Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Mister en dette mister en jo flere "gratis" ferier pr år, det gir merutgifter når en skal på ferie. For ikke å snakke om utgifter til mat og drikke når en er på tur og må stoppe over på en flyplass i X antall timer osv. Det gir ganske mange ekstra utgifter for oss som reiser mye og har "lært" oss å hanke inn de beste fordelene.

 

Jeg har ingenting i mot å oppføre dette på selvangivelsen, men det er ikke lett å finne ut hvor mye turen ville ha kostet om og men osv. Generelt sett er systemene dårlig ift hva en skal føre. Både før og i den nye "avtalen".

Åja, du mente slik merutgifter. Joda, men så har du jo fått noe du egentlig skulle betale skatt for... :)

 

Jeg skjønner at det blir "umulig" å føre dette korrekt på en selvangivelse. Ennå mer umulig blir kontrollen av futen. Men jeg kan ikke se at staten gjør noe feil her. De må jo kreve inn skatt og at bonusprogrammene er så komplisert opplagt at det nærmest er umulig, er jo ikke staten sin feil. Tenker det enkleste blir at arbeidsgiver ikke tillater arbeidstaker å opparbeide bonuspoeng. Evt presse gjennom endringer i bonusprogrammene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åja, du mente slik merutgifter. Joda, men så har du jo fått noe du egentlig skulle betale skatt for... :)

 

Jeg skjønner at det blir "umulig" å føre dette korrekt på en selvangivelse. Ennå mer umulig blir kontrollen av futen. Men jeg kan ikke se at staten gjør noe feil her. De må jo kreve inn skatt og at bonusprogrammene er så komplisert opplagt at det nærmest er umulig, er jo ikke staten sin feil. Tenker det enkleste blir at arbeidsgiver ikke tillater arbeidstaker å opparbeide bonuspoeng. Evt presse gjennom endringer i bonusprogrammene.

 

Men det er jo det jeg sier, problemet er ikke skatten. Den er liten ift hva jeg måtte ha betalt for dette selv. Problemet er at de fleste ser ut til å bare stryke dette helt, som fører til økte utgifter for de ansatte. Ikke minst en dårligere hverdag på reis. 

 

Jeg har ført dette så godt som mulig når jeg har brukt det selv, men det er egentlig ikke så ofte da jeg er ganske opptatt med å reise i jobben og liker meg godt hjemme i ferien. Men jeg har jo ett lass av poeng jeg kunne tenkt å bruke i fremtiden. Og gjerne betale skatt etter beste evne, det er langt i fra problemet her :) 

 

Jeg tror du missforstår poenget mitt, jeg har ingenting i mot beskatningen. Jeg har i mot at bedriftene "nekter" folk å samle poeng/fordeler. Får vi ett vellfungerende system hvor en kan føre dette på en god måte appluderer jeg det! Men det ser mørkt ut og de fleste kutter bare helt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men det er jo det jeg sier, problemet er ikke skatten. Den er liten ift hva jeg måtte ha betalt for dette selv. Problemet er at de fleste ser ut til å bare stryke dette helt, som fører til økte utgifter for de ansatte. Ikke minst en dårligere hverdag på reis.

 

Jeg har ført dette så godt som mulig når jeg har brukt det selv, men det er egentlig ikke så ofte da jeg er ganske opptatt med å reise i jobben og liker meg godt hjemme i ferien. Men jeg har jo ett lass av poeng jeg kunne tenkt å bruke i fremtiden. Og gjerne betale skatt etter beste evne, det er langt i fra problemet her :)

 

Jeg tror du missforstår poenget mitt, jeg har ingenting i mot beskatningen. Jeg har i mot at bedriftene "nekter" folk å samle poeng/fordeler. Får vi ett vellfungerende system hvor en kan føre dette på en god måte appluderer jeg det! Men det ser mørkt ut og de fleste kutter bare helt.

Neida, jeg prøver absolutt ikke å "ta" deg. Jeg snakker utelukkende generelt. Jeg skjønner hva du mener. La oss håpe at endringene tvinger frem bedre løsninger for alle parter.

Lenke til kommentar

Men det er jo det jeg sier, problemet er ikke skatten. Den er liten ift hva jeg måtte ha betalt for dette selv. Problemet er at de fleste ser ut til å bare stryke dette helt, som fører til økte utgifter for de ansatte. Ikke minst en dårligere hverdag på reis.

 

Jeg har ført dette så godt som mulig når jeg har brukt det selv, men det er egentlig ikke så ofte da jeg er ganske opptatt med å reise i jobben og liker meg godt hjemme i ferien. Men jeg har jo ett lass av poeng jeg kunne tenkt å bruke i fremtiden. Og gjerne betale skatt etter beste evne, det er langt i fra problemet her :)

 

Jeg tror du missforstår poenget mitt, jeg har ingenting i mot beskatningen. Jeg har i mot at bedriftene "nekter" folk å samle poeng/fordeler. Får vi ett vellfungerende system hvor en kan føre dette på en god måte appluderer jeg det! Men det ser mørkt ut og de fleste kutter bare helt.

Om din arbeidsgiver kutter ut denne goden er det vel et greit punkt å ta opp på neste lønnssamtale? For det er jo det dette handler om. Bonuspoeng og gullkort fordi du reiser i jobben er et gode du har, og som de fleste andre ikke har. Derfor skal det skattes av, og om din arbeidsgiver velger å trekke goden så må jo det reflekteres i lønnen din/andre goder fremover?

 

Min arbeidsplass har forøvrig allerede forbudt de ansatte å bruke bonuskort på jobbreiser. Om det forbudet følges vet jeg ikke. Jeg har dessverre ikke muligheten til å få flere gratis førsteklasseturer i året som en del av min lønn på jobb.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om din arbeidsgiver kutter ut denne goden er det vel et greit punkt å ta opp på neste lønnssamtale? For det er jo det dette handler om. Bonuspoeng og gullkort fordi du reiser i jobben er et gode du har, og som de fleste andre ikke har. Derfor skal det skattes av, og om din arbeidsgiver velger å trekke goden så må jo det reflekteres i lønnen din andre goder?

 

Min arbeidsplass har forøvrig allerede forbudt de ansatte å bruke bonuskort på jobbreiser. Om det forbudet følges vet jeg ikke. Jeg har dessverre ikke muligheten til å få flere gratis førsteklasseturer i året som en del av min lønn på jobb.

 

Tja det kan tenkes, men de har jo en "god grunn" for å gjøre endringene, så veldig sterke kort stiller en ikke med. Mulig etterhvert som folk begynner å slutte kanskje. 

 

Justerte de lønn hos dere, om de allerede har gjort endringen så sitter vell du på "svaret" selv :) 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Tja det kan tenkes, men de har jo en "god grunn" for å gjøre endringene, så veldig sterke kort stiller en ikke med. Mulig etterhvert som folk begynner å slutte kanskje.

 

Justerte de lønn hos dere, om de allerede har gjort endringen så sitter vell du på "svaret" selv :)

Det er ikke særlig mange hos oss som driver med spesielt mye flyvning. Jeg la bare tilfeldigvis merke til det under en gjennomgang av reisereglementer vårt for en tid tilbake. Typ i høst eller vinter en gang?

 

Har ikke registrert at det har vært en sak engang.

Lenke til kommentar

En sak er at det for de fleste er vanskelig å finne ut av hvor mange av poengene man bruker er opptjent privat. Noe annet er å finne hvor mye fordelen er verdt. Man skal jo se på hva en tilsvarende reise ville kostet samtidig, og selv om intensjonen er god så er det håpløst:

 

-Mange bestiller både bonusturer og andre turer for penger når de er på salg, men de er så godt som aldri på salgsamtidig. Det betyr at man skal sammenligne med en pris som man aldri ville betalt.

-Bonuspoeng går ut på dato og bonusturer har begrenset tilgjengelighet, både på datoer og på destinasjoner. Det betyr at man ofte endre opp med en destinasjon og en dato som man aldri ville brukt om man hadde hatt penger for å betale for turen. For mange vil derfor en slik tur ha mindre verdi enn en tur man fritt kan bestille.

-Fylselskaper med bonusordning er vanligvis dyrere enn andre flyselskaper og derfor ikke noe alle ville valgt om man hadde pengene og kunne velge fritt.

Lenke til kommentar

En sak er at det for de fleste er vanskelig å finne ut av hvor mange av poengene man bruker er opptjent privat. Noe annet er å finne hvor mye fordelen er verdt. Man skal jo se på hva en tilsvarende reise ville kostet samtidig, og selv om intensjonen er god så er det håpløst:

 

-Mange bestiller både bonusturer og andre turer for penger når de er på salg, men de er så godt som aldri på salgsamtidig. Det betyr at man skal sammenligne med en pris som man aldri ville betalt.

-Bonuspoeng går ut på dato og bonusturer har begrenset tilgjengelighet, både på datoer og på destinasjoner. Det betyr at man ofte endre opp med en destinasjon og en dato som man aldri ville brukt om man hadde hatt penger for å betale for turen. For mange vil derfor en slik tur ha mindre verdi enn en tur man fritt kan bestille.

-Fylselskaper med bonusordning er vanligvis dyrere enn andre flyselskaper og derfor ikke noe alle ville valgt om man hadde pengene og kunne velge fritt.

 

Ja dette er noen av de "store" problemene jeg har hatt tidligere. Når jeg har ført dette så har jeg sett sånn kjapt på hva tilsvarende reiser koster og selvfølgelig det billigste jeg fant og ført opp sånn ca det. Det er mer enn de fleste gjør, tror jeg. 

 

En annen ting som er vanskelig er ekstra ordninger, som eurobonus premium kortet. Der får en fly for "økonomipris" i bonuspoeng på biz. Hvordan i alle dager skal en legge dette til, mastercardet brukes både privat og i jobb, så er det en gode fra jobb eller er det en klapp på skulderen? Alt er så innmari diffust og vanskelig å forholde seg til. 

Lenke til kommentar

Merker virkelig jeg flommer over av sympati når overbetalte folk akker seg for at de kanskje ikke lenger skal få en håndfull gratis interkontinentale flyreiser i året. 

 

Ja det er vell ganske typisk Nordmenn det der. Overbetalte? Dette er takken for alt slitet en må igjennom ved å reise, det er verken trivelig alltid og langt i fra sundt for kroppen. De fleste reiser også på reisetid, ikke arbeidstid. Dvs ingen overtid, ingen hviletid osv. Men takk for omtanken ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ja det er vell ganske typisk Nordmenn det der. Overbetalte? Dette er takken for alt slitet en må igjennom ved å reise, det er verken trivelig alltid og langt i fra sundt for kroppen. De fleste reiser også på reisetid, ikke arbeidstid. Dvs ingen overtid, ingen hviletid osv. Men takk for omtanken ;)

Rettferdighet er jo en god ting? Regler skal følges. Slik er vi nordmenn og jeg mener det er vår styrke.

 

Når det gjelder reisejobb hadde jeg også muligheten til det, men takket høflig nei. Jeg vet hvor jævlig det er å reise rundt slik som en annen kasteball og jeg tok et tydelig valg om å ikke gå for en slik jobb. Jeg misunner deg ikke  :wee:

 

En annen ting er at vi belønner de som forurenser mest med å... forurense mer. Paradoksalt i mine øyne. 

Lenke til kommentar

Ja det er vell ganske typisk Nordmenn det der. Overbetalte? Dette er takken for alt slitet en må igjennom ved å reise, det er verken trivelig alltid og langt i fra sundt for kroppen. De fleste reiser også på reisetid, ikke arbeidstid. Dvs ingen overtid, ingen hviletid osv. Men takk for omtanken ;)

Og derfor, som jeg har påpekt, er dette noe som bør tas opp i lønnsamtaler. :)

Lenke til kommentar

Rettferdighet er jo en god ting? Regler skal følges. Slik er vi nordmenn og jeg mener det er vår styrke.

 

Når det gjelder reisejobb hadde jeg også muligheten til det, men takket høflig nei. Jeg vet hvor jævlig det er å reise rundt slik som en annen kasteball og jeg tok et tydelig valg om å ikke gå for en slik jobb. Jeg misunner deg ikke  :wee:

 

En annen ting er at vi belønner de som forurenser mest med å... forurense mer. Paradoksalt i mine øyne. 

 

Jo jeg er ikke i mot reglene jeg, som jeg har sagt ganske mange ganger nå. Det handler ikke om å ikke følge reglene, det handler om hvordan bedriftene stiller seg til de nye reglene. Jeg er all for å følge skattereglene, nok engang :) 

 

Nå behøver jo ikke nødvendigvis poengene å gå mot flere turer da, så forurensingen kan absolutt unngås. 

Lenke til kommentar

Ja det er vell ganske typisk Nordmenn det der. Overbetalte? Dette er takken for alt slitet en må igjennom ved å reise, det er verken trivelig alltid og langt i fra sundt for kroppen. De fleste reiser også på reisetid, ikke arbeidstid. Dvs ingen overtid, ingen hviletid osv. Men takk for omtanken ;)

Arbeidsgiver skal selvsagt kompansere for brukt tid... på en måte som skal beskattes. Man skal ikke få en skattefri fordel kom kompensasjon.

 

Problemet med beskatningen av bonusturer er at det så vanskelig å finne ut av, umulig å kontrollere og om man så gjør det riktig så vil man ofte bli beskattet uforholdsmessig høyt. Ja, man kan faktisk betale mere i skatt enn hva man selv ville brukt på turen.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver skal selvsagt kompansere for brukt tid... på en måte som skal beskattes. Man skal ikke få en skattefri fordel kom kompensasjon.

 

Problemet med beskatningen av bonusturer er at det så vanskelig å finne ut av, umulig å kontrollere og om man så gjør det riktig så vil man ofte bli beskattet uforholdsmessig høyt. Ja, man kan faktisk betale mere i skatt enn hva man selv ville brukt på turen.

 

Ja jeg tror jeg har vært ganske klar på at jeg ikke er i mot beskatningen etterhvert, er vell sagt en 5-10 ganger i denne diskusjonen etterhvert :p 

Lenke til kommentar

Dette er litt som moms på pakker fra utlandet. Nesten alle er enige i at man bør betale for det, men det blir uforholdsmessig dyrt og ganske så komplisert.

 

Husker forresten godt første gang arbeidsgiver betalte for en flytur. En morgen ble jeg bedt om  å ta et møte i Valencia som sjefen ikke hadde tid til. Jen måtte dra rett hjem for raskt å pakke og dra rett opp på flyplassen. Da det var en ukurrant by og bookingen var sent ble det skikkelig melkerute nedover og jeg kom frem til flyplassen sent etter midnatt. Taxi til hotellet og møte 8:00 med altor lite søvn. Måtte ta taxi til flyplassen rett etter møtet for flighten tilbake gikk 12:30. Så var det melkerute tilbake og fremme etter midnatt igjen. Og da jeg sliten kom på jobb dagen etter ble jeg møtt med 2 dagers e-post og oppgaver som hadde stablet seg opp og var forsinket. Fikk også et par "Heldiggris som fikk en tur til Spania".

 

Klarte imidlertid å samle bonuspoeng for turen, men hadde valgt å samle opp hos et sleskap som litt senere gikk konkurs slik at alle poengene gikk tapt.

Lenke til kommentar

Dette er litt som moms på pakker fra utlandet. Nesten alle er enige i at man bør betale for det, men det blir uforholdsmessig dyrt og ganske så komplisert.

 

Husker forresten godt første gang arbeidsgiver betalte for en flytur. En morgen ble jeg bedt om  å ta et møte i Valencia som sjefen ikke hadde tid til. Jen måtte dra rett hjem for raskt å pakke og dra rett opp på flyplassen. Da det var en ukurrant by og bookingen var sent ble det skikkelig melkerute nedover og jeg kom frem til flyplassen sent etter midnatt. Taxi til hotellet og møte 8:00 med altor lite søvn. Måtte ta taxi til flyplassen rett etter møtet for flighten tilbake gikk 12:30. Så var det melkerute tilbake og fremme etter midnatt igjen. Og da jeg sliten kom på jobb dagen etter ble jeg møtt med 2 dagers e-post og oppgaver som hadde stablet seg opp og var forsinket. Fikk også et par "Heldiggris som fikk en tur til Spania".

 

Klarte imidlertid å samle bonuspoeng for turen, men hadde valgt å samle opp hos et sleskap som litt senere gikk konkurs slik at alle poengene gikk tapt.

 

Høres ut som en typisk tur ja :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...