Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Siste spørsmål, siden man skal vise returbillett ved ankomst, har jeg tenkt å bestille en flex billett fra Norwegian for å få pengen tilbake etter å ha vist fram denne.

Trenger jeg her barre referansenr. fra norwegian for å "vise" fram returbillett? Og hvor enkelt er det å få pengene tilbake for en slik billett?

Skal du ikke tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste spørsmål, siden man skal vise returbillett ved ankomst, har jeg tenkt å bestille en flex billett fra Norwegian for å få pengen tilbake etter å ha vist fram denne.

Trenger jeg her barre referansenr. fra norwegian for å "vise" fram returbillett? Og hvor enkelt er det å få pengene tilbake for en slik billett?

Skal du ikke tilbake?

Jo. Men jeg vet ikke når/hvor

Lenke til kommentar

Jeg har aldri blitt bedt om å dokumentere retur-reise eller ESTA ved ankomst til USA, men det koster veldig lite å ha utskrift med seg i tilfelle noe ikke går som planlagt.

Nå er vel litt av poenget med ESTA å minske mengden skjemaer og sånn som må vises frem. I og med at den er registrert på passnummer tror jeg de sjekker ESTA digitalt når de scannet passet i immigration. Står forresten at man ikke trenger å printe noe som helst når man får godkjent ESTA-søknad.

Btw: brukte bare 20 minutter fra flyet og til pick-up point på EWR i går! Da hadde jeg sittet 15 timer på flyet fra OSL da, men... Yeah!

Lenke til kommentar

Nå er vel litt av poenget med ESTA å minske mengden skjemaer og sånn som må vises frem. I og med at den er registrert på passnummer tror jeg de sjekker ESTA digitalt når de scannet passet i immigration. Står forresten at man ikke trenger å printe noe som helst når man får godkjent ESTA-søknad.

At man ikke er nødt til å vise noe frem betyr ikke det samme som at det ikke er lurt å ha noe skrevet ut på papir med som backup. Det verste som kan skje er at du bar et A4-papir for mye. Det er ca. 5 gram.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg har skjønt det. Så er det kun SIN-DXB som flys med A380 ja. Og om valget faller på first, så skal det velges. Det er 100% sikkert.

Men jeg har aldri flydd biz eller first før, så biz tur retur vil jo uansett bli en stor opplevelse, og da blir det begge veger.

Ikke helt lett dette!

Lenke til kommentar

Har to spørsmål angående USA, visum og ESTA.

- Jeg har B1/B2 (OCS) og C1/D visum til USA. Må jeg da fortsatt ha ESTA?

- Jeg jobber 4/4 turnus i USA. Kan jeg være igjen mine 4 friuker, så gå rett på jobb igjen på disse visumene, eller må jeg ut og inn av USA i mellomtiden?

- Hvis passet mitt blir utstemplet før visumene går ut, jeg trenger vel ikke søke på nytt da?

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Sånn som jeg har skjønt det. Så er det kun SIN-DXB som flys med A380 ja. Og om valget faller på first, så skal det velges. Det er 100% sikkert.

Men jeg har aldri flydd biz eller first før, så biz tur retur vil jo uansett bli en stor opplevelse, og da blir det begge veger.

Ikke helt lett dette!

Hva er bakgrunnen for at du kan velge first bare en vei. Har du funnet en spesiell pris?

Lenke til kommentar

Ikke helt lett dette!

Kun 1/4 av de igjen som er A380 så vidt jeg kan se også

Lenke til kommentar

Hva er bakgrunnen for at du kan velge first bare en vei. Har du funnet en spesiell pris?

Budsjett ;) Mutters blir 50 og har tenkt å rømme landet sammen med sitt eldste og yngste barn,- meg.

