Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Faen meg kjedelig å sitte på en flyplass i 11t slike jeg gjorde i Phoenix.......kunne jo dratt inn til byen i flere timer og funnet på noe.

Noe annet er når flighten blir kansellert (var Icelandair......tror ikke det ble nevnt noen grunn heller , her har man da løpt for livet......ikke bra for hjertet mitt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det virkelig være så klønete med Norwegian at man ikke får lov å kansellere en reise som er booket et halvt år frem i tid? Kun om man har bestilt Flex-billett sa kjærringa på telefon..

Helt standard, uavhengig av om det er billigselskap eller ikke. Med SAS får du imidlertid mulighet til å avbestille innen 24 timer etter bestilling, men ellers er det å kunne kansellere en billett forbeholdt forholdsvis dyre varianter -- f.eks. hos KLM finnes det fleksible billetter som kan endres, men ikke kanselleres. Skal en ha mulighet til å både endre og kansellere (attpåtil uten gebyr) blir det en nokså dyr eksersis.

Trukke det er no problem , er vel grense 23 kg ?

Ikke på håndbagasje.
Lenke til kommentar

Pleier sikkerhetskontrollen å veie håndbagasjen? Har pakket ferdig og den veier 18 kg :o

De veier ikke i sikkerhetskontrollen, men flyselskapet kan veie den ved innsjekk eller ved gaten. Hvor mange kilo du kan ha med som håndbagasje varierer fra selskap til selskap, noen har 8kg og noen 12kg, og noen mere også. Sjekk på selskapets hjemmesider så står det garantert der.

MvH

Kjetil

Lenke til kommentar

prøver å bestille flybilletter Oslo-Munchen for Oktoberfestivalen 2014 (om 363 dager :rofl: )
men de nekter å la meg gjøre dette, prøver på Norwegian.no.

At man ikke kan bestille flyreise 1 år eller lengre frem i tid kunne jeg forstått, men dette er under 1 år og jeg skjønner ikke hvorfor.

Er det nettsiden dems som krøller det til eller er det rett og slett for lenge til avreise, slik at jeg ikke får bestilt før nærmere, si et halvt år før avreise?

Edit: ser nå at jeg får det samme problemet på Booking.com når jeg prøver å bestille hotell.

Dette er tragisk, så lenge man skal planlegge en tur som absolutt bør planlegges 1 år i forveien..

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

I utgangspunktet mener jeg det er 22 timer før avgang, tilsvarende som innsjekking. Men de er ikke alltid særlig happy med å ta imot bagasje hvis det virker som om du har planer om å forsvinne bort fra flyplassen og kan finne på å ikke dukke opp neste dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette kommer an på flyselskapenes regler, men de fleste tillater at du sjekker inn bagasjen dagen før du skal reise. Dette er nyttig dersom du kommer til for eks Trondheim sent på kvelden, og skal fly videre neste morgen. Du skal overnatte på et hotell på flyplassen, og vil ikke dra med deg kofferten. Etter at den er sjekket inn, blir den oppbevart i bagasjeanlegget til flyet ditt skal reise.

Lenke til kommentar

Vel, du kan sjekke inn, men å levere fra deg bagasjen dagen før kan du ikke. Selv i ditt eksempel at du kommer fra Trondheim og har sjekket inn kofferten der, tagger de kun til OSL. Det betyr du må hente bagasjen din i OSL, da flyplassen ikke har fasiliteter til å passe på bagasjer over natten.

Endret av akira7
Lenke til kommentar

1 av 2 t/r i SAS Plus for å få Eurobonus gull gjennomført. 30 fine minutter på flyplassen i Praha, rakk en øl :wee: Tilsvarende til Nice neste tirsdag. Vi gale har det godt. Forøvrig var 9/12 av passasjerene i Plus på returen folk som kun fløy t/r

Lenke til kommentar

Muligens et idiotisk spørsmål, men hvis man flyr så mye at loungetilgang (og andre ubetydeligheter) er viktg, flyr man ikke da så mye at man uansett har gullkort ... ? Skjønner jo at det var et poeng så lenge en ikke fikk innenlandsk bonusuttelling, men nå klarer jeg ikke helt se problemstillingen.

Lenke til kommentar

Muligens et idiotisk spørsmål, men hvis man flyr så mye at loungetilgang (og andre ubetydeligheter) er viktg, flyr man ikke da så mye at man uansett har gullkort ... ? Skjønner jo at det var et poeng så lenge en ikke fikk innenlandsk bonusuttelling, men nå klarer jeg ikke helt se problemstillingen.

1. Du ønsker de samme privilegiene uten å måtte begrense dine valgt til én av de 3 store alliansene som gir privilegier. Da få reiser så mye at de har 3 gullkort er snarveier av interesse.

2. Billetter finnes i mange klasser selv innen økonomi, disse har forskjellig pris, tjenester og forskjellig poengopptjening. Reiser man billigst mulig innen en allianse skal man reise ganske mye for å få gullstatus. Snarveier er da mye billigere enn å betale dyrere for alle reisene for å oppnå gull på den måten.

3. Man har ikke gull og går inn i en periode med mere reising. Man har da lyst til å få gullstatus og privilegier så raskt som mulig og ikke vente ett helt år på å få det til. Om man har et gammelt bonuskort med noen poeng som man vil videreføre kan det være at man er midt inne i en opptjeningsperiode og det vil ta halvannet år før man får gullstatus.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Ser at det kan finnes mange grunner; spørsmålets opprinnelse var hvorfor dette skulle være så attraktivt i SAS spesifikt - reiser man mye med SAS skal det jo ikke allverden til for å få gull kun gjennom antallet flighter. Men koots ser jo ut til å være et unntak der.

For min egen del er jeg langt mer tradisjonell i mitt flymønster, og har periodevis vekslet mellom flyselskap, avhengig av hva jeg befatter meg med. En periode var det meningsløst mye SAS, nå for tiden renner det inn KLM-poeng så jeg hverken vet hva jeg skal bruke poengene eller plastkortene til (mye long-haul til fullpris gjør visst underverker ...). Men med mer hulter-til-butter-reising har bonusopportunisme sikkert noe for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...