Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal en tur til Bergen i helga, med SAS fra Gardermoen. Jeg lurer på om det er noen tidsfrister som jeg må forholde meg til når jeg reiser kun med håndbagasje -- for trenger jeg i det hele tatt å møte skranken før sikkerhetskontrollen (f. eks. for ID-sjekk) når jeg har sjekket inn på forhånd? Reiser (selvfølgelig) med elektronisk billett knyttet opp mot EB-kort.

 

En gang tidligere har jeg nemlig måttet ta neste flight (og betale fullpris for ny billett) da jeg møtte opp 26 minutter før avgang, 4 minutter for sent. Da reiste jeg imidlertid med bagasje. En slik situasjon vil jeg helst ikke oppleve på nytt. Men jeg vil samtidig bruke minst mulig tid på Gardermoen før avgang :)

Lenke til kommentar

Sjekk inn på en automat en halvtimes tid før. I prinsippet kan du sjekke inn på gate hvis du ikke har baggasje, men du gjør nok livet enklere for alle, deg selv inkludert. Jeg tror det heter seg en halvtime ved innlandsflighter.

 

Hvis automaten slår seg vrang, bare proceed til gaten og få dem til å sjekke deg inn. Men da bør du vel være på gate en tyve minutter før så du ikke blir sparket av ved eventuell overbooking.

 

Hadde jeg bare vært flinkere til å pakke hadde jeg alltid reist med carry-on only selv. Men jeg er litt for mye av en planlegger, og har jo med meg MINST tyve kilo, selv ved bare en dag eller to borte. Å reise uten baggasje er veldig mye enklere, og veldig tidsbesparende.

Lenke til kommentar

Som gullmedlem er det jo ihvertfall i utgangspunktet ingen kø for luggage drop. En halvtime før er jo greit, offisielt starter jo boarding 30 minutter før tiden flyet skal gå på. Det skal sies at det er i en drømmeverden. Automatene gjør det jo veldig greit, du trekker EB-kortet ditt, trykker print, og går.

Lenke til kommentar

Sånn, da er jeg hjemme fra Hellas.

 

Interresant tur vi hadde hjem. Mye rot, bråk og dritt, men det er nå så. Her kommer et kort sammendrag:

 

Vi møtte opp på flyplassen til Athen, og går bort til innsjekking. Siden broren min kom fra et annet hotell, så kom han litt senere, så jeg, min far og min søster sjekket inn bagasjen først.

Litt kø i både business/gold-køen og economy-køen til Lufthansa, men det var minimalt. Jeg og pappa veddet også, og det var akkurat litt kjappere i business, så jeg hadde rett.

Ihvertfall. Vi sjekker inn 5 bagger, og setter oss til å vente litt på min bror. Han kommer, og vi sjekker inn den siste bagen, og leverer seilet hans på spesialbagasje.

 

Går inn mot gaten, og merkelig nok var security helt ved gaten, så vi ventet med å gå gjennom.

Etter å ha surret rundt på tax-free går vi til Lufthansa sin lounge. Jeg og min far går først for å sjekke at det gikk greit, og jada, hun peker oss til Senator Lounge. Vi går for å hente resten av familien som har vært på toalettet, og de kommer. Men da får vi beskjed om at det bare er lov med én gjest.

Dette har ALDRI vært noe problem i SAS sine lounger, heller ikke Thai sine, men her var det tydeligvis vanskelig.

Så vi driter i loungen til Lufthansa, og kjøper noe mat. Litt senere fant vi en annen lounge, med blant annet Diners og SAS, og den så grei ut. Men siden security fortsatt gjenstår, og den er delt til 5-6 gater, så dropper vi den loungen også.

Går gjennom security, og så går vi til gaten.

Sitter der et par minutter, før det åpnes for boarding.

Vi drøyer litt, og så går vi til Business/Gold-køen, og går rett inn.

De var forresten veldig slappe der - mange uten business/gold gikk rett inn.

 

Men nok om det. Vi kommer oss inn på flyet, og finner setene. 11DEF, og 12BC. Begge er economy, men det er ikke noen forskjell, sett bortifra maten.

11DEF var også seter rett ved en skillevegg med kjøkkenkrok (akkurat som helt foran), så vi hadde plenty med benplass. Var forresten like god plass på business som economy, på de vanlige setene, men der er midtsete blokket ut, og de dytter armlenene 3cm inn.

 

Flyet starter, og vi flyr en drøy halvtime før vi får maten. Assortert pasta, med ost og tomat, og et rundstykke. Kjekk lunsj, som falt i smak.

 

Så lander vi i Munchen, og alt ser bra ut.

Helt til kapteinen sier høyt at det ikke er kommet noen buss for å hente oss, og heller ikke noen stigebil (vi fikk ikke gate).

 

Så vi blir stående i flyet en god stund, og så kommer vi oss videre. Vi går rett til gaten, siden det bare var én time transfer.

 

Og nå starter det verste.

Vi går til gate, siden det bare er 15 minutt til boarding, og setter oss ned.

En liten unge, som tilhører et amerikansk ektepar, begynner å hylgrine. Og holder på lenge.

Jaja, det går nok over, tenker jeg, og setter på noe musikk.

Men neida. Vel inne på flyet fortsetter ungen å skrike som bare det, og det er helt utrolig hvor mye lyd som kommer ut av kjeften på drittungen.

Skriker og skriker, og lydnivået på flyet er generelt høyt.

 

Vi må også vente ytterligere på at det skal komme cabin crew. Det som er på var et annet, for de vi skulle ha var på vei fra en flight fra Roma. Rot, rot, rot.

 

Kommer oss i lufta, ungen roer seg litt, før den fortsetter.

Jaja. Mer musikk, og mat. Etter maten snur jeg meg for å se bakover, og der ligger det en jævla unge oppå seteryggene. Han er ca 10 år, og ligger på seteryggen.

 

Cabin crew gjør tydeligvis ikke noe med det, da han ligger der i en halvtimes tid. I tillegg er han norsk, noe som er enda verre.

Han lå også oppå der en stund etter at vi startet approach, før han endelig setter seg.

Møkkaunge, og foreldrene brydde seg tydeligvis ikke.

 

Vel fremme på OSL går vi til bagasjehenting, og av de 9 baggene som kommer først er 6 våre. Priority virket jo fint der, men seilet, som også var prioritymerket, kom helt sist. Møkk.

 

Men ja. Ble litt langt, men dette var uten tvil den merkeligste flighten min på lenge.

Lenke til kommentar

Ja, vi trodde også det, men jeg spurte en lurvete fyr i OSL-dress, og han sa at den sannsynligvis kom på bånd fire.

 

Og det stemte. Men de andre gangene har seilet kommet på spesialbagasje. Merkelig det her, kom også et seilbrett på bånd fire, med den vanlige bagasjen.

 

Merkelige greier. Men det kom seg helskinnet frem, så det var jo kjelt.

Lenke til kommentar

Ja.

Han var en skikkelig slask. Sa noe ala "faen da, priority er noe herk. lite vits i å ha det når man må vente lenge på siste bagasjen" mens jeg gikk, og da mente han at ingen brydde seg om priority.

 

Han skulle bare visst. Hvis han hadde vært i USA, og måtte hatt en mellomlanding, og ikke hadde hatt priority - så er det OFTE bagasjen kommer for seint, og må da komme med et annet fly. Men med priority, så kommer den nesten alltid med samme fly.

Han hadde sikkert ikke vært utenfor Norge før, stakkars.

 

Men ja. Han hadde jo forsåvidt rett, så det var jo kjekt nok det.

Lenke til kommentar

Nja.

 

Jeg vet at min far alltid har hatt god erfaring med priority i USA, på LAX, SFO og ORD, med priority.

Spesielt når man har mellomlandinger i USA hjelper det mye, men det er flere ganger man godt kan droppe det.

 

Jeg fikk forresten bagasjen kjempefort på Flesland, med priority. Fløy da fra Kjevik. Det var kjekt, gikk veldig fort.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har flydd, men ligger vel på et par hundre ganger. Jeg har vanligvis brukt å ta turen Lofoten-Bodø-Gardermoen tur-retur noen ganger i året. Widerøe liker jeg ikke så godt, men Sas-Braatens er helt greit. Jeg liker ikke å reise den strekningen. Men hvis jeg skal dra andre steder, som f.eks. syden, så er det mye morsommere. Da blir flyreisa en del av opplevelsen :p

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg endelig kommet fram til Bangkok for 12. gang eller noe sånt på 3 år. Her er det fryktelig varmt og en luftfuktighet som tatt ut av en annen verden.

 

Flyturen med BA på F gikk som en drøm, bokstavelig talt. Sov stort sett det meste av turen. Setet var vanvittig behaglig og servicen var upåklagelig. Ved ankomst BKK sto det en kar fra Peninsula Hotel og ventet på meg ved gaten, han fulgte meg gjennom passkontrollen (for de som har vært på BKK, så er den et helvete uten like!), og ut i en ventende bil. Dessverre var det ingen sort Rolls-Royce denne gangen men en MB S-klasse :( . På Peninsula ble jeg oppgradert til suite, noe jeg takket nei til, da rommet som var bestilt til meg har balkong med utsikt over byen og Chao Phraya. Jeg elsker å sitte der på kvelden med Johnnie Walker Black og en Partegas 989, og skue utover byen.

 

Så nå sitter jeg her på balkongen med min bærbare pc og koser meg glugg i hjæl. Må nyte helga her nede, på mandag er det jobbing.

Lenke til kommentar
Widerø som er så snille?

Det er ikke noe galt med besetningen, jeg liker bare ikke flyvemaskinene. Jeg har brukt å bli litt småkvalm, de er små og så bråkete at man ikke får med seg hva piloten sier. Besetningen syntes jeg er de hyggeligste av alle. De er behjelpelige og imøtekommende, og tok alltid godt vare på meg da jeg reiste alene som lita :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...