Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Ja, det blir ganske spennende greier.. :) Lufthansa ville ha i overkant av NOK 2500 via Munchen (og da hadde jeg fått elendig med EuroBonus uansett pga kiwi-minipris-bookingkode) mens vår venn Kjos ville ha NOK 1100 + masse ekstra for bagasje, mat, drikke, valg av sete, valg av fly, drivstoff, toalettpapir og oksygen ombord. Men som den Star Alliance junkien jeg er så betalte jeg selvsagt reisen med Diners Club så jeg får vel 10% av beløpet i EuroBonus, hehe. Vurderer også å kjøpe en full flex billett til københavn eller noe samme dag med SAS for å bruke lounge og fast track og så kansellere billetten og få pengene tilbake når jeg først er på vei til Budapest. :)

 

På en mer personlig note så skyldes reisen at kjæresten min har begynt på medisin der, så det blir en del reiser til Budapest fremover vil jeg anta...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne måneden fløyet fire ganger om uken, et par av gangene med Sterling og Norwegian. Dette er på meget korte strekninger, men jeg tror faktisk SAS har en halv inch eller så mer mellom setene enn konkurrentene... Budapest er jo også et godt stykke.

 

Har du forhåndsreservert et sete, Robbie?

 

Jeg synes du skal gå for full-flex-metoden - eventuelt møte opp med såpass lite tid at du ikke trenger lounge... (Apropos på fleksible billetter, må nevnes de som bruker dem til å handle på flyplassen... kremt.)

Lenke til kommentar
+ masse ekstra for bagasje, mat, drikke, valg av sete, valg av fly, drivstoff, toalettpapir og oksygen ombord.
Her var det mye FUD:

SAS: 8kg håndbagasje gratis, 1x20kg koffert gratis, 2x20kg kofferter 1800kr, betal for all mat og drikke, setebestiling ikke mulig før 22 timer før avgang og er da gratis, flyr med mellomlanding, tar 50 kr gebyr per bestilling.

 

Norwegian: 10kg håndbagasje gratis, 1x20kg koffert 50kr, 2x20kg kofferter 100kr, betal for all mat og drikke, setebestilling 50 kr, flyr direkte, ingen andre tillegg.

 

Men som den Star Alliance junkien jeg er så betalte jeg selvsagt reisen med Diners Club så jeg får vel 10% av beløpet i EuroBonus, hehe.
Med Norwegian-kort kunne du fått 20% om du reiser full flex... Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Selvsagt har du tilgang til lounge med en business-billett - og med ClubWorld har du også arrivals lounge. Dette er totalt uavhengig av ditt kort - du trenger ikke være frequent flyer i det hele tatt.

 

Skal på interrail med 80 liters sekk. Skal den sjekkes inn som spesialbagasje hos Norwegian?

Spørs hvilken flyplass - greien er at den må sendes i en kasse så den ikke henger seg fast i båndet. På Gardermoen kaller vi det spesialbaggasje.

Skal altså da bare "droppe" det på spesialbagasje? Ikke bestille på forhånd.

Lenke til kommentar
Du glemmer DYs dårligere benplass,
Kan ikke si jeg merker noen forskjell.
ingen fasttrack,
Haha, hos Ryanair koster det 40 kr å komme inn først. Hvor mange tusen koster det ekstra for fasttrack hos SAS?
ingen lounge
Helt naturlig da man ikke driver med masse mellomlandinger slik som SAS. Forøvrig slipper man jo ikke inn på loungene om man ikke har en billett til mangedobbel pris hos SAS.
etc, bare for å starte.
Haha, det var nok alt du hadde.
Lenke til kommentar
Skal altså da bare "droppe" det på spesialbagasje? Ikke bestille på forhånd.

Du må ikke i noe fall betale ekstra/bestille for å ha med en sekk på tyve kilo, utover en vanlig koffert, men det er meget mulig du må levere den på spesialbaggasje-skranken i stedet for den vanlige skranken.

