Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Etter 12 år med regelmessige reiser via OSL var det første gang jeg ble «stoppet» i tollen. fikk spørsmål om jeg hadde med meg tobakk eller alkohol hvor jeg svarte bare i magen med ett smil også kunne jeg gå videre😂

i tillegg var det allerede varslet via VG etc. 

må være den enkleste plassen å smugle i verden det der😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Etter 12 år med regelmessige reiser via OSL var det første gang jeg ble «stoppet» i tollen. fikk spørsmål om jeg hadde med meg tobakk eller alkohol hvor jeg svarte bare i magen med ett smil også kunne jeg gå videre😂

Regner med at det er 3 måter de velger ut til grundigere kontroll:

1) tips og funn gjort før du kommer til tollen

2) Profilering

3) Respons ved stikkprøve, fra deg eller hund i nærheten. Hadde du fått flakkende blikk og stammret usikkert at du ikke hadde noe med deg ville du sikkert fått mere sjekk.

En tysker jeg studerte med brukte få ekstra sjekk hver eneste gang han kom med ferge til Norge. Han hadde langt litt ustelt hår. Jeg ba ham kilppe håret og vipps så ble han ikke lengere stoppet. Han ble ganske forarget over slik profilering og som en god tysker mener jeg at han leverte en formell klage til tolletaten.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (Akkurat nå):

Regner med at det er 3 måter de velger ut til grundigere kontroll:

1) tips og funn gjort før du kommer til tollen

2) Profilering

3) Respons ved stikkprøve, fra deg eller hund i nærheten. Hadde du fått flakkende blikk og stammret usikkert at du ikke hadde noe med deg ville du sikkert fått mere sjekk.

En tysker jeg studerte med brukte få ekstra sjekk hver eneste gang han kom med ferge til Norge. Han hadde langt litt ustelt hår. Jeg ba ham kilppe håret og vipps så ble han ikke lengere stoppet. Han ble ganske forarget over slik profilering og som en god tysker mener jeg at han leverte en formell klage til tolletaten.

Absolutt, men det er stort sett ikke folk i tollen på OSL engang. Tror det er første gang jeg har sett folk i «hallen» på transfer. Bruker kun sitte inne på rødt.

så en ekstra flaske vin bør være ganske så trygt..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Absolutt, men det er stort sett ikke folk i tollen på OSL engang. Tror det er første gang jeg har sett folk i «hallen» på transfer. Bruker kun sitte inne på rødt.

En gang var det fullt av folk i siderommet og de stod langs hele skranken og sjekket bagasje. Det var tydeligvis opplæring og det så ut som om de valgte ut folk helt tilfeldig. Det er eneste gang jeg har blitt spurt eller sjekket på Gardermoen.

Det brukte også før sitte vakt en ved rett innenfor slusene ut av tollen. Tenkte det var en som skulle ta folk som tok en "seiersdans", men det var nok heller for å hindre at folk gikk inn der.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (58 minutter siden):

En gang var det fullt av folk i siderommet og de stod langs hele skranken og sjekket bagasje. Det var tydeligvis opplæring og det så ut som om de valgte ut folk helt tilfeldig. Det er eneste gang jeg har blitt spurt eller sjekket på Gardermoen.

Det brukte også før sitte vakt en ved rett innenfor slusene ut av tollen. Tenkte det var en som skulle ta folk som tok en "seiersdans", men det var nok heller for å hindre at folk gikk inn der.

Ja jeg opplever at det er utrolig lite kontroll der. De få gangene jeg har landet i hjembyen(liten flyplass) fra utlandet er det nesten alltid tollere i gangen. 

SAS appen sier jeg har vært på OSL 244 ganger de siste 12 årene. Totalt er det nok nærmere 300 og jeg har som sagt kun blitt stoppet denne ene gangen. 

Har dog aldri smuglet, som jeg vet om iallefall 😛

Lenke til kommentar

Jeg blir som regel stoppet i sikkerhetskontrollen på vei ut til "tilfeldig kontroller". Det hjelper ikke med langt skjegg og å ha hettegenser med tre-patch på ryggen. (tre-patch er det bikere har på ryggen på vestene sine).

Jeg har bare blitt stoppet i tollen på vei inn to ganger. Første gangen markerte en hund på en fyr som klinte seg inn på meg bakfra og tollerne trodde vi gikk sammen. En narkohund markerte på han som klenget seg innpå. Andre gangen var for en drøy måned siden da jeg kom hjem fra Kiel-båten med foreldrene mine. 

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd sikkerhetskontroller i andre flyplasser i utlandet hvor man ikke trenger å tømme innholdet av kofferten, og PC, laderen, toalettsaker, osv.

Skulle ønske Avinor tok i brukt dette systemet også.

https://flysmart24.no/2022/04/03/ma-vente-i-tre-ar-pa-kjappere-sikkerhetssjekk-i-norge/

Sitat

Flyplasser i andre land har installert det moderne skanner-utstyr for lenge siden. Det gjør at sikkerhetskontrollen går langt kjappere. Det må vi vente i årevis på å få i Norge.

Det må vi i Norge vente med til 2025 før vi får kan ta i bruk og dra nytte av.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sikkerhetskontrollen-skal-endres-dette-betyr-det-for-deg/s/5-95-2311385

Gleder meg til Norge får slikt system på plass. Blir mye behageligere og raskere å reise.

Avinor er en forbanna skam. Vi må vente til kanskje 2028 før vi får nytt system i Norge.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (19 minutter siden):

Jeg har opplevd sikkerhetskontroller i andre flyplasser i utlandet hvor man ikke trenger å tømme innholdet av kofferten, og PC, laderen, toalettsaker, osv.

Skulle ønske Avinor tok i brukt dette systemet også.

https://flysmart24.no/2022/04/03/ma-vente-i-tre-ar-pa-kjappere-sikkerhetssjekk-i-norge/

Gleder meg til Norge får slikt

Var på schipol i går, der har de dette eller tilsvarende. Sleng alt oppi og gå. 

Opplever dog at det begynner å bli lettere å lettere. Stort sett tar jeg bare ut pc nå, av og til klager de på toalettveske men det er sjeldent nå. 

Før i tiden klagde de på altslags, jeg har typisk en million kabler og masse elektronikk i baggen, ble ofte flagget før i tiden men nå sklir det igjennom stort sett overalt. 

Det er nok ikke mange år før AI analyserer alt og det sitter noen remote og sjekker over innimellom. 

EDIT: Jeg ser også situasjonen an litt. Er det masse folk og jeg ser mye baggasje går til sjekk er jeg nøye og tar ut alle ting som kan trigge noe. Er det rolig tar jeg nesten ingenting ut utover pc. Går det til siden går det fort uansett. 

Jeg hater kø/venting. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
DJViking skrev (31 minutter siden):

Det koster garantert mye penger å installere dette på en flyplass. Det blir tross alt en del maskiner. Sammen med få leverandører forskyver dette lett på hvor fort de klarer å levere. 

Lenke til kommentar

Prisnivået på de norske flyplassene er såpass høyt at de tjener sikkert rått på de reisende.
Jeg sitter med oppfatning at Avinor tenker mer på sine penger enn det som er det beste for de reisende.

For 2-3 år siden da dette ble først opplyst at Avinor så på dette systemet, så nevnte de at systemet hadde endel mangler.
Nå i år nevner de at de skal anskaffe nytt system og at det nok sikkert vil bli et slikt nytt system de andre flyplassene i Europa bruker.
Men det vil ta ennå 3år, 3år... i 2028 får dette kan være på plass i de norske flyplassene.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (16 minutter siden):

Jeg sitter med oppfatning at Avinor tenker mer på sine penger enn det som er det beste for de reisende.

Avinor tjener ikke så mye penger har jeg inntrykk av. Mener det var i fjor høst der var skriverier i avisene om at de måtte få mer i statsstøtte for å unngå å gå konkurs. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Var på schipol i går, der har de dette eller tilsvarende. Sleng alt oppi og gå.

Har sett policy varierer for de som har de nye scannerne. Det er fortsatt flere steder man må ta noe ut. Og man ble lovet at veskegrense på 100ml skulle fjernes... og i løpet av kun måneder ble de planene kansellert, fortsatt 100ml.

I tillegg er det steder som kun har byttet ut noen av scannerne og de klarer ikke ndvendigvis ha forskjellig policy på forskjellige sluser.

Lenke til kommentar

Jeg flyr hjem fra Zurich i morgen of flyr med Swiss for første gang. På vei ned fill jeg feilmelding da jeg prøvde å laste ned boarding pass i appen. Det samme skjedde nå nettop da jeg sjekket inn på returen. Ikke fått boarding pass på sms heller slik jeg valgte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...