Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke klare presse inn flere turer før 3. juni så jeg brenner inne med en rabattkode for Lufthansa. Send PM om du har bruk for den.

Den skal gi 200 kr rabatt på en ren Lufthansa-tur (altså ikke codeshare på noen strekninger) i perioden frem til 3. juni og må bestilles før 3. mars via lufthansa.com.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man bruke nettbrett på SAS mens flyet er oppe i lufta, ikke nødvendig under takoff/landing.

EDIT:

Du kan ta med deg laptop, mobiltelefon, mp3 spiller, elektroniske spill, m.m. om bord i flyet som håndbagasje. Alt elektronisk utstyr skal være avslått under start og landing.

Du kan bruke din mobiltelefon under flyturen hvis den har flightmode.

Elektronisk utstyr med radiosender skal være avslått under hele flyturen.

Så da går det bra:)

Endret av RickyG
Lenke til kommentar

I rett tråd nå:

Air France og KLM skal ta betalt for innsjekket bagasje.

"KLM recently announced that it will be changing its baggage policy for European flights. For tickets booked as from 22 April 2013, check-in baggage will be a paid option for all passengers travelling in Economy Class.

An exception to this rule has been made for our valued Flying Blue Ivory members like yourself. You can check in one item of baggage free of charge, adding further to the benefits of your Flying Blue membership."

Lenke til kommentar

Tror du faen meg ikke SAS kansellerte avgangen min fra København til London??? Nå er jeg ikke fremme før 17:50... De har booka meg om via Frankfurt, men er det noen som vet om det er mulig å ta flyet til København, og evt. et fly videre, eller blir det så dyrt at det ikke er vits? Skulle etter planen lande i CPH kl 11:30.

Lenke til kommentar

Om du ikke flyr alle de flightene du har på billetten (så lenge de går) eller som du er ombooket til så kanselerer alle flyselskaper resten av flightene på billetten din. Så om du selv fikser en alternativ måte å komme deg fra cph til london (uten å få sas til å booke den om inn på billetten din) så må du også fikse returen selv.

Lenke til kommentar

Om jeg finner en alternativ rute (ser at BA flyr direkte til London kl 11:30 (1780 kr). Er det mulig å få noe igjen på forsikringen pga kansellert fly? Har både Gouda og Chartis (gjennom mitt SAS EB MC)

Edit: ^Tusen takk forresten, det visste jeg ikke.

SAS EB MC reiseforsikring:

"1.3 Forsikringen dekker ikke:

• forsinkelse som skyldes streik/lockout eller personalmangel."

Endret av Punainen
Lenke til kommentar

I rett tråd nå:

Air France og KLM skal ta betalt for innsjekket bagasje.

"KLM recently announced that it will be changing its baggage policy for European flights. For tickets booked as from 22 April 2013, check-in baggage will be a paid option for all passengers travelling in Economy Class.

15 EUR one way synes jeg er dyrt og er ikke veldig imponert.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å mellomlande på Gardermoen når man reiser fra utlandet (reiser fra Heathrow) for så reise videre innenlands (reiser til Kjevik)? Jeg vet jeg må sjekke inn bagasjen og alt det der på nytt, men jeg har kun en time på meg, blir ikke det ganske knapt?

Har gjennomgående billett med SAS, så i verste fall må jo de finne ny avgang hvis jeg ikke rekker det, men jeg skulle helst rukket flyet videre.

Lenke til kommentar

Kanskje et rart spørsmål, men noen som vet om det er noen problemer å ta med seg en 30cm stor pepperkvern som håndbagasje? Jeg er lite lysten på å sjekke inn bagasjen bare pga den..

@Yvonne2: Burde ikke være noe problem så lenge du ikke lander i rushen. OSL er såpass liten at det tar ikke lang tid å sjekke inn bagasjen på nytt, og du kan alltids gå forann i køen i sikkerhetssjekken hvis du er sent ute. Gjelder bare å spørre sikkerhetsvaktene.

Lenke til kommentar

@Yvonne2: Burde ikke være noe problem så lenge du ikke lander i rushen. OSL er såpass liten at det tar ikke lang tid å sjekke inn bagasjen på nytt, og du kan alltids gå forann i køen i sikkerhetssjekken hvis du er sent ute. Gjelder bare å spørre sikkerhetsvaktene.

Flyr relativt mye fra Gardermoen, og joda, det kan gå raskt, men man kan også være uheldig. De gangene jeg har opplevd mest kø har faktisk vært utenfor rushen, antagelig fordi de har færre på jobb da, hva vet jeg. Nå lander jeg sent på kvelden, så det bør gå raskt. Men å snike i køen, vel, det har jeg opplevd at de vaktene er utrolig strenge på.

Lenke til kommentar

Du må ikke snike, du må gå bort til en vakt og spørre pent. De få gangene jeg har vært lovlig sent ut har de slust meg forann i køen. Det har de gjort på OSL, BGO og CPH.

Vel, jeg vil kalle det sniking når man ber om å komme foran de andre i køen. Å spørre pent tar jeg som en selvfølge. Men nei, selv om man har spurt pent har vaktene alltid nektet.

Lenke til kommentar

Med gjennomgående billett og senere flighter med SAS tilgjenglig ville jeg ikke engstet meg. Og flyselskapene med gjennomgående billetter skal jo følge reglene for minimum transit-tid. Husker ikke hva den er på OSL om du kommer fra utenfor schengen og skal videre innenlands. Eller blir det noe slikt om flyet lander nøyaktig etter ruten:

+5 min til flyet kommer seg til gate og du er ute av det

+4 min kø i passkontroll

+2 min for å gå til bagasjemottak

+5 min venting på bagasje

+2min for å få til innejekking.

+2 min kø bagasjedrop. Her må du være minimum 30 min før flyet tar av

+5min sikkerhetssjekk

+2min gå til gate. Og der må du være senest 20 min før avgang.

Om flyet lander under 50 minutter før avgang til neste fly blir det altså litt stress og springing,

Lenke til kommentar

Jeg skal fly med en Airbus A330 ifra Miami til Zurich i april.

Er det noen som har flydd dette flyet tidligere og hvordan var isåfall opplevelsen kontra 747? Sist jeg fløy denne ruten fløy jeg et vrak av en 747, og pga valgte jeg det flyet bort.

Mannen og jeg flydde med Airbus A330 fra Zürich til Miami i sommer. Meget fornøyd med flyreisen. Generelt god service. Flere gode måltider, snacks, så mye påfyll av drikke vi måtte begjære, ordentlig bestikk, egen tv, komfortable seter. Mannen og jeg hadde to seter for oss selv (2-4-2 så vidt jeg husker), fikk også plass ved nødutgangen, så vi var nok ekstra heldige. Det var ihvertfall nedtur å ta United hjem igjen til Oslo fra New York, spesielt ift service. Uansett, vi flydde ikke med 747, men 757, så jeg kan nok ikke sammenligne helt. Det flyet virket mye trangere. Var ikke fornøyd med servicen heller, men men.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...