Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

At det ikke er 737 på over 2 timer? Jeg har da flere ganger tatt 737 på godt over 2 timer. Bestilte senest i dag en 4 timers tur med 737.

 

Jeg skrev sjeldent, det er et faktum at 737 primært brukes på short/medium-range. Poenget mitt var at det ikke er noe mer behaglig å fly 737 enn 757 da den har samme bredde. Nå skal det også nevnes at 737-900ER(Extended Range) er designet for å ta over markedsegmentet til 757 så i framtiden vil se mer 737 på lengre ruter. Noe som egentlig ikke er noe problem da den hverken er mer eller mindre egnet til det bruket enn 757, og da boeing kan lage lengre utgaver av 737 med nesten samme kapasitet som 757 og like lang range er det jo liten grunn til å fortsette produksjonen av to ulike fly.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så rådet er å booke på hjemmesidene til selskapene? Det finnes ikke agenter, som kanskje spesialiserer seg på slike flyvninger, og kan tilby relativt fordelaktige priser?

Det er det jeg ville ha gjort selv, billigere enn ved bestilling hos agenter + lettvint.

 

Men hvis du absolutt ønsker å bruke agenter, kan jeg anbefale Berg-Hansen.

Endret av MindB
Lenke til kommentar

Jeg nevner i fleng strekninger p[ mer enn to timer, operated by 737s:

Continental plans to use its new 737-900s to serve a variety of routes, including Houston to Cozumel and Cancun, Mexico, and to New Orleans, Denver and Chicago/O'Hare. Continental also intends to use the new airplanes on its Northeastern routes to Florida.

 

Se på hva slags fly som flyr i Norge. Svært stor andel av de, er 737-ere...

 

For å ikke snakke om OSL-ALC, en rute man i følge ruteplanleggerne bare kan "sette opp en avgang, så fylles den av seg selv". Operes av 737-ere av samtlige operatører på strekningen (rute), både NB, DY og SK(BU) flyr 737 på ruten. OSL-ALC tok sist jeg sjekket 03:55. Mao, mer enn to timer... Faktisk dobbelt..

 

Med andre ord: Samtlige Spaniaruter tar ca 4 timer, Keflavik tok ca 3 sist jeg sjekket(SK bruker en 737 på ruten)., Beograd 3 timer, LPA flys i dag med 737 av NB, og Dy starter jo med det samme snart. Det er en rute på ca 5,5 timer. (Ja, flyet brukes bare på ruter ca to timer...?!) Palma tar vel en fire timers tid, Split tar tre timer, er vel ingen italiarute på under tre timer - i det hele tatt. Det er så mange eksempler på at 737 brukes på flyvninger mer enn to timer, at det faller på sin egen urimelighet. Hvorvidt det er det flyet er designet for, er en annen ting - men hør nå her. Winglets lønner seg ikke om flyet skal fly ruter under to timer. Hvorfor ustyres 737-ere med winglets?

Lenke til kommentar

Nå krangler du bare som du så skrev jeg i innlegget mitt, at 737-900 har blitt laget for å ta over 757-200 sin rolle i Boeing produkt-portefølje, og som jeg skrev så er det ikke noe mer problematisk at 737 (jeg tror 900 har range som tilsvarer 757) flyr disse rutene enn 757. Så skal det nevnes at CO var de første som fløy 757 transatlantisk, og at det hender de må mellomlande for å fylle opp tankene når de flyr 757 transatlantisk. Så det er vel absolutt snakk om å strekke flyets kapasitet til det maksimale. Det er jo ikke selve flykroppen som bestemmer hvor langt et fly kan gå, da det finnes småfly med long range sin tid fløy man jo over atlanteren med DC4, Boeing har i dag valgt å lage lengre range på 737, men om det er behaglig å fly 737 eller 757 så langt er en annen sak.

 

Dette med Winglets synes jeg er veldig interesant, for jeg har også lest at det kreves ruter på over 2 timer for å ta nytte av winglets. Likevel har Ryanair utstyrt nesten alle sine 737-800 med winglets på tross at de fleste rutene dems er relativt korte, av ren nysgjerighet hadde det hvert interesant å vite hvorfor. Men kan vel tenkes at det er for å kunne omdisponere flåten raskt eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Winglets er dessuten med på øke rekkevidden. CO kan i prinsippet ikke klare OSL-EWR med en 757 uten winglets, dvs: De kan, men da er det helt i grenseland i forhold til required fuel. En gang i blandt må jo CO 38/39 ned på Newfoundland - men det er svært sjeldent, og kun ved svært dårlige vindforhold.

 

Dessuten er det jo dette med "miljøvennlighet" og winglets...

Lenke til kommentar

Ok. Men jeg synes ikke 737 er ett fly som er komfortbelt på lengre flyninger.

Har selv sittet i slik maskin i 4 timer og synes det ikke er noe gøy... :)

 

Kunne ønske de hadde brukt A321 på slike flyvninger, men skjønner at det ikke er nok belegg.

 

Forøvrig så bruker de i Japan 747 på innenlands. :)

Lenke til kommentar
Winglets er dessuten med på øke rekkevidden. CO kan i prinsippet ikke klare OSL-EWR med en 757 uten winglets, dvs:

 

Jeg tror faktisk jeg fløy OSL-EWR med en 757 uten Winglets for snart 3 år siden, skal ikke si det helt sikkert, men jeg pleier å huske slike ting. Det er vel foresten ikke så veldig lenge siden Winglets kitet til 757 kom?

 

Kunne ønske de hadde brukt A321 på slike flyvninger, men skjønner at det ikke er nok belegg.

Hvis mangel på belegg er problemet, kunne man vel eventuelt bruke et mindre fly Airbus A320 serien, A319 og 318 har jo faktisk lengre range enn A321, 318 kommer til og med i egen utgave med lengre range. Da vil man få fordelen av den litt bredere kroppen til 320 serien, kontra 757/737, samtidig som man ikke trenger større belegg enn 737. Men det blir vel til syvende og sist et spm om selskapet det er snakk om bruker Airbus eller Boeing, selskaper som feks. CO er jo Boeing only, det samme gjelder bla. Ryanair, sparer penger på å holde seg til en produsent. Det har forøvrig ikke SAS forstått, med sin herlige kombinasjon av MD, Boeing og Airbus.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Hvis mangel på belegg er problemet, kunne man vel eventuelt bruke et mindre fly Airbus A320 serien, A319 og 318 har jo faktisk lengre range enn A321, 318 kommer til og med i egen utgave med lengre range. Da vil man få fordelen av den litt bredere kroppen til 320 serien, kontra 757/737, samtidig som man ikke trenger større belegg enn 737. Men det blir vel til syvende og sist et spm om selskapet det er snakk om bruker Airbus eller Boeing, selskaper som feks. CO er jo Boeing only, det samme gjelder bla. Ryanair, sparer penger på å holde seg til en produsent. Det har forøvrig ikke SAS forstått, med sin herlige kombinasjon av MD, Boeing og Airbus.

 

Tja. liker jo ikke disse små flyene til Airbus noe bedre enn Boeing sine da.

Jeg vil ha det sånn som Virgin America. Jeg tro ikke de har så mye å klage over. :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen brae sider for å finne billige flyreiser?

 

Hvis noen kunne finne noen biletter til under 5000 kroner (den prisen har jeg allerede funnet, men vil gjerne ha det billigere)

 

Fra Oslo til Miami. Drar en av dagene, 26, 27 eller 28 Desember. Skal tilbake 6, 7 eller 8ende Januar. Så hadde vært fint hvis noen kunne funnet noe billigere enn 5000 for en pers tur retur. :)

Lenke til kommentar
Tja. liker jo ikke disse små flyene til Airbus noe bedre enn Boeing sine da.

Jeg vil ha det sånn som Virgin America. Jeg tro ikke de har så mye å klage over. :)

 

Du sa jo i sta at du kunne tenke deg A321, den eneste forskjellen på flyene i A320 serien er jo lengden så sånn sett er det like god plass i bredden i en 318 som en 321, de er forøvrig noen cm bredere enn 727/737/757. Du tenkte kanskje på større Airbus widebody fly? 330 eller noe sånt?

Lenke til kommentar
MD er merged med Boeing. SAS Norge har ingen Airbus-maskiner i stallen. Samtlige Airbuser i SAS tilhører SAS Danmark.

 

Jeg er fullt klar over dette, men alikevel ville det hvert mer naturlig at hele SAS kunne sammarbeide om en produsent. Har kikket flere flyforum hvor dette har blitt diskutert, og fagfolk (på en del av de forumene henger det en del piloter, og pilotstudenter) snakker om SAS som selskapet som aldri klarer å bli enig med seg selv om en fly type. Selvsagt hadde det hvert bedre for SAS om alle de tre selskapene flydde en type fly, slik at man lett kunne omdisponere mannskap og matriell, også en fordel for mekanikkere at de er flest mulig like fly, mye er vel snakk om nasjonal stolthet og tradisjoner.

 

Selvsagt vet jeg at MD er kjøpt opp av Boeing, men det hjelper ikke på flåtens enhet. Poenget er at flyene SAS har er MD fly laget av MD (717 er også et MD fly selv om det heter Boeing), og de er forskjellige fra Boeing sine fly, det er vanskelig å omdisponere mannskap, osv. SAS burde jo ikke ha 3 forskjellige flytyper til å gjøre den samme jobben, kort/mellomdistanse flygning. MD flyene, Airbus 32X og Boeing 737, er omtrent like store og kan brukes på samme ruter avhengig av hvilken modell man velger. Sånn sett bør vel SAS på sikt jobbe med å velge en av dem, men SAS venter selvsagt på at konsepstudiet som en gang skal ta over for 737 skal bli ferdig, det kan jo raskt ta 10 år og innen den tid er SAS sine MD80 steingamle.

 

SAS bør kjøpe 737 eller Airbus A32x nå, 737 er fortsatt et kjempepopulært fly og Boeing har lang ordreliste og jobber kontinuerlig med å forbedre samlebåndsproduksjonen, og fly blir spydd ut av fabrikken på løpende bånd. Det kan ta svært mange år før Boeing kutter produksjonen av 737 og har klart et lite fly som er like avansert som 787 eller Airbus er klar med sitt nye short range new generation prosjekt. Siden alle andre handler fly i hundretall, så kan trygt SAS også gjøre det. Det er nå de fleste selskapene fornyer sine flåter, og derfor vil nok både Airbus og Boeing kanskje vente helt til neste naturlige fornyingsyklus med å lage en 737/A32x erstatter kanskje tidligst om 10 år med andre ord.

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen brae sider for å finne billige flyreiser?

 

Hvis noen kunne finne noen biletter til under 5000 kroner (den prisen har jeg allerede funnet, men vil gjerne ha det billigere)

 

Fra Oslo til Miami. Drar en av dagene, 26, 27 eller 28 Desember. Skal tilbake 6, 7 eller 8ende Januar. Så hadde vært fint hvis noen kunne funnet noe billigere enn 5000 for en pers tur retur. :)

 

Var ikke 5000 likevel, var 7000. Så hvis noen er litt flinke på å finne billige turer, kan de gjerne lete for å finne det billigere, raskere (er på ca. 20 timer hver vei nå) og gjerne fra Trondheim istedenfor Oslo. :)

Lenke til kommentar

Ser ut som FastTracken på OSL er både for de med Star Alliance Gold, de med business-biletter OG de med Economy Extra.

 

Det virker litt rart - det kan jo fort bli mange med Economy Extra som vil gjennom. Men for all del - det er bra at de har fått til FastTrack.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...