Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Joa, men som alle andre føler man seg jo mye mer usikker av og være 1000 fot oppi lufta en en fot på bakken..

Litt frykt skal man ha for alle typer transport da de utgjør en risiko, men om man er mere redd for å fly enn for å kjøre bil så er dette ikke rasjonell frykt. Informasjon og trening er det beste mot irrasjonell frykt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hva slags stikkontakter det er i Irland?

 

Samme som i Storbritannia.

 

Spørsmål: For øyeblikket før Norwegian starter sent i august, hvem flyr billigest til Dublin fra Oslo? Har har lett ganske mye men finner ingen som matcher SAS. Ryanair er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Hei. er ikke sånn kjempe glad i å fly etter at jeg så alle flyhavarikomisjon episodene som 12 åring.

 

Noen som har noen gode tips, mot lit flyveskrekk ? :(

Er det altfor ille kan du jo ta noe beroligende og prøve å sove under hele turen.

Lenke til kommentar
Har flydd dit med Ryanair, og det var helt problemfritt og billig.

 

Skjønner at noen av prinsippielle grunner ikke vil fly med Ryanair, men det er ingen praktiske grunner til å ikke gjøre det.

 

Men heldigvis finnes det oss som innehar de moralske skruplene du mangler! :)

 

BaltusBrun - jeg har sendt deg PM.

Lenke til kommentar
Men heldigvis finnes det oss som innehar de moralske skruplene du mangler! :)

Hvem vet, kanskje jeg boycotter SAS fordi de sparker flygere som har fylt 60. :whistle:

 

Det er altså ikke noe problem med å finne grunner til å unngå samtlige selskaper.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3179287.ece

"Skatter og avgifter har lenge vært lempet over på Eurobonus-medlemmer som vil benytte sine opptjente poeng til en premietur. Det nye er at SAS nå har innført et drivstofftillegg på bonusreisene. Det som tilsynelatende skulle være en nesten gratis reise, kan nå komme til å koste flere tusen kroner."

Og så kommer de med eksempel på at man må betale over 3000 for en "bonustur" med SAS til New York. At de nå tar over 2400,- i "Fuel surcharge" som de kaller skatt på den turen er svindel og bedrag. "Gratisturen" ender opp som dyrere enn tilbud andre kommer med, og hvor du tjener poeng på å fly. Det utroligste er at SAS tør rakke ned på gebyrene hos Norwegian og Ryanair.

 

Er det mulig å få Eurobonuspoengene overført til andre i Star Alliance eller er poengene å regne som tapte?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Hvem vet, kanskje jeg boycotter SAS fordi de sparker flygere som har fylt 60. :whistle:
For all del - i den grad fristilling/pensjonering med full lønn er å sparke noen...

 

 

Er det mulig å få Eurobonuspoengene overført til andre i Star Alliance eller er poengene å regne som tapte?

 

De kan ikke overføres nei.

 

Lenge har det gunstigste vært å bruke EB-poeng for upgrades, og det fremstår vel nå som om mulig ennu gunstigere, om man skal regne point-value.

Lenke til kommentar
Hvem vet, kanskje jeg boycotter SAS fordi de sparker flygere som har fylt 60. :whistle:

 

Hvem er best å sparke når man først skal sparke noen? De som kan gå av med full pensjon med ungener som er selvstendige og flyttet hjemmefra, eller de yngre pilotene som har barn de er nødt til å forsørge i en god del år til?

 

Flygere som velger å jobbe etter de har fylt 60 hindrer også karrieren til yngere piloter, spesiellt tidligere Braathens piloter som SAS har balgt å plassere bakerst i opprykkskøen. Også verdt å nevne at SAS ikke har ansatt en pilot på 10 år, om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Vi skal til USA i august og flyr i den forbindelse med Continental fra Oslo til New York, deretter videre til Orlando. Vi har kun 1,5 time i New York før flyet vårt går videre til Orlando. Vil vi rekke dette?

 

Jeg har snakket med Ving Flex, som bestilte flybillettene til oss og de sier at dette skal gå fint, men for meg virker det som minimalt med tid, spesielt på en flyplass jeg ikke er kjent. De sier også at om vi ikke sku rekke flyet, vil vi bli booket om til neste avgang. Noen innspill?

 

Noen som forrsten vet noe om standarden på disse flyene, benplass, tv i ryggen osv?

 

Har lest litt i tråden og ser det er mange som sitter med mye kunnskap her, så håper på svar :D

Lenke til kommentar

1.5 time på Newark burde holde - hvis ikke booker jo Continental deg om til neste flyvning til Orlando.

 

Jeg er ikke nødvendigvis så opptatt av midtganger som Robbie, og synes det er helt OK med bare en midtgang også til Statene (og gudskjelov er det slike flytyper som gjør at vi kan ha interkontinentale flyvninger fra Norge!). Continental skal nå ha skjermer i alle stolrygger, og benplassen er vel normal, antar 32 inches. Synes det er helt greie fly innvendig - og utenfra er jo 752-en med winglets grasiøs og vakker... (ikke at det egentlig hjelper deg...)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg tenker på å ta et innenriksfly som lander på gardermoen kl 07:35... Flyet som jeg skal ta videre går til utlandet kl 09:00 og det er 2 forskjellige flyselskap og jeg reiser med innsjekket bagasje.... Rekker jeg dette? Hvis ikke så må eg vente mange mange timer og betale nesten dobbelt så mye.. Stod på Gardermoen sine nettsider at en måtte møte opp 2 timer før flyet går, men eg har hørt at 45 minutter holder?

Tror det som kommer til å ta tid er å vente på den innsjekkede bagasjen.. men hva syns dere?

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

 

Sitter fortsatt inne med noen spørsmål jeg..

 

Hvordan er det med baggasje og slikt når vi ankommer Newark? Har kun flydd direkte før skjønner dere ;) Er Newark en oversiktlig flyplass, greit å finne fram for å komme seg videre?

 

Og hvor mange kg baggasje kan vi ta med hjem? Vi er 2 reisende. Har hørt så mye forskjellig, alt fra 20 kg pr pers til ubegrenset.

Lenke til kommentar

Når du ankommer Newark, må du først gjennom immigration, deretter ta med deg bagasjen, gå gjennom tollen, før du kan levere fra deg bagasjen igjen, og fortsette gjennom sikkerhetskontrollen. Dette gjøres alltid ved innreiseflyplassen når en reiser til USA.

 

Bagasjekvoten man kan ta med seg til USA, er 2x23 kilo per persjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...