 

Att: robertaas:

 

I Robbies tilfelle, som EBG, vil han komme inn i loungen uansett hvor billig billetten hans med SAS måtte være.

 

Tror også du har misforstått hva fasttrack er. Dette handler ikke om prioritzed boarding - som hos Ryan, men om en dedikert sikkerhetskontroll. Denne betaler SAS og Widerøe relativt mange penger for. Den er med andre ord ikke gratis for dem å drifte. De betaler OSL, som igjen sørger for at G4S har bemanning til en ekstra sluse. Nå er jo forøvrig FRs priority-boarding bullcrap, all den tid man boarder gjennom buss på svært mange av stasjonene.

 

Jeg vet ikke hvor høy du er, men jeg merker forskjellen mellom DY og SK. Den er nok ikke stor, men den er der.

 

Angående lounge - det er et tilbud som ikke handler om antall mellomlandinger DY bedriver. Det vet du også. Om DY hadde hubbet aldri så mye ville du ikke funnet en lounge for fem flate øre!

 

Du driver med eksempler med to kolli av tyve kilo. Den vanlige reisende har ikke med så mye baggasje (jeg har jobbet med vekt og balanse av fly - gjennomsnittet er på 12-14 kg på en normal avgang per reisende). Om Robbie reiste SAS ville han forøvrig fått 50 kilo inkludert i billetten, da han er EBG. Ang. håndbaggasje kunne han tatt med seg 2*8kg, mot 1*10 - også fordi han har vist SAS at han er en trofast og verdifull kunde.

 

På SAS får man dessuten velge sete gratis, litt avhengig av hvordan du booker billetten riktignok(mener bestemt at du kan det gjennom en Amadeus-booking), men som EBG, som personen i eksempelet er her, får du alltid det.

 

Det overstående gjelder altså en person som har fløyet nok til å få status som EuroBonus Gold, SAS' nest høyeste bonusnivå. Det er jo her relativt tydelig at det for en person som flyr mye, innebærer en del større fordeler å fly SK fremfor DY.

Lenke til kommentar
SAS: 8kg håndbagasje gratis, 1x20kg koffert gratis, 2x20kg kofferter 1800kr, betal for all mat og drikke, setebestiling ikke mulig før 22 timer før avgang og er da gratis, flyr med mellomlanding, tar 50 kr gebyr per bestilling.

Som det er blitt nevnt tidligere her så gjelder ikke disse reglene for meg, da jeg er EuroBonus Gullmedlem.

 

For å presisere:

Jeg betaler ikke for mat ombord SAS da jeg, igjen i egenskap av å være EBG, får kuponger av SAS for å konsumere det jeg vil helt gratis ombord.

Jeg betaler ikke for mat i loungen, hverken i OSL eller blant de tusenvis av lounger tilknyttet Star Alliance, verden over.

Jeg betaler ikke for hverken bagasje eller overvekt, og jeg har reist med så mye som 65 kg (to kolli + tennisbag) på en billig economy class billett med SAS (i tillegg til håndbagasje).

Jeg betaler ikke ekstra for fast track tilgang, dette er inkludert i EuroBonus Gull (og det spiller ingen rolle hvor dyr billetten er(!?) eller om jeg flyr på poeng).

Jeg betaler ikke en "mangedobbel pris" for å få en billett for å få tilgang til lounger, dette gjelder så lenge jeg flyr med Star Alliance og gjelder, igjen, uansett hvor billig billetten er.

Jeg betaler ikke ekstra for å reservere et sete ombord. Kan du reglene (og er du EuroBonus Gull) kan du ringe og få et sete med ekstra benplass (nødutgang) uten å betale noe som helst.