Da er planen å gjøre noe som ikke er helt vanlig, i det minste ikke i våre kretser :) First Class tur-retur blir alt for dyrt dessverre. Biz t/r eller eco/first blir så godt som samme pris :)

Kun 1/4 av de igjen som er A380 så vidt jeg kan se også

Ja, det så jeg når jeg først begynte å undersøke for ett par uker siden også. Blir det utsolgt før vi får bestemt oss, så er det jo ikke noe valg lenger heller :)

Det er liksom ikke så big deal om det blir utsolgt, jeg har i mitt liv drømt om muligheten til å fly biz i noen få timer, uansett hva det ender opp med her, så blir det helt værst for meg :)

Lenke til kommentar

Er det noen som klarer å tipse meg om den enkleste og rimeligste måten å fly til Mongolia på?

Jeg ser på Gardermoen-Beijing-Ulaanbaatar-Beijing-Gardermoen men dette virker ihvertfall ikke å være en rimelig løsning..

Går det direkterute til Ulaanbaatar fra et eller annet sted i Europa?

Er åpen for alle mulige forslag.

Takk :)

Lenke til kommentar

Fra Moskva med Aeroflot kan se ut til å være den enkleste måten fra Europa. Der fant jeg flygninger (via momondo) litt frem i tid til ca 4000 t/r. I tillegg så er SAS fra Gardermoen til Moskva forholdsvis billig (fra 750 til 1000 en vei). Så i sum så skal det være mulig å få hele flyreisen til ish 6000 via Moskva om du bestiller i god tid, og er fleksibel på datoene.

(Dette fant jeg ut via litt googling, mulig noen som faktisk har reist dit kan fortelle enda rimeligere måter. Ellers så er jo den transsibirske jernbanen et alternativ, og at du fra Ulan-Ude hopper over på den transmongolske jernbanen... Men da blir jo selvfølgelig turen mer en togreise :p)

Edit: Hvor lenge planlegger du/dere å være i Mongolia forresten? Noen spesifikke planer for hva dere skal gjøre, eller bare generell nysgjerrighet for Mongolia?

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar @bluered

Etter å ha opplevd litt krøll med aeroflot i Hanoi prøver jeg å unngå dem for alt i verden, men ja jeg og har sett på denne ruten.

Når det kommer til stykket vil nok en behagelig, behagelig og "enkel" reise har mer å si enn penger når jeg tenker meg om. Det skiller vel ikke mange 1000-lappene fra eller til, så jeg tror jeg går for et annet flyselskap.

Finnair flyr til Beijing, tur/retur for 4.600kr på valgte datoer. Det er ikke dårlig med tanke på at stoppen i Finnland ikke er lengre enn at jeg så vidt rekker å bytte fly.

En dag eller 2 i Beijing før og etter Mongolia turen er vel heller ikke å forakte, men skulle helst vært unngått da jeg allerede har planlagt en Kina tur senere i år.

Fortsetter å søke her, flere gode tips tas imot med stor takknemlighet

Lenke til kommentar

Ifølge denne siden (fra 2011, så ikke helt ny), så virker det som om det er følgende flyselskaper som flyr til Mondolia/Ulaanbaatar: MIAT, Air China, Aeroflot, Korean Air og Aero Mongolia.

Virker som om MIAT flyr fra Berlin. Men ville nok vært mer skeptisk til MIAT og Aero Mongolia enn Aeroflot :p

Korean Air fra Seoul er vel kanskje også et alternativ? Da får du opplevd Sør Korea > Kina, ettersom du skal dit senere i år mener jeg... (Forbindelsene til Seoul fra Gardermoen virker riktignok å være ganske så begrensede...)

Lenke til kommentar

Jepp, har vært på akkurat den siden :) Takk

Jeg finner turer på Finn.no (av alle steder) som tar meg til ditt første forslag, innom Moskva, til 5000flekkers.

Det er riktignok 19.5 timer ventetid på Sheremetyevo, og dit ønsker jeg ikke å være et minutt lenger enn jeg må...rofl...

Sør Korea er et meget godt tips, skal sjekke nå.

Edit: Sjekket!

Det blir nok Sør Korea tur/retur - 5200kr med en 3-4 timers øl-stopp i Qatar eller Dubai er ikke å forakte.

Edit 2: Glad jeg ikke bestillte i hui og hast..

Finner ingen flyreiser Seoul-Ulaanbaatar tur/retur...hehe...

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...