Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Hei lurer på en ting som kanskje dere flyproffe kan svare på. Om en ukes tid tar jeg turen til Hellas med flyselskapet KLM dette skjer med en mellomlanding i Amsterdam. Mitt pass er desverre utgått, men siden både Nederland og Hellas er med i schengen så skal jo dette i teorien gå greit. Men jeg har hørt at endel selskaper krever at du har pass likvell, noen som vet om KLM gjør dette?

6438332[/snapback]

Du må ha pass så lenge du skal ut av Skandinavia så vidt jeg vet (eller var det Norden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The 1985 Schengen Agreement is an agreement among European states which allows for common immigration policies (including the Schengen visa) and a border system. A total of 26 countries – including all European Union states except the Republic of Ireland and the United Kingdom, but including non-EU members Iceland, Norway, and Switzerland – have signed the agreement and 15 have implemented it so far. Border posts and checks have been removed between Schengen countries and a common 'Schengen visa' allows access to the area. However, the agreement does not cover residency or work permits for non-EU nationals.
Lenke til kommentar
The 1985 Schengen Agreement is an agreement among European states which allows for common immigration policies (including the Schengen visa) and a border system. A total of 26 countries – including all European Union states except the Republic of Ireland and the United Kingdom, but including non-EU members Iceland, Norway, and Switzerland – have signed the agreement and 15 have implemented it so far. Border posts and checks have been removed between Schengen countries and a common 'Schengen visa' allows access to the area. However, the agreement does not cover residency or work permits for non-EU nationals.

6438349[/snapback]

Jo men så vidt jeg vet så har ikke norske noe annet som er gyldig ID heller slik at du må fortsatt ha pass.

Lenke til kommentar

Det er ikke landegrensene jeg er mest bekjymret for. Reiste rundt halve europa i fjor uten å vise pass en eneste gang, så det vet jeg at skal gå bra. Men det jeg er mer redd for er at KLM har en sær ordning som gjør at jeg må ha pass. Ingen som har flydd til schengen-områder med KLM her?

Fant forresten noe i FAQen på siden deres:

How will I have to identify myself at the airport when I will be checking in with an e-ticket?

If you have an e-ticket, you will identify yourself in virtually the same way as if you were flying with a paper ticket

The identification at the airport doesn't change that much: passengers can identify themselves with their passport, Flying Blue card, or credit card and their Trip Summary and Receipt.

Lenke til kommentar

Air France og KLM (er jo samme selskap i dag) krever pass ved ombordstigning i OSL, dessverre. Godt mulig du slipper gjennom hele AMS uten å vise passet ditt ett eneste gang, men sist jeg fløy til CDG (via AMS) spurte de om passet i OSL.

Edit: Det finnes jo andre løsninger som nødpass o.l. - men jeg anbefaler deg egentlig å ta kontakt med KLM og høre hva de mener. Dessuten, reise til Hellas uten pass (med tanke på kontroller o.l. der) er jo kanskje ikke så lurt?

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
Air France og KLM (er jo samme selskap i dag) krever pass ved ombordstigning i OSL, dessverre. Godt mulig du slipper gjennom hele AMS uten å vise passet ditt ett eneste gang, men sist jeg fløy til CDG (via AMS) spurte de om passet i OSL.

Edit: Det finnes jo andre løsninger som nødpass o.l. - men jeg anbefaler deg egentlig å ta kontakt med KLM og høre hva de mener. Dessuten, reise til Hellas uten pass (med tanke på kontroller o.l. der) er jo kanskje ikke så lurt?

6438717[/snapback]

KLM har lang ventetid på spørsmål nå. Møkk. Tipper jeg tar turen ned på politistasjonen i morgen. Passet mitt gikk ut i februar så tviler på at jeg får forlenget det. Må nok satse på nødpass eller noe. Hvordan fungerer egentlig det?

Lenke til kommentar

Uhum.. Jeg er som tidligere nevnt uhyre bereist med KLM (Ikke av fri vilje vel og merke)..

Elektronisk billett slik KLM håndterer det er rett og slett en billett uten billettstamme. Den er ikke skrevet ut på forhånd med andre ord. Når du møter opp på flyplassen, går du rett til innsjekk og viser passet ditt. Og nei, ikke noe førerkort, bankkort, studentbevis, bibliotek kort, medlem i Donald Duck klubben eller lignende. Her skal du forevise pass og intet annet samma om du er i Oslo, Bergen, Sandefjord, Kautokeino eller Cape Town for den saks skyld.

Når du viser passet ditt, henter de frem billetten din og skriver ut boarding kort. Her bruker man altså kun boardingkort.

Alle disse sertifikatene og bankkortene med bilder er null verdt når man beveger seg ut av landet (vel, man får leie bil og ta ut penger da :p ). Det kan nok finnes isolerte tilfeller hvor man har sluppet gjennom uten. Det skal ikke jeg benekte. Men passet er og blir det eneste internasjonalt anerkjente dokument som viser hvem du er. Det er uansvarlig å forlate landet uten spør du meg. Kjøpe billetter i dyre dommer for å bli stoppa på en eller annen flyplass??

Nei, stikk å få deg et nødpass om problemet skulle dukke opp. Det får du på dagen, og det er et fullverdig identitetsdokument.

Lenke til kommentar

Hvis man signer opp for et fordelskort hos et flyselskap... er det mulig å få poeng for tidligere reiser man ikke benyttet bonuskort på? Har reist over atlanteren to ganger på et år, og ser ut til at det blir en gang til nå.

Lenke til kommentar
Hvis man signer opp for et fordelskort hos et flyselskap... er det mulig å få poeng for tidligere reiser man ikke benyttet bonuskort på?

6458981[/snapback]

Ikke i Star Alliance - men hva fløy du med? oneworld vil la deg gjøre dette inntil 6 mnd. tilbake i tid, om jeg ikke husker feil (jeg er ikke oneoworld medlem).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...