Bonna86 Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Kan nok si meg enig med robertaas i at servicen ikke er den beste, MEN, den var bedre enn beskrevet. Innen den første timen vår omme hadde de servert middag og hatt to omganger med drikke. Middagen var dog liten, så veldig glad jeg hadde spist litt før vi gikk på flyet i Newark. Deretter tok det litt tid før vi fikk vann. Men opplevde vel aldri at tørsten var overhengende, men jo, jeg syntes det var rart at de ikke tilbydde mer å drikke. Fikk to små snacksposer, for så å få frokost, som besto av en croissant med en liten syltetøyboks. Med andre ord: ikke særlig imponerende. Swiss hadde en helt annen klasse. Der var det slik at man fikk drikke så fort man omtrent hadde drukket opp, både mineralvann og vann, i tillegg til juice, kaffe og te. I tillegg fikk vi to greie porsjoner med varm mat (dobbelt så store som United sine, minst), i tillegg til kakestykke, muffin, to-tre snacksposer osv. I tillegg fikk vi også veldig god service med matservering på flyet fra Oslo til Zürich. United er helt greit for kortere distanser, som da vi reiste fra Fort Lauderdale til Newark, men ikke noe jeg kommer til å velge frivillig for lengre distanser i fremtiden. Endret 9. juli 2012 av yvonne2 Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Jeg har reist ganske mye longhaul gjennom årene og slik vil jeg arrangere selskapene etter servicenivået. 1. Asiatiske/Midtøsten selskaper 2. Europeiske 3. Amerikanske Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Jeg har reist ganske mye longhaul gjennom årene og slik vil jeg arrangere selskapene etter servicenivået. 1. Asiatiske/Midtøsten selskaper 2. Europeiske 3. Amerikanske Ville sagt:1. Emiratene 2. Sørøst-asia 3. Europa 4. USA Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Man må bruke Optiontown for å oppgradere med SAS? Har noen poeng jeg kanskje kunne brukt og. Reiser til Beijing i morgen, men jeg skulle gjerne ha hatt litt ekstra beinplass da jeg har brekt beinet... Skulle egentlig sitte med noen venner, men jeg tenkte ikke på det før jeg kunne sjekke inn. Da var det selvfølgelig nesten fullt. Edit: Veit at det må være ledig osv. Endret 9. juli 2012 av Haawy Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 De som har tenkt å reise via Torp eller Rygge i sommer kan få litt problemer pga. flygeledermangel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066541 "Rygge og Torp flyplass stengt" "Det er mildt sagt dårlig stemning her oppe på Rygge lufthavn" Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Man må bruke Optiontown for å oppgradere med SAS? Har noen poeng jeg kanskje kunne brukt og. Reiser til Beijing i morgen, men jeg skulle gjerne ha hatt litt ekstra beinplass da jeg har brekt beinet... Skulle egentlig sitte med noen venner, men jeg tenkte ikke på det før jeg kunne sjekke inn. Da var det selvfølgelig nesten fullt. Håper dette ikke er for sent... Du kan også "standby oppgradere" hos SAS. Dette gjøres ved gate før boarding hvis det er kapasitet på flyet (noe det ofte er). Koster 10000 poeng fra Economy -> Economy Extra 30000 poeng fra Economy -> Business Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. juli 2012 Del Skrevet 10. juli 2012 Disse prisene er altså per flystrekning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Er tax free billigere på Island ? Hvilken sig type i USA er det samme som rød Prince og hva koster en kartong der borte ? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Er tax free billigere på Island ? http://www.dutyfree.is/en Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Man må bruke Optiontown for å oppgradere med SAS? Har noen poeng jeg kanskje kunne brukt og. Reiser til Beijing i morgen, men jeg skulle gjerne ha hatt litt ekstra beinplass da jeg har brekt beinet... Skulle egentlig sitte med noen venner, men jeg tenkte ikke på det før jeg kunne sjekke inn. Da var det selvfølgelig nesten fullt. Edit: Veit at det må være ledig osv. Optiontown er for at SAS skal kunne tjene litt ekstra penger istedet for a gratis oppgradere en gullkortinnehaver i tilfelle economyklassen er full. Men hender av og til at det slar til selv om det ikke er fullt, sa er litt bingo om det fungerer eller ikke. Har dog null erfaring med Optiontown sa det jeg skriver er basert pa hva jeg har lest pa Flyprat og Flyertalk. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 hvor i mellom amerika er det vanelighvis billigst og fly til norge fra? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) hvor i mellom amerika er det vanelighvis billigst og fly til norge fra? Uten at jeg har flydd så fryktelig mange ganger over Atlanteren vil jeg ta en bråsjans og tippe på New York. Ganske så logisk det egentlig. EDIT: Ops, så ikke "Mellom" i Mellom-Amerika. Da blir det et helt annet spørsmål dog... Endret 14. juli 2012 av A-Jay Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 (endret) hvor i mellom amerika er det vanelighvis billigst og fly til norge fra?Det spørs hva du regner som Mellomamerika, det er litt forskjellige definisjoner her. Om du regner med øyene i Karibien: -så har British Airways av og til tilbud til 5-6k til forskjellige øyer. -Når Lufthansa har hatt tilbud til New York har Continental(Nå United) lagt seg under disse i pris og om de samtidig har hatt tilbud til karibien så har det vært mulig å komme seg til flere destinasjoner der for ned i under 4k. Om du regner med Yucatan: Så er det en sjelden gang kun fly for charter til Cancun til nede i 3k. Om du kun regner med landtungen mellom Mexico og Colombia: -Ta Lufthansa tilbud til 3500 til Bogota som kommer et par ganger i året og reis nordover derifra. -Eller bruker Panama å være lavest priset for gennomgående billetter dit. Vanligvis ligger prisen på fra 7k for eksempel med United via New York og Orlando. Endret 14. juli 2012 av robertaas Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Jeg må si at dette flyalliansegreiene fremstår ganske latterlig for min del. Hva består en flyallianse av, utenom bonuspogram egentlig? Jeg antar jo at det er en ganske stor greie, at Star Alliance-selskaper leaser fly av andre Star Alliance-selskaper, at det er kontrakter for vedlikehold for fly innad i Star Alliance, kompetanseutvikling and so on. Dersom jeg når EBG får jeg samme status hos alle selskapene såvidt jeg har skjønt. Hvorfor i alle dager skal det være så mange fordelsprogrammer innad i alliansen? Hvorfor lager man ikke bare et system, x antall nivåer, og alle som vil inn i alliansen må knytte seg til dette... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Flyalliansene består også i et nettverk av flighter som man kan fly med og samarbeid om diverse støttesystemer. Alle innen en allianse ønsker jo at du helst skal fly med dem og tilbyr mest privilegier om man gjøre det, Samtidig må du også få fordeler om du holder deg innen alliansen så dette blir 2 nivåer med belønning og 2 nivåer med konkurranse. SAS tjener for eksempel at selv om du flyr United til USA så flyr du SAS fra Ålesund til Gardermoen. United tjener på at selv om du flyr SAS til New York så flyr du United videre til Minesota. 1 Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Flyalliansene består også i et nettverk av flighter som man kan fly med og samarbeid om diverse støttesystemer. Alle innen en allianse ønsker jo at du helst skal fly med dem og tilbyr mest privilegier om man gjøre det, Samtidig må du også få fordeler om du holder deg innen alliansen så dette blir 2 nivåer med belønning og 2 nivåer med konkurranse. SAS tjener for eksempel at selv om du flyr United til USA så flyr du SAS fra Ålesund til Gardermoen. United tjener på at selv om du flyr SAS til New York så flyr du United videre til Minesota. Ja, det er jo selve kjernen i en flyallianse. Men jeg skjønner ikke hvorfor Star Alliance kan ha et bonusprogram som gjelder for alle flyselskap i nettverket, One World et bonusprogram etc. Dette vil jo ikke være en ulempe for noen. Si at Eurobonus hadde vært Star Alliance sitt bonusprogram. Ved bestilling av bonuskort må man velge foretrukket flyselskap. Da har man Eurobonus - SK, Eurobonus LH, and so on. Man har et standardisert rutekart i hele nettverket hvor det står hvor mange poeng en tur er verd. Universelle betegnelser for medlemsnivå, og grensen for å nå medlemsnivåene er de samme. En vekslingskalkulator eller en oversiktlig vekslingstabell i Star Alliance må være tilgjengelig. Men SK kan fortsatt henvende seg til sine kunder og ha tilbud og avtaler med sponsorer i sine medlemsland (ala Trumf, rabatt på div. nettbutikker for eurobonusmedlemmer, leiebil AVIS etc) siden de tross alt har et eget kort. Det er bare grunnpilarene som er de samme for alle selskaper. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 (endret) Ved bestilling av bonuskort må man velge foretrukket flyselskap. Da har man Eurobonus - SK, Eurobonus LH, and so on.Det har man forsåvidt, men det er Star Alliance - Eurobonus, Star Alliance - Miles & More, etc... Man har et standardisert rutekart i hele nettverket hvor det står hvor mange poeng en tur er verd. Universelle betegnelser for medlemsnivå, og grensen for å nå medlemsnivåene er de sammeDette går ikke for dette er selvstendige selskaper som er i konkurranse med hverandre selv om de også samarbeider litt. De er i forskjellige land, forskjellige kontinenter med forskjellige markeder, forskjellige kjøpekraft, forskjellig ferieperiode og forskjellige reisevaner. Her må alle ha mulighet til å tilpasse tilbudet til sitt market, å kjøre noe felles her blir bare rot. Og hvem skal være "bank" for poengene, hvem skal få penger fra salg av bonuspoeng? Hvem skal bestemme når og hvor det skal være bonustilbud? Og hva skal skje med poengene når et selskap går ut av alliansen? Lovgivning er også forskjellig. Og noen ønsker å legge bensinpenger på bonusturer slik at de koster omtrent like mye som vanlige billetter og andre ønsker man nesten ikke skal betale noe i tillegg. Noen ønsker å fylle flyene helt og tidlig med bonusreisenede, mens andre ønsker å holde mest mulig igjen i tilfelle de kan selge reisene for penger. Endret 18. juli 2012 av robertaas Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Ja, det er mange problemstillinger å ta hensyn til, men jeg forventer jo ikke annet enn at verden er tilpasset mine behov.. Er det så jævla mye å be om? Nei, for å bli litt mer seriøs. Selvfølgelig er det mange utfordringer og problemer knyttet til dette - som du sier. All I'm sayin' er at det kunne med fordel blitt enda litt mer oversiktlig og kundevennlig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 All I'm sayin' er at det kunne med fordel blitt enda litt mer oversiktlig og kundevennlig.Husk at det også kunne vært langt værre med ingen allianser og alle mot alle. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 http://www.aftenposten.no/reise/article4281339.ece "Fra oktober 2012 innfører SAS kredittkortgebyr på lik linje med lavprisselskaper som Norwegian og Ryanair." ...men på 2,2% og dette kommer i tillegg til "servicehonorar". http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=65238 "PR-direktør forlader SAS" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå