Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Såvidt jeg har skjønt det vil man ikke få gullkort for livet etter 10 år med gull om man fikk gull pga. segmenter.

 

20-30.000 aktive pensjonister med gullkort for resten av livet var antagelig noe SAS ikke hadde lyst på.

 

Aner ikke hvordan det foregår, men synes fortsatt det er rart at en skal få gull etter 45 turer med 0 poeng. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har skjønt det vil man ikke få gullkort for livet etter 10 år med gull om man fikk gull pga. segmenter.

 

20-30.000 aktive pensjonister med gullkort for resten av livet var antagelig noe SAS ikke hadde lyst på.

 

Hvorfor skulle SAS ha problemer med dette? Fordeler som Fast track og lounge koster ikke mye. Hvis pensjonistene flyr mer med SAS pga gullkort tjener SAS mer penger, hvis de heller sitter hjemme og glor på kortet sitt har SAS ingen utgifter.

Lenke til kommentar

Jeg lurer fortsatt på hvordan en skal skille mellom klassene som er light og ikke når de har samme bokstav på klassene. Finner ikke en eneste billett hos meg som er merket med GO Light. 

Det er mildt sagt forvirrende. Man har:

 

Kabinklasse: angir hvor i flyet man skal sitte, angitt med bokstav

Bookingklasse: som skal angi regler for billetten, angitt med bokstav og finnes i veldig mange mange varianter, noen bokstaver brukes både om kabinklasse og bookingplasse

Billettklasse: lengere deskriptivt navn som er det eneste kunden normalt er eksponert for. Forskjellige billettklasser kan gi samme bookingklasse, men med forskjellige regler for billetten

Lenke til kommentar

Det er mildt sagt forvirrende. Man har:

 

Kabinklasse: angir hvor i flyet man skal sitte, angitt med bokstav

Bookingklasse: som skal angi regler for billetten, angitt med bokstav og finnes i veldig mange mange varianter, noen bokstaver brukes både om kabinklasse og bookingplasse

Billettklasse: lengere deskriptivt navn som er det eneste kunden normalt er eksponert for. Forskjellige billettklasser kan gi samme bookingklasse, men med forskjellige regler for billetten

 

Ja rett og slett håpløst å navigere for å sjekke hvordan det vill slå ut for en når en ser på tidligere billetter. Tidligere gidde Q 1000 poeng i Europa + 25% for gull/diamant. Nå gir den enten 1000 eller 100 poeng avhengig av Light eller ikke light slik jeg leser det. Men hvordan en vet om det var light eller ikke, det beskriver de ikke. Håpløse greier. 

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle SAS ha problemer med dette? Fordeler som Fast track og lounge koster ikke mye. Hvis pensjonistene flyr mer med SAS pga gullkort tjener SAS mer penger, hvis de heller sitter hjemme og glor på kortet sitt har SAS ingen utgifter.

Det er allerede fullt på lungene og rullestoler tar plass.

 

Følger man logikken din så skulle SAS bare delt ut gullkort til absolutt alle. De har garantert regnet på at det ikke ville lønnet seg.

Lenke til kommentar

Helt utrolig hårreisende synes jeg. Devaluering på 47% ved USA/Asia reiser.

 

Det er tydelig at poeng skal kjøpes og ikke opptjenes.

Sliter SAS driften får de gjøre det mer lukerativt å fly, ikke strupe EB-opptjeningen.

 

Få incentiver til å faktisk fly med SAS nå.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det er allerede fullt på lungene og rullestoler tar plass.

 

Følger man logikken din så skulle SAS bare delt ut gullkort til absolutt alle. De har garantert regnet på at det ikke ville lønnet seg.

 

SAS deler villig ut statuspoeng ifm diverse kredittkortavtaler, noe som indikerer at de vil ha så mange som mulig opp i status. Hvis nye SAS Amex blir som i Sverige får man 70% av poengene man trenger til gullkort med dette og SAS MC. Og resten av poengene kan man da kjøpe fra Eurobonus. Trenger ikke å fly en meter for å få gullkort.

 

Litt usikker på hva rullestoler har med dette å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du ikke sjekket ordentlig. Opptjeningen kuttes med opptil 95%.

 

Før ga dette 3000 poeng i Go Light, nå 200 poeng. Og det er ikke det verste eksemplet.

post-18989-0-83563200-1538390177.jpg

 

attachicon.gifSAS2.jpg

 

Jeg lurer fortsatt på hvordan en skal skille L klassene, når jeg får billetter i fra mitt reisebyrå står det kun L. Aner ikke hvordan jeg skal vite om det er lite eller ikke lite eller flex osv(flex er vell gjerne ikke L uansett). 

Lenke til kommentar

SAS deler villig ut statuspoeng ifm diverse kredittkortavtaler, noe som indikerer at de vil ha så mange som mulig opp i status. Hvis nye SAS Amex blir som i Sverige får man 70% av poengene man trenger til gullkort med dette og SAS MC. Og resten av poengene kan man da kjøpe fra Eurobonus. Trenger ikke å fly en meter for å få gullkort.

Om du sjekker vil du se at det er "ekstrapoeng" som ikke vil kunne gi status slik som "basispoeng".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du sjekker vil du se at det er "ekstrapoeng" som ikke vil kunne gi status slik som "basispoeng".

 

Statuspoeng er poeng som teller mot nivå, men ikke kan brukes til kjøp.

 

20 000 statuspoeng/år med nye SAS Amex Elite:

https://www.americanexpress.com/no/fordeler/sas-elite/index.html

 

Opptil 12 000 statuspoeng/år med SAS MC Premium:

https://saseurobonusmastercard.no/kortene/sok/mastercard-premium/

Lenke til kommentar

Det må ha skjedd store endringer på Helsinki flyplass de siste årene. Jeg brukte Helsinki (Vantaa) som mellomlanding til Japan i 2011 og det var en veldig behagelig og ukomplisert affære, men da jeg brukte den i år var det et kaos av asiatiske turister som hopet seg opp i passkontrollen og svært dårlig skilting til hvor man som EØS-borger skulle gå, slik at alle ble stående i samme kø. Både på inn og utreise måtte jeg kontakte personell for å finne ut hvor jeg "egentlig" burde gå for å finne de selvbetjente portene for pass-kontroll, og hadde jeg ikke gjort det ville jeg nok mistet flyet begge ganger.

 

Spesielt på tilbakereisen stusset jeg da jeg fikk beskjed om å ikke gå til passkontrollen som alle andre gikk til, men å fortsette mot hvor det var skiltet "Exit Helsinki" for så å finne en inngang lengre borte til et annet transfer-område med selvbetjente porter. Dette var overhodet ikke skiltet og den eneste måten å finne det på slik det er nå er å bli fortalt veien, da man naturligvis ikke vil bevege seg mot "Exit Helsinki" hvis man skal bytte fly.

 

Det blir ikke Helsinki neste gang, selv om det er den raskeste veien til Japan.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Tenker du da på tid mellom flygninger? For det er jo ikke store forskjellen mellom feks Helsinki - Tokyo og København - Tokyo. En time kanskje?  

 

Tenker rett og slett på at det er den korteste flybanen. Flyturen er lang nok fra før og når man først har sittet ti timer i et fly er man utrolig glad for at det ikke er en time til.

Lenke til kommentar

På business class hadde det vært helt greit, men å sitte sammenklemt på economy i 10 timer kan grense til tortur. Bare for å strø salt i såret må du gå gjennom business på vei til economy når du flyr med Finnair/Japan Airlines, sånn bare for å minne meg på hvor mye mer komfortable de andre er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...