robertaas Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Ser at det kan finnes mange grunner; spørsmålets opprinnelse var hvorfor dette skulle være så attraktivt i SAS spesifikt - reiser man mye med SAS skal det jo ikke allverden til for å få gull kun gjennom antallet flighter. Men koots ser jo ut til å være et unntak der. Gullstatus får man på grunnlag av alle reiser innen en allianse og man får da privilegier på alle reiser innne alliansen. Pga priser og tilgjengelige destinasjoner vil man gjerne måtte fly med forskjellige selskaper innen alliansen. Da kan man plutselig oppleve å kun få 25% opptjening eller ingen opptjening i det hele tatt på enkelte flighter. Jeg hadde for eksempel en t/r til hamburg med Lufthansa, 300 poeng. eller Rio t/r som kun ga 3400 poeng. Da skal man fly litt innen alliansen for å få gullstatus om man ikke er villig til å betale for høyere klasse som gir mere poeng... eller ta en snarvei til gull som kan være mye billigere. Lenke til kommentar
koots Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Hadde jo faktisk et lite håp om å klare sølvstatus på normalt vis nå, men alle sommerens flygninger med Thai var i en bookingklasse som ikke ga noen EB poeng f.eks. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 EB gull har jo litt for seg, men hva som er poenget med sølv har jeg aldri helt skjønt. FB har priority boarding, innsjekk og fast track på Schipol, så der har det jo i alle fall en viss verdi. (Men bruker ikke så lang tid på å gruble meg frem til at FB Plat + Petroleum er å foretrekke ...) Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Ser ikke helt vits med å få noe FB gull/sølv nå som jeg har FB petroleum. Er det forøvrig slik at EB Mastercard maks kan gi 500 EB-poeng i måneden? Det er jo ingenting. Lenke til kommentar
Salior Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Ser ikke helt vits med å få noe FB gull/sølv nå som jeg har FB petroleum. Er det forøvrig slik at EB Mastercard maks kan gi 500 EB-poeng i måneden? Det er jo ingenting. Har selv FB Petroleum og sølvkort i tillegg, får mere miles med sølv og gull kort en uten, så greit og ta med seg det :-) Endret 10. oktober 2013 av Salior Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Er det forøvrig slik at EB Mastercard maks kan gi 500 EB-poeng i måneden? Det er jo ingenting. Nei, det er i bolker på 500 kr. Det er det samme med EB Diners Club. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 FB Petroleum gir egentlig bare loungetilgang ved transitt, har jeg blitt fortalt. Dvs flyr man t/r AMS i Y med gull kommer man inn, i teorien ikke med petroleum. I praksis tror jeg betydningen er mindre. Knappe seks timer til nok en avgang med KL1196 på meg (morgenflyet SVG-AMS). Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 FB Petroleum gir egentlig bare loungetilgang ved transitt, har jeg blitt fortalt. Dvs flyr man t/r AMS i Y med gull kommer man inn, i teorien ikke med petroleum. I praksis tror jeg betydningen er mindre. Knappe seks timer til nok en avgang med KL1196 på meg (morgenflyet SVG-AMS). Ok, jeg har brukt det når jeg har flydd fra Amsterdam til Stavanger---kanskje de ikke bryr seg i praksis? Petroleum har også noen fordeler som priority pass, fast track etc. Greit å vite at SAS Mastercard gir poeng på alt, da blir det fort mange bonuspoeng på et år! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Tror dette er er tilfelle av skille mellom teori og praksis, ja. Egentlig en såpass finurlig formulert regel at de knapt kan forvente at folk har oppfattet den, så er sikkert mer goodwill å hente gjennom å slippe inn noen få ekstra. ... det kan jo umulig være allverden av cateringkostnader per gjest med den standarden som maten de har. Endret 11. oktober 2013 av Euklid Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Greit å vite at SAS Mastercard gir poeng på alt, da blir det fort mange bonuspoeng på et år! Kun 10 poeng per 100 kr. SAS Diners Club gir 15 poeng. Begge disse kortene er gratis første år og for de med Eurobonus Gull, ellers må man betale. Trumfvisa er alltid gratis for alle og gir 13 poeng per 100 kr, og mere poeng om man overfører poengene når det er tilbud på overføringen. Med innkjøp i Norgesgruppen gir de 26 poeng eller mer. For alle 3 kortene gjelder det at det kommer skikkelig grøssrenter som man ikke betaler hele beløpet ved forfall. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Ser ikke helt vits med å få noe FB gull/sølv nå som jeg har FB petroleum. En ikke helt ubetydelig fordel med gull eller bedre er at du har loungetilgang også på andre flyplasser; med typisk reisemønster for nordmenn som er flittige KLM-brukere kommer man langt med å ha loungetilgang i Amsterdam (og Paris, men hvem i alle dager vil fly via CdG?), men sitter nå i Toronto og måtte råtnet blant plebierne om jeg hadde economy-billett og Petroleum-kortet. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Hadde jo faktisk et lite håp om å klare sølvstatus på normalt vis nå, men alle sommerens flygninger med Thai var i en bookingklasse som ikke ga noen EB poeng f.eks. Det kjipe er at det ofte er vanskelig å gjennomskue på forhånd hva man får. Jeg fikk en gang nesten 12 000 t/r københavn - bangkok for billetter til under 4 000 DKK, neste gang til et par hundrelapper mer, ingenting... Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Har tenkt meg en tur for to voksne om ikke så alt for lenge. Praha, Krakow og Vilnius er de tre stedene jeg har tenkt på denne gangen. Er et noen her inne som kan anbefale noen av disse byene? Hvordan er det med kultur, mat, priser osv? Er det noe her inne som har noen andre steder de kan anbefale? Gjerne ikke så lang flytur og så billig så mulig. Er åpen for alle mulige tips! Pøs på med tips og forslag vist du har noen! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Praha og Krakow er fine destinasjoner, men jeg ville droppet Vilnius til fordel for Riga eller Talliin. Vurder også Bergamo med Ryanair. Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Praha og Krakow er fine destinasjoner, men jeg ville droppet Vilnius til fordel for Riga eller Talliin. Vurder også Bergamo med Ryanair. Bergamo hørtes fint ut, synd Ryanair ikke flyr ifra Bergen.... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Bergamo hørtes fint ut, synd Ryanair ikke flyr ifra Bergen.... Det er jo fiktig info at du reiser fra Bergen. Er vant til at det kun er folk fra Oslo som tar det som en selvfølge at andre vet hvor de reiser fra så jeg antok at du var i samme kategori. Om du skal ha direkte flight så er jo også Barcelona og Berlin fine destinasjoner derifra. Venter dere til desember er det fine julemarkeder i Tyskland og landene østover. Denne er grei for å finne destinasjoner om dere har datoene klare, men dere er antagelig for sent ute til å få de aller billigste turene i år. http://flybilligst.com/index.php?cc=1 Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Kan man få det stort billigere enn 6000 kroner pr. person ved å reise til Toronto og retur fra Houston neste sommer? Tenkte også på innenlands fly fra Toronto til New York som virker å koste litt over 1000 lappen pr. person samt innenlands fra Chicago til Dallas som jeg ikke har sjekket prisen på enda. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Kan man få det stort billigere enn 6000 kroner pr. person ved å reise til Toronto og retur fra Houston neste sommer? Tenkte også på innenlands fly fra Toronto til New York som virker å koste litt over 1000 lappen pr. person samt innenlands fra Chicago til Dallas som jeg ikke har sjekket prisen på enda. Akkurat nå finner du det antagelig ikke billigere, men det kan komme tilbud fremover. Ser at bare Toronto t/r ligger på over 5k. Selv betalte jeg 2400 da jeg fløy dit. Ellers så er det nok ikke mulig å fly innenlands fra Toronto til New York. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Hum... jeg har da funnet priser på flybilletter fra Toronto til New York.. hva mener du? Lenke til kommentar
Salior Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Hum... jeg har da funnet priser på flybilletter fra Toronto til New York.. hva mener du? Hummmm, Toronto og New York ligger ikke i samme land, så innenlandsbilletter er vel litt vanskelig ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå