koots Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Å bli busset rundt på OSL er nå ikke noe SAS har så mye med å gjøre, er pga utbygging. 1 Lenke til kommentar
thrace Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Hadde dårlig erfaring med SAS forrige uke.. Oslo - Frankfurt tur/retur i hverdagen. På vei ned ble vi bussa rundt halve flyplassen, dette trodde jeg ikke SAS drev med. Å bli busset rundt på OSL er nå ikke noe SAS har så mye med å gjøre, er pga utbygging. Som koots sier har ikke dette noe med SAS å gjøre. Flyene får tildelt gater etter mange ulike prioriteringer og kriterier. Hvis et fly kommer fra innlandstur og skal videre til utland vil det ofte taues fra innlandsgaten til utlandsgaten, men ganske ofte er det satt opp kort tid mellom ankomst og avgang (eller det blir slik pga. forsinkelse), og da må passasjerene på feil side busses. Før utbyggingen var ikke bussturen så lang, men med den nye piren har det blitt ganske mye lenger å kjøre rundt. I tillegg er det nå ti nye fjernparkeringer der man må ta buss uansett da de ikke har tilknytning til terminalen (men disse brukes sjelden av SAS og Norwegian). 1 Lenke til kommentar
Fjellrapp Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Det er jo sånn at lavprisselskaper blir nedprioritert på flyplasser mtp gater osv? Men uansett det som virkelig irriterte var at de ikke informerte om en så lang forsinkelse. Lenke til kommentar
thrace Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Er selvfølgelig enig i at det var dårlig informasjon, ville bare oppklare det med bussingen. I forhold til prioritering av lavprisselskaper kan jeg ikke si noe sikkert, men jeg tror ikke det er bare så enkelt. Alle parkeringsplassene og gatene har begrensninger i forhold til flytype, og det er mange fly som slett ikke kan kobles til broen ved terminalen. Disse vil følgelig stilles på bussgate. SAS og Norwegian flyr svært lite med disse flyene ved Gardermoen, mens andre selskaper utelukkende bruker slike fly. Er det noen spesielle lavprisselskaper du tenker på? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 7. april 2014 Del Skrevet 7. april 2014 Er det noe fornuftig man kan bruke 12.500 Emirates Skywards Miles til med base camp i Oslo? De forsvinner om jeg ikke finner på noe snart. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Hvor mye pleier EuroBonus tilbudene til USA å være på? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Hvor mye pleier EuroBonus tilbudene til USA å være på? I julekalenderen kjørte de jo 30.000 poeng t/r New York, men det er ikke noe man kan vente seg. 45.000 poeng er vel det de hadde sist på normal tilbud. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Så hvordan fungerer egentlig disse bonuspoengene på tvers av selskaper (Star Alliance som ett eksempel). Sånn det ser ut fremover, så kommer jeg til å fly ca. like mye med Lufthansa og SAS, som begge er i Star Alliance. Uansett hvem man flyr med, så får man poeng. Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner veldig mye av hvordan de poengene på tvers av selskapene funker... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Så hvordan fungerer egentlig disse bonuspoengene på tvers av selskaper (Star Alliance som ett eksempel). Sånn det ser ut fremover, så kommer jeg til å fly ca. like mye med Lufthansa og SAS, som begge er i Star Alliance. Uansett hvem man flyr med, så får man poeng. Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner veldig mye av hvordan de poengene på tvers av selskapene funker... Alle flyselskaper i en allianse har en bonusordning. SAS har Eurobonus og Lufthansa har Miles&More. Bonusordningene lar en opptjene poeng. Det kan man gjøre med alle flighter gjort innen samme allianse, men opptjeningen er forskjellig etter hvilken ordning de samler pengene i og hvilken billett du har. Noen gir faktisk null poeng. Her må du sjekke i hvert tilfelle. FLyselskapene prioriterer å la deg tjene mest om man flyr med dem så det er flere som samler opp i flere bonusordninger i en allianse samtidig. Det som er problemet med det er at man også kan få status om man opptjener poeng raskt nok og det gjelder per bonuskort så her må man være taktisk. Status innen bonusordninger gir fordeler på alle flighter innen alliansen. Poeng brukes enklest på flyselskapet som har bonusordningen, men kan også brukes med andre selskaper innen alliansen, men det er som oftest litt mer manuelt og dyrere. Man bør altså ha bonusordningen der hvor man flyr mest. Har skrevet en guide her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1376845 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Er det mulig få refundert pengene ved avbestilling av billetter hos Norwegian? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Er det mulig få refundert pengene ved avbestilling av billetter hos Norwegian? Det oppgir de jo ganske klart: http://norwegian-no.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/136/kw/avbestille Om du bestilte billigte billett for over 24 timer siden ligger du dårlig ann. Om du ikke kan reise pga. sykdom kan du muligens ta det på reiseforsikringen. 1 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 24. april 2014 Del Skrevet 24. april 2014 (endret) *snip* Takker for svar - ser ut som om jeg kommer til å fly en god del, men ikke nok til å få noe vesentlig utbytte av det, og kan jo ende opp med å velge selskaper, kun basert på bonusordning, for å så glemme fristen på poengbruket, og dermed egentlig ikke få noe ut av det. Får tenke litt på det gitt EDIT; Undersøkt mer. Kombinerer det med litt vettug trumf-bruk så gir det jo nok bonuspoeng, og når de varer i såpass mange år, er jo ikke det dumt heller. Det jeg ikke finner noe om, er nedrykk i status, og videre opprykk etter de første 12 månedene. Hva er greia med det? Endret 25. april 2014 av Stoddart Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 http://www.abcnyheter.no/reise/2014/04/28/spokelsesflyplass-apner Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 *snip* *snip her også* Det jeg ikke finner noe om, er nedrykk i status, og videre opprykk etter de første 12 månedene. Hva er greia med det? Det er mulig det er jeg som misforstår, men jeg tror du har misforstått. Du må altså kvalifisere hvert år, for å oppnå en gitt status. Det hjelper ikke at du har 25 flights ett år, og 25 neste for å oppnå gull, du må ha 50 innenfor 12 måneder. (Bare et eksempel fra eurobonus og pr flights, ikke pr miles) Så la oss si du hadde 25 første år, noe som nå er mer enn nok til sølv, hvis du ikke har 10 nye (er det vel med nye EB?) i år to, får du ikke beholde sølv, men går tilbake til basic. Eller misforstod jeg? Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Det stemmer, ja. Status må opptjenes hvert år, og innenfor et år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Sover dere på flyplassene ? Som regel kan det lønne seg hvis det bare er snakk om et par timer. Har sovet på : Gmoen Gatwick (mye støy hele natta være seg TV eller folk som går.......skaff øreplugger !) Miami (helvetes klokke hvert 15. min hele natta , ditto) Rygge (å ligge bøyd over et bord ekke særlig behagelig men det er nå stille der) I Pisa er det ikke lov å sove på flyplassen har jeg hørt..... Hvis man ikke får Ryanair-billett råbillig så lønner det seg ikke så mye for oss som bor nordpå , sparte vel bare 6-700 til London kontra Norw. & så er det jo snakk om mange flere timer både med tog til Rygge og ekstra venting. Endret 5. mai 2014 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
koots Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Sovet på en og annen flyplass og utrolig nok er kun halvparten av de pga ID billetter. Gmoen, siste tog fra Sfj, tidlig fly dagen etter. Orlando, snøvær i New York + ID billetter... Nairobi: relativt kort natt + kostnader for visum osv Doha, 6t layover fra midnatt til 6, kjøpte inn i en lounge. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Satt (merk: ikke "sov") tilsammen 25 timer på Atatürk flyplass i Istanbul på vei til og fra Libanon. Anbefales ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå