robertaas Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) 15 kg mener du vel. Selvsagt visste jeg det, men om man ikke har noe annet valg, så har man ikke det. Ikke min feil at ting ble som det ble, ellers hadde jeg heller aldri valgt dem. Norwegian var fulle på tidspunktet da vi var nødt til å bestille flybilletter til studietur selv (noe vi fikk beskjed om omtrent 1 1/2 uke før), en tur som forøvrig varte 2 uker. Jeg synes faktisk det er rimelig bedritent at man ikke kan ha med mer 15 kg, men det er nå meg. De fleste, foruten forretningsreisende, handler kanskje eller lignende. Det er ikke et lavprisselskap i mine øyne, det er et avgiftselskap. De lever av sine avgifter, og derfor vil jeg aldri velge dem igjen. Norwegian har bedre service, og er faktisk mye billigere. Nei, mente 20 kg, var det ikke det du hadde med deg? Man kan ikke uten videre si at ett selskap er billigere eller dyrere slik du gjør. Ryanair er uslåelig på pris om man reiser uten bagasje og planlegger bestillingen i god tid slik at man kommer på deres tilbud til 1 kr. Man kommer ikke unna med 2 kr, men 1-200 kr kan man faktisk få en weekendtur til utlandet for. Stiller man derimot opp og må reise samme dag er de antagelig dyrere enn SAS, og i alle fall om man skal ha bagasje med seg. Endret 21. juni 2009 av robertaas Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2009 Og samtidig støtte til den sosiale dumpingen og undergravingen av de ansattes rettigheter, og også rettighetene til de fleste andre berørte parter...Jeg regner med at Ryanair følger gjeldene lover og regler, ellers ville de blitt stoppet. Og jeg leser stadig om "fullservice"-selskap hvor de ansatte går ned i lønn eller blir bedt om å jobbe gratis så jeg aner ikke hvem som er verst for de ansatte. Foruten alt gebyrstyret bruker Ryanair ofte flyplasser som er litt perifere. Men jeg har sett andre selskaper som er mer utspekulerte med gebyr og tillegg. Hos Ryanair er knapt en eneste pilot ansatt - de må jobbe som freelancere uten f.eks. syketrygd-rettigheter - cabin crewet er ansatte i vikarbyråer, og må betale selv for uniform, ID-kort samt bakgrunnsjekken. (Nå skal det også sies at Norwegian har begynt å bruke vikarbyrået TopFlight som de ansetter cabin crew gjennom, uten at det er blitt helt Ryanair av den grunn.) Pilotene må ofte fly et halvt år uten lønn som en del av treningen, og må ofte betale såkalt typerating på kr 2-300 000 NOK av egen lomme - på toppen av kostnadene de har hatt til å utdanne seg til piloter(som oftest nærmere 800 000 NOK). I det hele tatt. At BA permiterer ansatte, men sier de gjerne må komme på jobb under permitteringen i en måneds tid fortoner seg ganske mye bedre... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Så et helt hvitt fly på Gardermoen. Så ut som en stor Airbus. Noen som aner hva dette kan være? Et testfly eller en anonym milliardær? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Hos Ryanair er knapt en eneste pilot ansatt - de må jobbe som freelancere uten f.eks. syketrygd-rettigheter - cabin crewet er ansatte i vikarbyråer, og må betale selv for uniform, ID-kort samt bakgrunnsjekken. Det synes kanskje pilotene er greit om de får større mulighet til å bli kaptein og tjener 4-500.000 mer enn i SAS. Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Så et helt hvitt fly på Gardermoen. Så ut som en stor Airbus. Noen som aner hva dette kan være? Et testfly eller en anonym milliardær? Hei og god kveld Når jeg var mellom landet i Milano til Sardinia så husker jeg at jeg kjørte med et helt hvitt fly. Grunnen var at flyet hadde nettop blitt kjøpt brukt og hadde ikke blitt malt ennå. Isåfall om dette ikke er grunnen så håper jeg ikke det er en milliardær. For da hadd jeg hatt lyst på det Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Det aktuelle flyet er innleid fra HiFly og flyr for Thomas Cook, og er en A332. Charter altså. EDIT: Og helt hvite fly er slettes ikke uvanlig - spesielt hos wetlease-operatører som leier ut fly til mange ulike flyselskap for kortere tidsperioder. Endret 23. juni 2009 av PlatinumFlyer Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) 15 kg mener du vel. Selvsagt visste jeg det, men om man ikke har noe annet valg, så har man ikke det. Ikke min feil at ting ble som det ble, ellers hadde jeg heller aldri valgt dem. Norwegian var fulle på tidspunktet da vi var nødt til å bestille flybilletter til studietur selv (noe vi fikk beskjed om omtrent 1 1/2 uke før), en tur som forøvrig varte 2 uker. Jeg synes faktisk det er rimelig bedritent at man ikke kan ha med mer 15 kg, men det er nå meg. De fleste, foruten forretningsreisende, handler kanskje eller lignende. Det er ikke et lavprisselskap i mine øyne, det er et avgiftselskap. De lever av sine avgifter, og derfor vil jeg aldri velge dem igjen. Norwegian har bedre service, og er faktisk mye billigere. Nei, mente 20 kg, var det ikke det du hadde med deg? Man kan ikke uten videre si at ett selskap er billigere eller dyrere slik du gjør. Ryanair er uslåelig på pris om man reiser uten bagasje og planlegger bestillingen i god tid slik at man kommer på deres tilbud til 1 kr. Man kommer ikke unna med 2 kr, men 1-200 kr kan man faktisk få en weekendtur til utlandet for. Stiller man derimot opp og må reise samme dag er de antagelig dyrere enn SAS, og i alle fall om man skal ha bagasje med seg. Alt i alt hadde det nok uansett vært billigere å reise med SAS, og jeg kommer faktisk til å reise med SAS framfor RyanAir, til tross for "billigere" billetter. Blir ikke billigere i lengden gitt, spesielt fordi jeg ikke er en person som reiser business uten bagasje. Merkelig at Norwegian klarer det til samme pris, hvor man i tillegg kan ha med mer bagasje og få bedre service. Endret 25. juni 2009 av yvonne2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hmmm...enda en "crash by wire" med Airbus. Lenke til kommentar
lama_ Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 hva betyr det at det står PC, på KLM sin billett om hvor mye handbagasje man kan ta med? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 hva betyr det at det står PC, på KLM sin billett om hvor mye handbagasje man kan ta med? Det står om hvor mye innsjekket baggasje du kan ha med deg, tenker jeg nok. PC står for Piece Concept (jeg tipper du muligens skal til USA/Canada/Brasil?) - og innebærer 2 kolli av inntil 23 kilo hver - totalt 46 kilo ved riktig pakking - for innsjekking free of charge. Videre tillater KLM 12 kilo håndbagasje på sine flyvninger. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Erfaringer med innenriksfly i USA? Hvordan er dette å fly? Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Erfaringer med innenriksfly i USA? Hvordan er dette å fly? Omtrent som alle andre fly? Noe spesielt du lurte på? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Erfaringer med innenriksfly i USA? Hvordan er dette å fly? Spørs helt på hvilken flight det er. Lenke til kommentar
foorex Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Flydde fra Dulles til San Francisco intl. via Dallas forrige sommer. Foregikk helt som på alle andre fly. Var dog ei som tok setet til lillebroren min, og hun nektet å flytte seg. Om det var fordi vi var utenlandske, og at hun trodde hun hadde mer rett på setet vet jeg ikke. Men er heldigvis fåtallet som er av den typen. Lenke til kommentar
dogcow Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Flyr du mellom noen av de større byene så vil du vel muligens fly i et større fly enn det i hvertfall jeg er vant til. (mange flere seter i bredden med to midtrabatter.) Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Erfaringer med innenriksfly i USA? Hvordan er dette å fly? Fløy med Northwest fra DTW til LGA i juni. Eneste forskjellen jeg merket var at det var lov å snakke i telefonen mens flyet taxet fra rullebanen til terminalen. Dette opplyste de om over høytalerene. Lenke til kommentar
spillegalen Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvordan fungerer baggage drop ved online check in? Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvordan fungerer baggage drop ved online check in?Du går til en innsjekkingsautomat, skriver ut bagasjetag som du fester på bagasjen for så å levere den i en bag-drop-skranke. Lenke til kommentar
koots Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Erfaringer med innenriksfly i USA? Hvordan er dette å fly? Fløy med JetBlue fra Washington DC til Fort Lauderdale i februar, veldig god opplevelse. Fikk servert drikke og en snack eller to helt free of charge og benplassen var også god. Grunnen til at vi valgte JetBlue var fordi det var det billigeste alternativet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Hvordan fungerer baggage drop ved online check in?Du går til en innsjekkingsautomat, skriver ut bagasjetag som du fester på bagasjen for så å levere den i en bag-drop-skranke. Og hos noen flyselskaper går du rett til skranken... Varrierende, med andre ord! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå