Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det sånn at det er like regler uansett hvilket flyselskap(ryanair, sas, ba, klm osv.) man reiser med når det gjelder størrelsen på håndbagasjen man kan ha med på fly? Isåfall, noen som kan anbefale en bag/sekk/koffert til 5-1000kr som jeg kan bruke på reiser med fly der jeg kun skal ha håndbagasje og ikke ha bagasje?

 

Og hva er reglene når det gjelder toalettsaker som man har med i håndbagasjen? 100ml maks?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil gjerne reise med Cathay Pacific til Hong Kong neste gang. Men det er en hake: de flyr kun fra de større byene i Europa (f.eks. London virker som de har mest avganger fra). Ser at de er i One World allianse med British Airways.

 

Hvis man kjøper billett Oslo - London fra BA og London - Hong Kong fra Cathay Pacific, åssen blir det med innsjekket bagasje? Må man hente og innsjekke bagasjen på nytt i London, eller går det an å få den ferdig innsjekket til endelig destinasjon i Oslo?

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøpe en gjennomgående billett med BA. Alle de store, tradisjonelle selskapene har såkalte interlineavtaler, slik at den du møter på check-in har mulighet til å sende bagen din hele veien. Desverre er ikke det alltid tilfelle - men burde være null stress å kjøpe en gjennomgående billett - hva kommer opp om du går inn på BA.com og søker på OSL til HKG? Eller direkte fra Cathay Pacific? Med en gjennomgående billett har du ikke noe ansvar skulle du miste videreforbindelsen, og bagasjen går direkte uten at du må snakke pent med en checkin-agent.

Lenke til kommentar

Auda, slik gikk det med noe av verdens dyreste fast food, 16 av 17 serveringssteder på Gardermoen fikk kritikk av mattilsynet med beskjed om å utbedre manglene innen 1. oktober.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3277138.ece

Hva annet hadde man forventet med monopol?

 

Noen som vet hvilket av serveringsstedene som ble stengt umiddelbart?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Sorry, de fant feil ved samtlige 17 serveringssteder. Og de hadde påpekt feil tidligere i år, uten at forholdene ble forbedret.

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/mattil...vn-2914049.html

 

OSL gir monopol på all servering og kiosker på OSL som de har ute anbud på for 5 år om gangen. Om OSL hadde brydd seg det minste om passasjerene hadde de sparket ut Select Service Partner pga. kontraktsbrudd og avviklet monopolordningen. Jeg tviler likevel på at det skjer noe før Konkurransetilsynet våkner.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Anbefaler deg å kjøpe en gjennomgående billett med BA. Alle de store, tradisjonelle selskapene har såkalte interlineavtaler, slik at den du møter på check-in har mulighet til å sende bagen din hele veien. Desverre er ikke det alltid tilfelle - men burde være null stress å kjøpe en gjennomgående billett - hva kommer opp om du går inn på BA.com og søker på OSL til HKG? Eller direkte fra Cathay Pacific? Med en gjennomgående billett har du ikke noe ansvar skulle du miste videreforbindelsen, og bagasjen går direkte uten at du må snakke pent med en checkin-agent.

 

Når jeg søker OSL - HKG på BA.com, får jeg kun deres egne flyvninger. Forståelig at de vil prioritere seg selv først. CathayPacific.com har ikke OSL i "From:"-lista, men London står der. Vet ikke om BA er så begeistret om jeg sier at jeg vil booke en billett hvor den større strekningen skal flys av en annen - riktignok i samme allianse - men likevel...

Lenke til kommentar
Mulig det er codeshare på flygningen, dvs. at to (eller flere) flyselskaper selger billetter til samme flygning under sitt eget navn. Sjekk om avgangstidene på de aktuelle flygningene er de samme. Er de det, så flyr du Cathay selv om du kjøper billett fra BA.

 

Har sjekket dette også. Da pleier det å stå under koden "Operated by xxxxx". Hvis det står Operated by BA, så er det BA sine fly, ellers ville det stått Operated by Cathay Pacific. Får kanskje høre med reisebyrå, da de får til gjennomgående billett med Cathay Pacific. Jeg ville bare finne ut om det gikk an å gjøre det selv uten hjelp fra byrå.

Lenke til kommentar
BA har tilbud en dag til, business/club til så lite som 1728 hver vei :)

 

Det er ikke noe tilbud, såvidt jeg vet, men en vanlig "billig"-business som ikke er fleksibel. Tror dog den har blitt litt mindre fleksibel nå: Før kunne man fly hvilke dager man ville, men nå må man være borte natt mellom lørdag og søndag.

 

Skal forresten fly BA i Club i morgen. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
BA har tilbud en dag til, business/club til så lite som 1728 hver vei :)

 

Det er ikke noe tilbud, såvidt jeg vet, men en vanlig "billig"-business som ikke er fleksibel. Tror dog den har blitt litt mindre fleksibel nå: Før kunne man fly hvilke dager man ville, men nå må man være borte natt mellom lørdag og søndag.

 

Skal forresten fly BA i Club i morgen. Gleder meg :)

 

Vanlig ikke-fleksibel BA Business/club er 38xx, ikke 17xx.

Lenke til kommentar

En vei (som nevnt over) er 1788 til London, og 1738 tilbake. Tur\retur betaler man da 3527.. Prisene har alltid vært sånn, siden de ble justert opp littegrann. Da kostet de ca. 3000 tur\retur. Har flydd Club et par ganger det siste året, og har aldri booket noe til mer enn ca. 3000 tur\retur Oslo-London.. (Bortsett fra når jeg skal videre fra London, selvsagt..)

Endret av marfo83
Lenke til kommentar
Har søkt meg frem til et par tilbud som betår av både Continental og SAS. Hvordan er det mulig? Er de ikke i forskjellige allianser slik at man ikke får sendt bagasjen gjennom helt frem til destinasjonen? Og får man bonuspoeng til forskjellige allianser?

Continental går fra SkyTeam til Star Alliance 27. oktober 2009. Regner med det er det som er årsaken?

Lenke til kommentar
Har søkt meg frem til et par tilbud som betår av både Continental og SAS. Hvordan er det mulig? Er de ikke i forskjellige allianser slik at man ikke får sendt bagasjen gjennom helt frem til destinasjonen? Og får man bonuspoeng til forskjellige allianser?

 

Alliansene har ikke noe med å sende bag hele veien. Alle de store nettverksselskapene har interline-avtaler om dette, slik at det ikke er noe problem. Kombinasjoner CO og SAS har vi hatt hele tiden - og CO fra OSL-EWR har jo daglig innkommende SAS-passasjerer, og har hatt det siden starten. Det er i stor grad ikke noe prissamarbeid på disse rutene - men bagen sendes direkte. Poeng får du i StarAlliance for SAS-legget, og i Skyteam for CO-legget (inntil nå CO går til Star). (En annen nokså normal combination er SAS til CPH og Delta videre til ATL - og det blir akkurat det samme med to allianser. )

 

Dette er fordelen med nettverksselskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...