 

(Edit: I tillegg til en del andre små goder som gratis Diners Club (sparer vel NOK 700 i året) og en hel masse goder (som early check-in og late check-out) og oppgraderinger på både hoteller og leiebil etc. Bare på hotelloppgraderinger ila et år vil jeg anta at jeg sparer et sted mellom NOK 5.000 og 10.000 på toppen av alt "gratis" som nevnt ovenfor. Jeg er likevel klar over at dette er først og fremst et lojalitetsbyggende konsept, men så lenge jeg føler min ROI er høy så er det verdt det.)

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
Tror også du har misforstått hva fasttrack er. Dette handler ikke om prioritzed boarding - som hos Ryan, men om en dedikert sikkerhetskontroll. Denne betaler SAS og Widerøe relativt mange penger for. Den er med andre ord ikke gratis for dem å drifte. De betaler OSL, som igjen sørger for at G4S har bemanning til en ekstra sluse.
Har ikke sett en slik dedikert sikkerhetskontroll. Og er den også kun for de med gullkort?
Angående lounge - det er et tilbud som ikke handler om antall mellomlandinger DY bedriver. Det vet du også. Om DY hadde hubbet aldri så mye ville du ikke funnet en lounge for fem flate øre!
Du bommer litt på logikken her, de hubber ikke så hva de eventuelt hadde gjort om de hadde vært et annet selskap er ikke av interesse.
Du driver med eksempler med to kolli av tyve kilo. Den vanlige reisende har ikke med så mye baggasje (jeg har jobbet med vekt og balanse av fly - gjennomsnittet er på 12-14 kg på en normal avgang per reisende). Om Robbie reiste SAS ville han forøvrig fått 50 kilo inkludert i billetten, da han er EBG. Ang. håndbaggasje kunne han tatt med seg 2*8kg, mot 1*10 - også fordi han har vist SAS at han er en trofast og verdifull kunde.
Og for alle uten gullkort gjelder det jeg skrev.
På SAS får man dessuten velge sete gratis, litt avhengig av hvordan du booker billetten riktignok(mener bestemt at du kan det gjennom en Amadeus-booking), men som EBG, som personen i eksempelet er her, får du alltid det.
Gratis, men ikke før 22 timer før avgang. Noe som ofte kan være komplisert å få til om man er på reise. De med gullkort har sikkert et bedre tilbud.

 

Det overstående gjelder altså en person som har fløyet nok til å få status som EuroBonus Gold, SAS' nest høyeste bonusnivå. Det er jo her relativt tydelig at det for en person som flyr mye, innebærer en del større fordeler å fly SK fremfor DY.
Er enig i at servicenivået du får på SAS om du er vanlig reisende er noe annet en dem som har fått madde dyre billetter hos SAS betalt av arbeidsgiver, men noe av logikken rundt dette er jo komisk:

Man skal altså betale ekstra for en mellomlanding og helst også for en enkstra dyr billett som gjør at man slipper inn på en lounge som er grei å ha om man har en lang mellomlanding. :whistle:

Lenke til kommentar
Tror også du har misforstått hva fasttrack er. Dette handler ikke om prioritzed boarding - som hos Ryan, men om en dedikert sikkerhetskontroll. Denne betaler SAS og Widerøe relativt mange penger for. Den er med andre ord ikke gratis for dem å drifte. De betaler OSL, som igjen sørger for at G4S har bemanning til en ekstra sluse.
Har ikke sett en slik dedikert sikkerhetskontroll. Og er den også kun for de med gullkort?

Ja, den dedikerte sikkerhetskontrollen er for EuroBonus Gull og Pandion samt de som flyr business class eller economy extra. Den finnes ytterst til høyre på Gardermoen, forbi alle de andre sikkerhetskontrollene. Jeg har sjeldent opplevd å stå i kø der, så det er ganske effektivt og gjør at du (i teorien) kan dukke opp på OSL ca 30 min før avgang.

 

Er enig i at servicenivået du får på SAS om du er vanlig reisende er noe annet en dem som har fått madde dyre billetter hos SAS betalt av arbeidsgiver, men noe av logikken rundt dette er jo komisk:

Man skal altså betale ekstra for en mellomlanding og helst også for en enkstra dyr billett som gjør at man slipper inn på en lounge som er grei å ha om man har en lang mellomlanding. :whistle:

Nei, ingenting som er blitt nevnt er avhengig av dyre billetter. Hva mener du forresten med "betale ekstra for en mellomlanding" samt "ekstra dyr billett som gjør at man slipper inn på en lounge (...) om man har en lang mellomlanding?". Vi forstår ikke helt hva du mener. :)

 

Dersom jeg flyr intra-europa så mellomlander jeg jo ikke? Jeg starter på OSL og besøker loungen for å spise og drikke samt få litt fred og ro (evt jobbe litt), for så å fly direkte til min destinasjon. Dersom jeg er sulten ved ankomst kan jeg ved mange byer avlegge et besøk i loungen ved ankomst også (og igjen både spise, drikke, dusje og jobbe litt om jeg ønsker det). Dersom jeg flyr long-haul så må man selvsagt mellomlande, selv du forstår vel at det ikke er mulig å fly direkte til mange destinasjoner rundt om i verden fra OSL? Hva mener du da med å betale ekstra for mellomlanding? Jeg tror ikke du helt har forstått konseptet med lounger, noe spørsmålene dine kan tyde på. :)

Lenke til kommentar
Ja, den dedikerte sikkerhetskontrollen er for EuroBonus Gull og Pandion samt de som flyr business class eller economy extra. Den finnes ytterst til høyre på Gardermoen, forbi alle de andre sikkerhetskontrollene. Jeg har sjeldent opplevd å stå i kø der, så det er ganske effektivt og gjør at du (i teorien) kan dukke opp på OSL ca 30 min før avgang.

Den har jeg da brukt flere ganger. Uten noe av de dyre kravene du nevner.

 

Jeg forstår behovet for lounger, men jeg vil heller unngå å fly med mellomlanding enn å ha tilgang til en lounge ved mellomlandingen(e).

Lenke til kommentar
Ja, den dedikerte sikkerhetskontrollen er for EuroBonus Gull og Pandion samt de som flyr business class eller economy extra. Den finnes ytterst til høyre på Gardermoen, forbi alle de andre sikkerhetskontrollene. Jeg har sjeldent opplevd å stå i kø der, så det er ganske effektivt og gjør at du (i teorien) kan dukke opp på OSL ca 30 min før avgang.

Den har jeg da brukt flere ganger. Uten noe av de dyre kravene du nevner.

 

Jasså? Hva slags kort scannet du i maskinen? :)

 

(Jeg tror ikke du er klar over hva vi snakker om?)

Lenke til kommentar

Det står en Adecco-vakt der som kun slipper igjennom de som reiser med SAS eller WF - på C-klassebilletter, eller er innehavere av EBG eller EBP. Så om du ikke oppfyller de kravene tviler jeg meget sterkt på at du er sluppet igjennom der, robertaas. Som Robbie sier gjør dette at man kan møte opp på flyplassen så sent som 30 min før avgang. Jeg reiste selv med en fleksibel billett med SAS her om dagen, og møtte opp på OSL 40 minutter før avgang. Det kan man håpe at går i slike tilfeller fordi køen på business/gold-checkin skal være under ti minutter(og dersom problemet ligger der, så skal du banne på at innsjekksagenten ringer ut til gaten og ber dem åpne opp for at en EBG eller C-klasse pax sjekkes inn fem minutter for sent) - og du kan så gå rett gjennom fasttrack-security og så ut til gaten. Det funker faktisk!

 

(Nå skal det dog sies at det ikke på noen måte oppfordres til å møte opp så sent før en avgang - men poenget er at det går!)

 

I et tilfelle som Budapest så ser jeg jo selvsagt poenget med å fly direkte med DY dersom det er billigst, og raskest - og man vet man vil møte opp til den spesifikke flighten.

 

Robertass, tilbake til det med lounge. Du hevder at Norwegian ikke har lounge fordi de ikke selger spesielt mange billetter med mellomlanding. Det siste er riktig, men jeg vil bare poengtere at du aldri hadde sett noen lounge om så alle Norwegians flighter innebar flybytte i Oslo. Norwegian har ikke lounge fordi de er en LOW-COST CARRIER, ikke fordi de ikke driver med mellomlandinger. Og forøvrig så er loungene på OSL i stor grad brukt av lokalt påstigende passasjerer, så det faller litt på sin egen urimelighet. Ditt utsagn tyder jo på at Nowegian bortimot har vurdert en lounge, men funnet ut at folk ikke er interessert!

Lenke til kommentar
Det står en Adecco-vakt der som kun slipper igjennom de som reiser med SAS eller WF - på C-klassebilletter, eller er innehavere av EBG eller EBP. Så om du ikke oppfyller de kravene tviler jeg meget sterkt på at du er sluppet igjennom der, robertaas.
Du får tro hva du vil, men jeg kom meg nå gjennom der uten noe spesielt kort eller billett og det har jeg gjort flere ganger og aldri blitt stoppet. Kanskje vakten ikke har vært der de dagene jeg passerte der.

 

Håper ikke dette ødelegger dagen for de som har betalt (antagelig arbeidsgiver som har gjort det) ekstra for å føle seg eksklusive.

Norwegian har ikke lounge fordi de er en LOW-COST CARRIER, ikke fordi de ikke driver med mellomlandinger.
Det ser ikke ut til at vi kommer noen vei.

 

Pakke 1: Low cast, direkteflygning, ingen lounge

Pakke 2: High cost, mellomlanding, lounge (for de som betaler eller har betalt ekstra)

 

Her er det bare å velge den pakken som passer en best, folk er forskjellige og det er tydeligvis plass til begge på markedet.

Lenke til kommentar
Det står en Adecco-vakt der som kun slipper igjennom de som reiser med SAS eller WF - på C-klassebilletter, eller er innehavere av EBG eller EBP. Så om du ikke oppfyller de kravene tviler jeg meget sterkt på at du er sluppet igjennom der, robertaas.
Du får tro hva du vil, men jeg kom meg nå gjennom der uten noe spesielt kort eller billett og det har jeg gjort flere ganger og aldri blitt stoppet. Kanskje vakten ikke har vært der de dagene jeg passerte der.

De fleste som reiser en del gjennom OSL vil skjønne at det du sier ikke stemmer.

 

SAS betaler OSL for å få utført en tjeneste som heter Fast Track. For å benytte denne dedikerte sikkerhetskontrollen må du være EuroBonus Gull og/eller ha en Economy Extra eller Business Class billett. Denne sikkerhetskontrollen har egne åpningstider og må alltid være bemannet, dette for å kunne scanne gullkortet til den som ønsker å bruke den. Dersom kontrollen ikke er bemannet holdes den stengt. Det er da altså ikke mulig å bruke sikkerhetskontrollen dersom det står noen vakter der. Eller scanner du din egen bagasje? :)

 

Det faktum at du påstår at du har brukt denne dedikerte sikkerhetskontrollen "flere ganger" faller på sin egen urimelighet. Enda mer komisk blir det når du for 3 innlegg siden innrømte at du ikke ante at det fantes en slik Fast Track på OSL. Jeg siterer: "Har ikke sett en slik dedikert sikkerhetskontroll". Så hvordan kan du påstå at du har benyttet SAS sin egen Fast Track "mange ganger" og "aldri blitt stoppet" når du for et par timer siden ikke ante det fantes?

