Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
man har kun tenkt endimensjonalt med alt langs en akse, det fører til unødig store avstander og ujevn flyt
Kan du utdype hva du mener med unødige store avstander? :shrug:

post-18989-1213358990_thumb.jpg

La oss si at mange skal gå fra A til B, C. D, E, F eller G.

-Hvilken løsning gir kortest vei å gå?

-Hvilken løsning fører til mest køer og at folk blokkerer for hverandre?

-Hvilken løsning føles mest luftig og åpen?

Om det stemmer, hvordan er da OSL blandt de mest effektive flyplassene som finnes?
At OSL skulle være effektiv kjenner jeg ikke noe til.
PEK er jo forøvrig bygget på gode kommunistiske verdier...
Jeg snakker kun om terminal 3 i Beijing og der er det foruten en mye bedre planløsning også mere konkurranse og utvalg blandt butikker enn hva man finner på OSL. Forøvrig vil du antagelig bli overrasket at om man skal drive forretningsvirksomhet har man større frihet i Kina enn i overregulerte Norge, men det er en annen sak.

Hvorfor finner man for eksempel ikke andre typer vann enn Imsdal og Farris inne på OSL?

Lenke til kommentar
Hvorfor finner man for eksempel ikke andre typer vann enn Imsdal og Farris inne på OSL?

Fordi SSP, som drifter de fleste spisestedene og utsalgsstedene, ikke har avtale med Coca Cola. Nå er det derimot utvidet, og du får blandt annet Bonaqua på Flavors ved ankomst.

At OSL skulle være effektiv kjenner jeg ikke noe til.
Da kan du ikke ha fulgt med i timen! OSL ble i fjor kåret til Europas mest effektive flyplass. :)

Ang. tegningen din, du mener at A er innsjekkshallen? I såfall må du jo ha sikkerhetskontroll i en ring rundt? Hvordan skal du få det til å fungere - og hvordan skal man komme seg inn til innsjekkshallen med bil, tog etc når det er gater rundt hele? Med dagens løsning, hvem er det som skal gå fra A til G? Det er ikke mange!

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
Ang. tegningen din, du mener at A er innsjekkshallen? I såfall må du jo ha sikkerhetskontroll i en ring rundt? Hvordan skal du få det til å fungere - og hvordan skal man komme seg inn til innsjekkshallen med bil, tog etc når det er gater rundt hele?
Det var kun en illustrasjon på hvorfor det ikke er optimalt å kun tenke 1-dimensjonalt. Sikkerhetssjekk og adkomst er absolutt løsbart, spesielt om man tenker i 3 dimensjoner.
Med dagens løsning, hvem er det som skal gå fra A til G? Det er ikke mange!
Men alle som går til C, D, E og F vil også gå lengere enn alle med løsning 2) på min illustrasjon. Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Men greien er at på din tegning vil det jo kun være plass til en fly-parkering per bokstav. Med pirløsningen har du to flyparkeringer per bokstav. Som sagt, OSL er en effektiv flyplass, og pirkonseptet har da absolutt vist seg å virke tilfredstillende. Og med en tredje pir/utstikker på midten, så blir det bra, selvom vi vel kunne tenke oss en dristigere utbyggning størrelsesmessig.

Robertaas: Til info: http://www.atrsworld.org/airportawards.html

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å ta en liten ferie herfra Robertaas?

Jeg, og sannsynligvis resten av de som er jevnlig innom her, begynner å bli litt lei av alt dette maset ditt.

Bruk heller kreftene på noe annet. Det er ikke verdt det når samtlige her inne motsier deg, og kommer med bevis på bevis på at du har feil.

Forøvrig ser jeg ikke noe problem i å gå gjennom taxfree. Det går fort bare man holder seg i midten, og det tar ikke mye ekstra tid. Gjør ikke meg noe å gå gjennom, og hvis jeg har utrolig dårlig tid på OSL, noe jeg aldri har, så vet jeg om denne snarveien, og den er absolutt ikke bortgjemt.

Lenke til kommentar

Skal til usa 2. juli også skal jeg reservere sete for vi i familien (4 pers.)

Vi skal fly med en Boeing 747

20080624-txw6g2unduykj92dww8t1qsbje.jpg

Vi vil helst sitte sammen. Har markert 4 seter på venstre og høyre side. Spiller vel ingen rolle hvilken side vi sitter på. Noen som vet om det er bra å sitte der?

Endret av FooReXZ
Lenke til kommentar
20080624-txw6g2unduykj92dww8t1qsbje.jpg

Vi vil helst sitte sammen. Har markert 4 seter på venstre og høyre side. Spiller vel ingen rolle hvilken side vi sitter på. Noen som vet om det er bra å sitte der?

På grunn av nærheten til toalettene ville jeg styrt unna de plassene. På lange flighter er det alltid den rene folkevandringen rundt toalettene, noe som er svært forstyrrende for de som sitter der (enten de vil sove eller se film). Jeg ville valgt å sitte langt fremme i den seksjonen du viser til. Helt fremst er selvsagt perfekt (ift beinplass), men spørs om ikke de setene allerede er tatt?

Lenke til kommentar

Ok.

En kan reserve f.o.m. 2 dager før avreise, så ingen plasser som har blitt tatt enda. Vi reiser neste onsdag, så kan bestille f.o.m mandag.

20080624-jhnn6am6pdcmy6rm1xd1astij4.jpg

Her har jeg markert fra sete på rad 11-17, minus de to setene på rad 11 som er markert gule

Også har jeg markert rad 28

På rad 9-18, er det economy flex som sitter der? For vi har bare vanlig economy bilett. Ser at f.o.m. rad 21 og nedover i flyet så er navnet Economy markert med grått. Hva betyr det?

Lenke til kommentar
På rad 9-18, er det economy flex som sitter der? For vi har bare vanlig economy bilett. Ser at f.o.m. rad 21 og nedover i flyet så er navnet Economy markert med grått. Hva betyr det?

Setekartet på bildet ser ut til å være KLM. Er det de du skal fly med? Uten at jeg har flydd med de noen gang, så tror jeg vel ikke de har noen form for "Premium Economy"? Så da skal du kunne velge blant alle (ledige) seter i hele economy-kabinen.

Og det grå feltet på siden indikerer hvor vingene er..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...