Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg reiser på 5 ukers sommerferie til Filippinene lørdag den 20., og i år blir det KLM - første gang siden 2002, da jeg først begynte å reise ned dit på årlig basis. Siden da har jeg brukt Malaysia Airlines (2003, 2004) og Lufthansa (2005).

 

Årets rute går fra SVG (avgang 0650) til AMS (ankomst 0820). Deretter må jeg vente i 5 t 45 min til jeg tar et Boeing 777-300ER til MNL, der jeg ankommer 0845 lokal tid (+7 GMT). Med LH var det først 6 timers ventetid i FRA før turen gikk til MNL med en liten mellomlanding i CAN (Guangzhou, Kina). Og med MAS var det den samme, faste ruten fra AMS med bytte av fly i KUL.

 

Og angående servicen om bord:

Her stikker MAS av med seieren, med personlig in-flight underholdningssystem - man får sin egen LCD-skjerm bl.a med mulighet til å spille Super Nintendo-spill (spilte gjennom både Street Fighter 2 og Super Mario All-Stars på den ene turen ned), utenom de faste tidspunktene der det vises film, diverse TV-serier og nyhetsprogram samt kart som viser nåværende posisjon. Flymaten er god, og selvfølgelig Halal-tilberedt i og med Malaysia er et muslimsk land. Og apropos muslimer, kartprogrammet viser også alltid i hvilken retning Mekka er, slik at man kan gjøre sine bønner med god samvittighet (Nå er jeg ikke troende selv, dette er bare til opplysning). Men det som imponerte meg mest, var personellet deres - makan til god kundeservice har jeg ikke opplevd på fly. De passer på å gi deg oppmerksomhet selv om de har mye å gjøre, er alltid raskt på pletten dersom du skulle trenge dem og man kan faktisk slå av en hyggelig prat med en av dem dersom det ikke er mye å gjøre.

 

KLM kommer på en god andreplass - god kundeservice der også, man legger også merke til hvorfor nederlenderne regnes som et av de høyeste folkeslagene i verden (hadde aldri truffet på damer på over 1,80 før jeg tok denne turen med KLM), samt at nederlandsk er et vanvittig morsomt språk å høre på (grunnen til at Nederlandsk Komiker er blitt min favoritt-sketsj i Team Antonsen). Men mangel på egen in-flight underholdning trakk ned. Nå var dette for snart 4 år siden (på et Boeing 747-400), jeg regner med helt andre boller på et 777-300ER. Dette er hovedgrunnen til at jeg nå gir KLM en sjanse for å se om de fremdeles holder mål.

 

Til slutt, LH: Kort sagt, men får det man betaler for. Relativt billig (kr 6800 tur-retur), men kun det aller mest nødvendige av fasiliteter og kundeservice. LH er også mye strengere med å håndheve 20 kg-grensen på innsjekket bagasje. Før avgang fra MNL, har jeg utrolig nok meg gjennom med 35 kg både hos KLM og MAS - men måtte betale kr 2500,- i overvektsgebyr da jeg sjekket inn med LH :(

 

Og nei - jeg har dessverre ikke fått samlet de potensielle poengene jeg ville ha tjent på disse reisene i noen form for et FF-program. Jeg er nok litt for lat, jeg reiser jo tross alt utenlands kun 1 gang i året...

Lenke til kommentar

Evileddie: Morsomt å høre dine erfaringer! Nå har du jo reist med tre flyselskaper som ikke tilhører en og samme allianse, så jeg anbefaler deg å finne frem til ett flyselskap du kan tenke deg å fly med, og melde deg inn i deres FF-program. Ser du nevner KLM, så det hadde ikke vært så dumt om du meldte deg inn i Flying Blue.

 

Som du selv sier, så reiser du ikke så veldig ofte -- så du vil nok ikke få sølv- eller gullstatus helt med det første. Dette fordi man har en såkalt opptjeningsperiode på 12 mnd. -- dvs. at du må tjene f.eks. 25.000 poeng i løpet av ett år for å bli sølvmedlem hos Sky Team (Flying Blue, altså), du kan jo også prøve å få til en reise sent på sommeren og reise tidlig sommeren neste år?

 

Fordelene er nemlig mange med én gang du er sølv- eller gullmedlem. Farvel til overvektsgebyrer og heisann gratis mat og drikke i div. lounger! Etter hvert som du også får poeng kan du også bruke disse for å oppgradere fra economy til business, det er da det lønner seg å være trofast mot en allianse (i dette tilfelle Sky Team). :)

Lenke til kommentar

Men flyselskapene er ikke lenger så rause med poeng, og det spørs om selv til turer til manilla i løpet av 12 måneder klarer å bli til sølv... Tror jeg fikk 900 miles/poeng på min fleksible økonomibillett Vienna-Cairo sist, du får kanskje tre ganger det til manilla, men det holder vel fortsatt ikke til særlig mye...

 

Kanskje jeg skal være helt uenig med Robbie, og si at du bør shoppe rundt der flyturen er billigst? :p

Lenke til kommentar

I følge min Flying Blue kalkulator får du 14.142 miles, ved en tur/retur OSL - MNL reise i economy. Kanskje ikke så mye, men klarer du å presse sammen to reiser i løpet av ett år har du plutselig sølvkort. :)

 

Du kan også veldig ofte oppgradere fra economy til business for et par tusen miles, ved innsjekking på flyplassen. Moralen er: meld deg inn i Flying Blue! Du taper i hvert fall ingenting på det.

 

@Joachim: Sikker på at du snakker om en full-flexible billett, og ikke en economy discounted?

Lenke til kommentar

Ja, hadde jeg tatt turen ned 2 ganger i året i stedet for 1 (f.eks mai og desember), hadde jeg nok seriøst vurdert et medlemskap i et FFP. De fordelene Robbie nevner her er ikke noe man sier nei takk til :)

 

Men jeg får se nå hvordan årets reise med KLM utvikler seg - blir jeg godt fornøyd med reisekomforten og kundeservicen, blir det nok KLM framover på meg på framtidige turer ned til Filippinene. Men hvis MAS etter planen (i løpet av 2007) får skaffet seg en Airbus A380 som går mellom AMS til KUL, så reiser jeg selvsagt heller med dem :-)

Lenke til kommentar
@Joachim: Sikker på at du snakker om en full-flexible billett, og ikke en economy discounted?

6043552[/snapback]

Det var en full-flexible(economy flex-opplegg-aktig) greie, men det var Oslo-Vienna som var godskrevet med 900, så min feil. Men var ikke stort mer for Vienna-Cairo, uten at jeg husker eksakt poengantall, tror det var rundt 2200. Mulig jeg ikke får full uttelling siden FF-kortet er utstedt av United, og nevnte flyvninger ble fløyet av Austrian.

Lenke til kommentar

Æsj. Hater og fly. Vet ikke helt hvorfor, men det er bare sann. Er litt kos å ta av og slikt, men liker ikke at flyet rister så grusomt til tider. Også har jeg dårlige minner ettersom vi satt 12 timer på Gardermoen når vi skulle til Lanzarote for et par år siden.De måtte vente på en motordel fra Stockholm, osv. Er i grunn og bunn greit med gratis matbonger! ;)

Endret av vegardostrem
Lenke til kommentar

NiwT: Det stemmer visst, så litt feil på billetten. Ser også på KLM sin oppføring på Wikipedia at dette er tilfellet.

 

Det som Wildbill sier høres utrolig oppløftende ut :) Selv er jeg 1,95m høy, og tanken på å sitte sammenklemt i 13 timer uten skikkelig rom for beina får meg til å grøsse :cry:

 

Min eneste bekymring nå er at flygelederene begynner å lage bråk igjen. Vil en eventuell streik ramme utenlandstrafikk (fra SVG) også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...