 

Pakke 1: Low cast, direkteflygning, ingen lounge

Pakke 2: High cost, mellomlanding, lounge (for de som betaler eller har betalt ekstra)

Lykke til med å fly med lavprisselskaper over til Asia, Sør Amerika og Nord Amerika uten mellomlandinger! :lol:

 

Håper ikke dette ødelegger dagen for de som har betalt (antagelig arbeidsgiver som har gjort det) ekstra for å føle seg eksklusive.

Jeg lar være å svare på slikt, men siterer deg for underholdningens skyld. :)

Lenke til kommentar
Det står en Adecco-vakt der som kun slipper igjennom de som reiser med SAS eller WF - på C-klassebilletter, eller er innehavere av EBG eller EBP. Så om du ikke oppfyller de kravene tviler jeg meget sterkt på at du er sluppet igjennom der, robertaas.
Du får tro hva du vil, men jeg kom meg nå gjennom der uten noe spesielt kort eller billett og det har jeg gjort flere ganger og aldri blitt stoppet. Kanskje vakten ikke har vært der de dagene jeg passerte der.

 

Vakten er der alltid. Du har nok brukt en annen sluse. Du kommer ikke gjennom fasttrack uten videre - problemet har heller vært motsatt, at Adecco-vaktene har avist litt mange... Og bare til info, har jeg hatt mitt daglige virke på OSL i halvannet år, og vært med på oppstarten av fasttrack - før jeg nå er på CPH - hvor du ihvertfall ikke kommer gjennom noen SAS Fasttrack uten videre...
Lenke til kommentar
Det faktum at du påstår at du har brukt denne dedikerte sikkerhetskontrollen "flere ganger" faller på sin egen urimelighet. Enda mer komisk blir det når du for 3 innlegg siden innrømte at du ikke ante at det fantes en slik Fast Track på OSL. Jeg siterer: "Har ikke sett en slik dedikert sikkerhetskontroll". Så hvordan kan du påstå at du har benyttet SAS sin egen Fast Track "mange ganger" og "aldri blitt stoppet" når du for et par timer siden ikke ante det fantes?
Jeg visste faktisk ikke at sikkerhetsslusen som ligger til høyre for de andre ble kalt "fast track" og kun var for reisende med spesielle kort. Og slusen var selvsagt bemannet de gangene jeg har gått der.

 

Folk her tror tydeligvis ikke hva jeg ser og opplever på OSL. Selv om jeg la ut bilde av et gjerde som skal lede folk inn in taxfree'en ble det påstått at denne ikke eksisterte eller hadde helt andre dimensjoner enn det man så på bildet. Jeg regner ikke med at noen dokumentasjon av at jeg går gjennom sikkerhetsslusen helt til høyre uten noen spesialkort heller ikke vil bli trodd her.

Lykke til med å fly med lavprisselskaper over til Asia, Sør Amerika og Nord Amerika uten mellomlandinger! :lol:
Ikke til alle reisemål, men det er faktisk mulig å fly direkte fra OSL til både Asia og Nord-America.
Lenke til kommentar

Robertaas: Direkte til Asia? Med charter? Charter regnes jo selvsagt ikke.... Og Krabi får vi vel vente og se, selvom det i øyeblikket ser lysere ut enn på lenge.

 

Jeg står fast på at det er så godt som umulig at du kan ha sneket deg gjennom fasttrack-slusen. Det er kun en sluse, og denne er helt til høyre, altså ved siden av SAS Trafikk og Billettkontor. Du kan ikke unngå og se at denne er en fasttrack, det er skjerm i taket, samt en disk der boardingpass/EBG-kort scannes.

 

Denne kom opp en gang i vinter, om du har gått i denne slusen før så kan det jo godt hende.

 

En annen ting jeg stiller et lite spørsmålstegn til er hvorvidt man husker hvilken sluse man har gått gjennom. Jeg har vanskelig for å spesifisere hvilken sluse jeg gikk gjennom sist jeg reiste Sterling OSL-CPH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...