Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skal til barcelona
Du vil med stor sannsynlighet lande med flyet innkommende til Amsterdam på fjernparkering, og bli busset inn. Bussen setter deg da av rett mellom C og D-pieren. Flyene til Barcelona går stort sett fra C-piren. Alternativt parkerer også det innkommende flyet på C-piren. Du skal ikke trenge å gå gjennom noen ytterligere sikkerhetssjekk fordi du reiser innen EU/Schengen - hvor alle sikkerhetsskontroller skal følge samme krav. Jeg mener 50 minutter er miniums tid på bakken for en slik reiserute du skisserer - og det holder mer enn nok. Dette går fint!

 

 

Har hørt en del "negativ" omtale om flyselskapet Aeroflot. Har egentlig ikke hørt noen spesiell begrunnelse for disse utallelsene, er det noen som har gode/dårlige opplevelser med flyselskapet? Service, beinplass etc etc. takker for svar

Det er russisk. Stort sett helt OK, de bruker i all hovedsak vestlige fly på destinasjonene i Europa og USA. Skal du fly videre fra Moskva må du påregne et eldgammelt russisk fly.

Lenke til kommentar
Det beste med det forslaget blir formen. Terminalbygningen kommer til å se ut som et fly, og det er egentlig ganske kult :D

Synes ikke det ligner særlig.

 

Ser ellers at de skal gå helt bort fra løsningene på dagens utstikkere. De var vel ikke så bra likevel. :whistle:

 

Reiste nylig fra gate 36. Flere områder i nærheten var utleid til spisesteder så det var kun 12 sitteplasser for de som ventet ved gaten. Finnes det ingen internasjonale normer her som OSL må overholde?

Lenke til kommentar

Gate 36 har såvidt jeg husker tre rader med benker. Det er ingen internasjonale regler på venteplasser ved gater nei. Dra til en lavkostterminal i andre land, og du vil oppleve at benker er et ukjent begrep. Lavpris-terminalen på Schipol f.eks. hadde hverken benker eller toaletter - nå har de vel fått seg et toalett og et par benker midt i taxfree'en - men ingen ved gatene.

 

Jeg er ikke helt med på hva du kaller "dagens utstikkere"?

Lenke til kommentar

Synes egentlig det er altfor få sitteplasser på Gardermoen. Jeg er av typen som liker å ha litt god tid når jeg er ute og reiser, og da er det ukult at det ikke er sitteplasser. Det er f. eks. helt blåst for sitteplasser utenfor sikkerhetskontrollen :(

Lenke til kommentar
Gate 36 har såvidt jeg husker tre rader med benker.
6+3+3 seter, er 3 seter en "rad med benker"?
Det er ingen internasjonale regler på venteplasser ved gater nei. Dra til en lavkostterminal i andre land, og du vil oppleve at benker er et ukjent begrep. Lavpris-terminalen på Schipol f.eks. hadde hverken benker eller toaletter - nå har de vel fått seg et toalett og et par benker midt i taxfree'en - men ingen ved gatene.
Er OSL en lavkostterminal? :no:

 

Om man kun skal sammenligne med lavkostterminaler i utlandet så kan jeg ikke huske noen som var like dårlig som OSL.

Jeg er ikke helt med på hva du kaller "dagens utstikkere"?
Den for utland og den for innland.
Lenke til kommentar
De går jo ikke bort fra delingen innland-utland på de pirene som er i dag? Hvor har du det fra?
Og hvor har jeg påstått det? Jeg refererte kun til hva som skal gjøres på den nye piren og der skal de ikke gjenbruke gamle løsninger.

 

 

Du skrev følgende:

Ser ellers at de skal gå helt bort fra løsningene på dagens utstikkere. De var vel ikke så bra likevel.

Jeg forstod det som at du mente det ble slutt på det. My bad. Den løsningen man vil få på den nye piren baserer seg på å holde innenriks adskilt i egen toppetasje med egne gate-areal, mens utenriks holdes under. Det sier seg selv at det er relativt mye dyrere å bygge to etasjer, to gater med datautstyr etc per gate - men det gir veldig god fleksibilitet.

 

Hvis jeg forstod deg rett, er du i mot den delingen man har i dag, og du synes, slik jeg tolker deg, alle gater burde vært fleksigater?

 

Om man skulle hatt det på hele flyplassen ville det blitt unødig dyrt og relativt rotete - og det trengs heller ikke! Den eneste grunnen til at det trenges til en viss grad er at flyselskapene synes det er praktisk med noen rotasjoner i blandt som medfører ankomst innland/utland og avgang motsatt. Nå blir det vel ca 8 fleksigater, og det tror jeg holder mer enn nok. I tillegg er fjernparkering med bussing praktisk for slike rotasjoner.

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstod deg rett, er du i mot den delingen man har i dag, og du synes, slik jeg tolker deg, alle gater burde vært fleksigater?

Nei, akkurat den delen synes jeg er dårligere enn dagens løsning. Slik jeg skjønte det skulle løsningen bli åpnere, mer oversiktlig og med flere sitteplasser ved gatene. Men det er muligens kun mistolkning og ønsketenkning fra min side.

Lenke til kommentar
Om man kun skal sammenligne med lavkostterminaler i utlandet så kan jeg ikke huske noen som var like dårlig som OSL.
Sammenligner du OSL med europeiske lavkostterminaler?

Ja, på oppfordring fra PlatinumFlyer. Jeg var ikke klar over at OSL var en lavkostterminal.

Jeg drog frem lavkostterminaler som eksempel på at det slettes ikke er noen internasjonal lovgivning/standard/miniumskrav om SITTEplasser ved en gate! Og du skriver at ved sammenligning med en "random" lavkostterminal, så er OSL dårligere? Det kan jeg virkelig ikke forstå.

 

Jeg føler virkelig i et eierskapsforhold til OSL, jeg bor i utlandet og gleder meg hver gang jeg lander på OSL - da føler jeg meg "hjemme".

 

 

Hvis jeg forstod deg rett, er du i mot den delingen man har i dag, og du synes, slik jeg tolker deg, alle gater burde vært fleksigater?

Nei, akkurat den delen synes jeg er dårligere enn dagens løsning. Slik jeg skjønte det skulle løsningen bli åpnere, mer oversiktlig og med flere sitteplasser ved gatene. Men det er muligens kun mistolkning og ønsketenkning fra min side.

Så, igjen med forbehold om jeg forstår deg rett, det du misliker med dagens "pirløsning" er kun manglende sitteplasser? Det er jo klart det rent teknisk vil bli flere sitteplasser ettersom man får to avgangsplan i den nye piren, men jeg tror ikke jeg ville hatt for store forhåpninger om det. Jeg har aldri hatt problemer med å finne sitteplasser på OSL, dog kan det være en utfordring og sitte RETT ved siden av gaten man skal boarde gjennom. Det burde man dog kunne leve med.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...