Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ryanair flyr ikke fra hovedflyplassen i Barcelona, de flyr fra Reus som er en flyplass langt unna Barcelona. Den er vanskelig å komme seg til da busser, tog o.l går til BCN.

Fra Rygge flyr de til både "Reus Barcelona" (REU) og "Barcelona El Prat" (BCN). Fra Torp flyr de til "Barcelona Gironda" (GRO). Personer som ikke er vant med å reise og booke, og ikke helt aner hva de holder på med kan få seg endel store overraskelser når de reiser med Ryanair. De som klarer passe på seg selv har imidlertid ikke noe problemer med å reise med Ryanair.

Du må altså vite sikkert og ikke anta noe om du skal reise med Ryanair. Har flere ganger sittet ved siden av "Jammen jeg trodde at..." og "Med andre fly er det jo vanlig at..." som har fått seg noen tusen kroner ekstra i gebyr fordi de ikke hadde styr på hva de holdt på med. Bruker takke disse folkene for at de sponser mine billige billetter.

Lenke til kommentar

Tenkte å ta en superbillig weekend trip med Ryanair, hva må du absolutt være obs på når du flyr med dem. Hørte fra noen du må betale for å gå på do, stemmer det? Og må du f.eks betale ekstra avgift for å ta med kun håndbagasje?

Lenke til kommentar

Tenkte å ta en superbillig weekend trip med Ryanair, hva må du absolutt være obs på når du flyr med dem. Hørte fra noen du må betale for å gå på do, stemmer det? Og må du f.eks betale ekstra avgift for å ta med kun håndbagasje?

hehe...nei du må ikke betale for å gå på do...mulig du må betale litt om du ikke rekker frem i tide men...har aldri opplevd dette.

Det største pengesluket til Ryan Air er om du ikke har tunga rett i munnen m/tanke på bagasjen din.

Jeg ville tatt en prøvebestilling av flybiletter med R-A.

Dette lærer du faktisk mye av og du får et innblikk i hvordan ting fungerer. Du vil også se at de prøver å få deg til å legge til alt mulig rart på biletten din, og alt dette koster naturligvis en del penger.

http://www.ryanair.com/no

Jeg har reist masse med Ryan Air og er en av de få som snakker varmt om disse turene. Men, jeg har også full kontroll på bagasjen og sørger for å lese gjennom regelverket før jeg reiser hver gang.

Har aldri endt opp med ekstra utgifter.

jeg har riktignok erfart at følgesvenner har fått "problemer".

En gang var ryggsekken hans bittelitt for stor = 40Euro og en annen gang, på vei hjem fra Krakow var det plutselig ikke lov å ha med seg en liten pose med taxfree varer = 40Euro eller kast posen. Kompisen min ble da så forbanna at han kasta posen fremfor å betale gebyret....posen hadde en verdi på ca 100Euro...Jeg kunne naturligvis ikke la vær å flire... :rofl:

Lenke til kommentar
Du må faktisk lese det de skriver og ikke anta det bare er "vanlig bla bla". De vanligste fellene er:

-Ikke ha med seg utskrevet boardingkort til flyplassen. (644 kr gebyr per person per strekning)

-ha med seg bagasje for innsjekking man ikke har betalt for på forhånd eller som er for mange eller tunge kolli. Kommer du for eksempel med en koffert på 30 kg kan det koste over 3000 kr ekstra.

-for mye håndbagasje. Størrelse og vekt blir ofte sjekket og alt du har med som ikke er i en lomme skal inn i den bagasjeenheten. Det gjelder håndvesker, kamera, plastposer og alt annet du kan ha i hendene. Fra Rygge har de en unik avtale om at du kan ta med en pose taxfree, men det gjelder kun fra Rygge.

-Feilstavet havn. Navneendring koster 1012kr online og 1420 på flyplassen eller via callsenter, det lønner seg som oftest å bestille ny billett.

-Ikke ha sjekket hvilken flyplass de faktisk flyr til eller fra, når de flyr og hva slags lokal transport man kan bruke. Å fly tilbake 06:05 søndag morgen fra en liten flyplass 100 km fra byen man skal til kan bli både slitsomt og dyrt.

-Passe på hva som er klikket av gjennom bestillings-prosessen. De prøver å selge deg endel ekstra tjenester som du ikke nødvendigvis trenger.

Klarer man holde styr på dette er man stort sett trygg og kan få mange billige turer uten noe tull. At de vurderte et gebyr for toalettbesøk er ett av mange stunt Ryanair har hatt for å få oppslag i avisene. Det er Wizzair som har noe med gebyr for håndbagasje.

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer på hvor mye flyprisene skrus opp til et arrangement som fotball vm i brasil neste år.. har vært i Colombia flere ganger og da har prisene ligget på 6-7k.. regner med at til Brasil er det nogenlunde samme prisene.. men under et slik arrangement blir det vel dyrere...

Og hvor lenge bør en bestille i forveien? 6mnd?

Takk:)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg lurer på hvor mye flyprisene skrus opp til et arrangement som fotball vm i brasil neste år.. har vært i Colombia flere ganger og da har prisene ligget på 6-7k.. regner med at til Brasil er det nogenlunde samme prisene.. men under et slik arrangement blir det vel dyrere...

Og hvor lenge bør en bestille i forveien? 6mnd?

Takk:)

Man får Colombia til halvparten av den prisen. Selv betalte jeg 3892,- til Rio da jeg slo til på et tilbud et halvt år før jeg reiste. Det som virkelig skrus opp i Rio ved store arrangementer er hotellprisen, regn med minst en 3-dobling.
Lenke til kommentar

Man får Colombia til halvparten av den prisen. Selv betalte jeg 3892,- til Rio da jeg slo til på et tilbud et halvt år før jeg reiste. Det som virkelig skrus opp i Rio ved store arrangementer er hotellprisen, regn med minst en 3-dobling.

så flybillettene vil være noenlunde de samme selvom det er en stor event som fotball vm på plakaten?

tenker både å dra til rio og belem i nord skjønner du.. under 4k er latterlig billig. brukte du søkemotor for å finne dette?

Lenke til kommentar
så flybillettene vil være noenlunde de samme selvom det er en stor event som fotball vm på plakaten?
Nei, det har jeg ikke sagt, men hotellprisene i Rio øker vanligvis langt mere enn flyprisene så det er de du bør bekymre deg mest for.

tenker både å dra til rio og belem i nord skjønner du.. under 4k er latterlig billig. brukte du søkemotor for å finne dette?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896610&view=findpost&p=18746252

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Min erfaring er hvertfall at det er viktig å være tidlig ute når det gjelder store arrangement. Det blir som regel gradvis dyrere.

Juni-juli er som regel off-season i Brasil med blant annet regntid i Natal-området, så tror ikke du må betale så voldsomt mye mer enn normalpris hvis du bestiller tidlig.

Lenke til kommentar

Til info:

Norwegians Dreamlinere er ikke klare for Oslo-Bangkok i august som planlagt, naturligvis.

Jeg reiser 7. august og har fått oppdaterte reisedokumenter hvor det står at det blir et innleid fly.

Mulig dette er old news for mange, men jeg har lenge lett etter denne infoen uten hell inntil igår.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg ligger et steg foran, og har begynt å planlegge neste års sommerferie allerede.

Ser for meg slutten av Juni - midten av Juli. Hvor er det lavsesong & gode deals da? Har vært i India midt på sommeren og det var kanon. Faktisk så bra at jeg vurderer det igjen dersom det er noen gode flydeals på gang.

Sør-Øst Asia har jeg også vært mye i på sommeren og synes det er topp.

Så, sleng ut noen destinasjoner som kan være relevant for en student som ikke har verdens beste budsjett, men som vil gjøre et kupp midt på sommeren.

Edit: Har kikket en del på landene syd for Kaukasus, Georgia og Azerbaijan. Dit kan man jo komme seg for en overkommelig penge og det er jo eksotisk.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

kan anbefale, georgia, armenia ,Nagorno-Karabakh, de landa er supre, mye og se, hyggelig folk, billig, lett og haike rundt

mens azerbaijan syns jeg var totalt bortkasted tid, trøblete visum, forbanna dyrt, norske priser på mye

pluss trøtsom registrering (er man lengre enn 3 dager må man registrere seg, ny regel i april i år)

baku var en veldig fin by, men drar nok aldri tilbake

Lenke til kommentar

jeg har opplevd det som veldig ustabilt

når man først er inne på temaet "ustabilt"...

selger de alkohol på Norwegians langdistanse-turer? f.eks. Oslo Lufthavn - Bangkok?

og....vil der være wifi på disse trippene, selv når det er innleide fly fremfor de planlagte dreamlinerne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...