Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Noe av problemet her hjemme, er at det ikke er sitteplasser nok til alle ved gate. Og da blir folk stående å henge, og flytter seg mer eller mindre ubevisst mot utgang.

 

Tja det kommer vell litt an på lokasjon, Gardermoen sliter vell med dette. Men igjen er det som regel sitteplasser i umiddelbar nærhet. I tillegg kan en stå andre plasser enn rett foran gate. Folk flest har ignorert dette i en årrekke siden de kommer igjennom uansett, nå har dette endret seg(tidvis) og de blir nektet, tar ett 30 cm skritt til siden å blir stående. Kaos. 

 

Jeg tror dog løsningen må legges over på selskapene, de må opplyse skriftlig/muntlig at de kommer til å ta en prioritert boarding og kun de med X merke i boarding kort får komme inn. +trekk vekk i fra gate om du ikke har X i boardingkort. 

I tillegg til forskjellige linjer hvor dette er mulig.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gardermoen er helt utrolig i denne sammenheng.. Jeg flyr mye fra F15 (mener jeg det er), der har det hendt at folk står så tett i vifteformasjon at jeg rett og slett ikke kommer meg forbi for å boarde.

De gangene ikke det er problemet stiller folk seg i kø umiddelbart og driter i det faktum at det er kun for prioritert boarding først. Det har også hendt at SAS sitt mannskap har gitt opp å følge dette siden de fleste i køen er folk uten prioritert boarding og det blir mye ekstraarbeid for de å skulle jage alle unna.

Lenke til kommentar

Sånn i utgangspunktet pleier jeg bare vente til alle andre har gått om bord.

Vurderte det før.... men

-Jeg ønsker å plassere sekken min i bagasjehylla og det ikke lengere bak enn der hvor jeg sitter.

-Jeg ønsker å gå rett til vindussetet mitt og ikke vente på at 2 personer motvillig skal reise seg.

-Jeg ønsker ikke måtte starte forhandlinger med personen som har tatt setet mitt og som gir høylytt uttrykk for at det er jeg som er vanskelig som ikke bare kan finne meg et annet sete.

-Jeg ønsker ikke komme til et sete hvor det allerede er plasseret bagasje der hvor jeg skal ha føttene.

-Jeg foretrekker å bruke 10-20-30 minutter på å slappe av eller sove i vindussetet mitt fremfor å bruke den samme tiden inne på gaten.

-Jeg ønsker ikke komme til et sete hvor noen allerede har forsynt seg med det som har vært lagt ut for meg der eller hvor noen har kastet søppel der.

 

Og ja, jeg har opplevd alle disse.

 

https://www.youtube.com/watch?v=P2zDVe2Xor8

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det å være der? Dyrt? Tilgjengelig? Mye å gjøre? Regner med det er masse turisme, men er det avskyelige turisme(russere f.eks)

Dyrere enn Miami, billigere enn Bora Bora. De aller fleste turistene er fra USA og eller er Japanere den klart største gruppen, og da spesielt på Oahu. I USA kan man reise til Karibien for billig sol så Hawaii har bevart endel eksklusivitet og høye priser. Og det er ikke noe særlig rølpeturisme her selv om det kan bli mye turister.

 

Været er som sagt fra og naturen er fin. Eller får du alt du ønsker av velkjente klisjéer med outriggerkanoer til surfing og rokonkurranser, huladansing, lei (krans som alle får tredd over hodet når de kommer til flyplassen),  luau og seremoni med blåsing i konkylier og tenning av fakler ved solnedgang på stranden.  Hanauma bay er egentlig et fantastisk naturlig stort basseng med masse koraller, men når man kommer dit og ser køen med turister som går på og har ødelagt korallene så er det bare trist.

 

For å ikke gå i kø hele tiden og få litt mindre japanere skal man visst komme seg bort fra Oahu.

Lenke til kommentar

De som satser på status hos Eurobonus bør vite om massakeren som SAS nå foretar. Fra 1. desember kutter de kraftig i opptjeningen for Go Light. På interkontinentale reiser reduseres poengopptjeningen med opptil 95% og på reiser innen skandianvia og til Baltikum blir opptjeningen null. Dette skal kun gjelde for billetter solgt fra 1. oktober.

 

https://finalcall.travel/da/breaking-sas-forringer-optjeningen-af-bonuspoint-paa-de-billigste-flybilletter/

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Så for dem av oss som ikke flyr mye eller dyrt blir det nærmest utelukkende poeng fra kampanjer og evt kredittkort fremover?

Har ikke hørt om endringer på annen opptjening eller reduksjon av pris på bonusturer. Annen opptjening gir kun ekstrapoeng og brukes ikke til å bygge status. Det er volumet på statuskunder de reduserer nå.

 

Jeg kjenner ikke til nye tall, men i 2012 var det 74.000 med EBG eller bedre. og årene før det var det en økning på 6-8.000 i året. Det er ikke umulig at vi ligger rundt 100.000 nå. Og nå som SAS har innført "gold for life" for de som har htt gull i 10 år har de antagelig sett at veldig store antall kunder vil få dette fremover. Og det er antagelig derfor de nå trekker i nødbremsen.

Lenke til kommentar

De som satser på status hos Eurobonus bør vite om massakeren som SAS nå foretar. Fra 1. desember kutter de kraftig i opptjeningen for Go Light. På interkontinentale reiser reduseres poengopptjeningen med opptil 95% og på reiser innen skandianvia og til Baltikum blir opptjeningen null. Dette skal kun gjelde for billetter solgt fra 1. oktober.

 

https://finalcall.travel/da/breaking-sas-forringer-optjeningen-af-bonuspoint-paa-de-billigste-flybilletter/

 

Dette er jo på det billigste av det billigste da, må vell bestille ett skuddår i forveien for å få disse. Det er iallefall svært sjeldent hos meg. Da blir det kanskje litt mer plass på loungene de kommende årene i det minste! 

 

EDIT: Noe rart her, flere av klassene er jo nevnt med forskjellige opptjeninger i EU. Som feks klasse Q. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Har ikke hørt om endringer på annen opptjening eller reduksjon av pris på bonusturer. Annen opptjening gir kun ekstrapoeng og brukes ikke til å bygge status. Det er volumet på statuskunder de reduserer nå.

 

Jeg kjenner ikke til nye tall, men i 2012 var det 74.000 med EBG eller bedre. og årene før det var det en økning på 6-8.000 i året. Det er ikke umulig at vi ligger rundt 100.000 nå. Og nå som SAS har innført "gold for life" for de som har htt gull i 10 år har de antagelig sett at veldig store antall kunder vil få dette fremover. Og det er antagelig derfor de nå trekker i nødbremsen.

 

De har jo allerede satt på bremsen en gang da innenlands/europa ble sterkt redusert for en 3-4 år siden, og nå blir det total krasj på de billigste billettene. Det jeg dog finner rart er segmenter, utrolig mange som reiser 45 segmenter pr år også kan jeg tenke meg. 

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle en tur til London i Go Light til 4.000 kr billig.

 

Det er vell de billigste billettene til SAS, men 4000 kroner til London er ikke billig nei. 

 

Jeg lurer fortsatt på hvordan en skal skille mellom klassene som er light og ikke når de har samme bokstav på klassene. Finner ikke en eneste billett hos meg som er merket med GO Light. 

Lenke til kommentar

De har jo allerede satt på bremsen en gang da innenlands/europa ble sterkt redusert for en 3-4 år siden, og nå blir det total krasj på de billigste billettene. Det jeg dog finner rart er segmenter, utrolig mange som reiser 45 segmenter pr år også kan jeg tenke meg. 

Såvidt jeg har skjønt det vil man ikke få gullkort for livet etter 10 år med gull om man fikk gull pga. segmenter.

 

20-30.000 aktive pensjonister med gullkort for resten av livet var antagelig noe SAS ikke hadde lyst på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...