånn boot-error for lenge siden en gang, hvor raptore var litt ute av kontroll, men da fant jeg ut av det. Sjekk forøvrig edit i posten over. Fant noen snodige greier. Mvh, Eirik Endret 15. april 2006 av Eirik2 Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Når jeg kjører igang for å reinnstallere windows, så dukker Raptordisken opp som installasjonsalternativ uten problemer. Skulle ikke dette bety at den fortsatt funker fint? Men den trenger kanskje en reinstallasjon uansett? Bør jeg bare kjøre på? Mvh, Eirik Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Bare å kjøre på, men et tips er kanskje å hente ned et diagnoseprog til WD og sjekke disken. Enten fra hjemmesiden til WD eller f.eks "ultimate boot disk". Skal avdekke feil osv på disken. Ville sikkert bare kjørt på jeg og sett hva som skjedde. Mulig det funker. Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Kjørte diagnose uten feil. Installerer Win nå, så får vi håpe det ikke er noe hardwarefeil i tillegg. Takker, nok en gang! Mvh Eirik Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Uhm. Jeg prøver å installere. Jeg formaterer og ordner alt. Når maskinen restarter begynner den hele prosessen på nytt. Står sikkert i en eller annen manual, men jeg hadde tenkt til å få dette kjapt unnagjort (kjappere en det pleier ihvertfall... ). Hva er det jeg gjør feil nå da? Har gjort dette noen ganger før og ikke vært borti dette. Edit: Det er mye som tyder på at det hjelper fint lite å reinstallere så lenge disken ikke dukker opp i CMOS.... Samtidig er den 100% synlig for Windows-installasjonen (fikk tilogmed formatert disken). Mvh, Eirik Endret 15. april 2006 av Eirik2 Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Det blir litt turboposting her nå, men det dukker opp ny info som ikke passer inn i en edit. Jeg flashet bios på nytt med disken som var laget som redningsbøye om det første flashingen skulle gå til helvete. Etter dette dukket disken min opp i BIOS igjen. Så langt så godt. Når jeg nå skulle prøve å kjøre igang med installasjon av Win igjen fra, så gikk det verre. Får følgende feilmelding: Windows kan ikke starte på grunn av en harddiskkofigurasjonsfeil.Kan ikke lese fra den valgte oppstartsdisketten. Kontroller oppstartsbanen og disketten. Se Windows-dokumentasjonen om maskinvarekonfigurasjon av disker og i brukerhåndbøkene til maskinvaren for ytterligere informasjon. Så da ligger det vel an til et par timers lesning uten å bli særlig klokere. Yay! Edit: Plutselig funket det! Så nå er jeg igang fra start av. Får se om første restart funker denne gangen. Edit2: Er nå igang med innstallasjonen for alvor. Note to self: Ikke prøv å installere Windows om BIOS ikke vet at du har en harddisk. Mvh, Eirik Endret 15. april 2006 av Eirik2 Lenke til kommentar
Eirik2 Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 (endret) FYI, HK og maskin lever nå i beste velgående (utrolig nok). Etter installasjon gikk jeg inn på MSI sine sider igjen, og denne gangen fant jeg faktisk frem til driverne! På et blunk dukket det opp både SM-bus-kontroller, systemharddisk m.m. Ser ut til at feilen ble forårsaket av at jeg flashet bios når HK-driverne ikke var i orden. Dermed ramlet både HD og kontrollere helt ut av systemet. Har foreløpig ikke fått frysing av skjermbildet. Kommer isåfall tilbake og surver mer. Takk for all hjelp!! Edit: Nå fikk jeg første frys av skjermbildet. Så da er jeg i gang igjen med helvetet. Av hensyn til oversiktlighet starter jeg en ny tråd om det. Mvh, Eirik Endret 16. april 2006 av Eirik2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå