Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Har sett mange rare påfunn for å lure folk til å laste ned noe som infiserer PC, men dette er første gang jeg har sett at en flybillett er lokkemiddelet:

Subject: Subject Fwd: Re: Your Flight Order PA75-5115864

----------------------------------------

Dear Customer,

FLIGHT NUMBER 756-9048361

DATE/TIME : DECEMBER 25, 2011, 11:14 PM

ARRIVING AIRPORT: BOSTON INT. AIRPORT

PRICE : 408.01 USD

Download your ticket here:

Download

Anais SWENSON,

American Airlines

7dafc349-1fc8af00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar det her jeg, gidder ikke å lage en ny tråd for slike småting.

Trenger en koffert som jeg kan ta med som håndbagasje. Har en fra før av som er knøttliten, og det er lite praktisk når jeg trenger å ha med dress (og da pensko) og klær til to-tre dager.

Har kikket litt på Morris sine nettsider, og har funnet det som ser ut som den eneste aktuelle - Samsonite B-lite, med 2 hjul.

http://morris.no/system/search/product.asp?id=1119&m=62&b=21&page=1&rnum=6

Googlet litt og fant ordentlige mål, som er 55 cm x 39.5 cm x 20 cm, som akkurat går hos SAS og Norwegian (som har 55x40x23 som maks)

Så, noen som har erfaring med denne? Kan såklart vurdere andre, men er jo greit at det er lett tilgjengelig, og kommer til å kjøpe i romjulen eller på nyåret.

Kravene jeg stiller:

Går som håndbagasje hos SAS og Norwegian

Helst to hjul, da jeg ser på 4 som unødvendig (og tilsvarende modell fra Samsonite med 4 hjul har mindre volum, og regner med at dette skjer med andre merker også)

Brukbar kvalitet

Under 2000 kroner, gjerne under 1500.

Lenke til kommentar

Tar det her jeg, gidder ikke å lage en ny tråd for slike småting.

Trenger en koffert som jeg kan ta med som håndbagasje. Har en fra før av som er knøttliten, og det er lite praktisk når jeg trenger å ha med dress (og da pensko) og klær til to-tre dager.

Har kikket litt på Morris sine nettsider, og har funnet det som ser ut som den eneste aktuelle - Samsonite B-lite, med 2 hjul.

http://morris.no/system/search/product.asp?id=1119&m=62&b=21&page=1&rnum=6

Googlet litt og fant ordentlige mål, som er 55 cm x 39.5 cm x 20 cm, som akkurat går hos SAS og Norwegian (som har 55x40x23 som maks)

Så, noen som har erfaring med denne? Kan såklart vurdere andre, men er jo greit at det er lett tilgjengelig, og kommer til å kjøpe i romjulen eller på nyåret.

Kravene jeg stiller:

Går som håndbagasje hos SAS og Norwegian

Helst to hjul, da jeg ser på 4 som unødvendig (og tilsvarende modell fra Samsonite med 4 hjul har mindre volum, og regner med at dette skjer med andre merker også)

Brukbar kvalitet

Under 2000 kroner, gjerne under 1500.

Jeg har forgjengeren til denne qua utseende ser det ut som i samme mål så vidt jeg ser i farten..

Er veldig fornøyd med min, kofferten og hjulene er like fine selv etter 2-3års bruk.. Stangen du drar med er veldig solide på min har hatt en del vekt der og har hverken bøyd seg eller fått noen skade av det..

TSA låsen er kurant hvis du skal til USA og må sjekke den inn hvis man har kjøpt noe flytende eller ikke orker å ta den med inn.. qua størrelse så klarer jeg å presse inn klær for uke eller 2 hvis vi ser bort i fra vekten hehe..

Den jeg har er ihvertfall 55 husker ikke resten av målene, men mener den var største som er tillatt), passer som støpt inn i hattehyllen på de forskjellige SK maskinene jeg har flydd med.

Største ulempen med Samsonite er at de gjerne har en stiv pris, men føler at min var verdt det :)

Samsonite X-Pression

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har et spørsmål angående innsjekking av bagasje jeg.

Flyr:

- Kristiansand til Oslo (SAS)

- Oslo til Doha (Qatar Airways)

- Doha til Bangkok (Qatar Airways)

Pause i Bangkok i 5 dager så videre innenlands:

- Bangkok til Phuket (tur/retur med Air Asia)

Hjem igjen:

- Phuket til Bangkok (tur/retur med Air Asia)

- Bangkok til Doha (Qatar Airways)

- Doha til Oslo (Qatar Airways)

- Oslo til Kristiansand (SAS)

I det store og det hele så er det tur/retur Kristiansand - Bangkok som er bestillt som en sammenhengende tur.

Innenlands flighten tur/retur Bangkok - Phuket er bestillt utennom.

Det jeg lurer på og som jeg vet er tilfelle noen ganger er at man må sjekke inn bagasje på nytt. Blir dette tilfellet i Bangkok når vi kommer fra Phuket på vei hjem?

Blir kanskje til at vi også må gjøre dette i Oslo på vei hjem?

Litt småbekymret om bagasje må sjekke inn på nytt i Bangkok på vei hjem da vi ankommer Bangkok flyplass 23.30 på kvelden og drar derfra 02.00 igjen. Sikkert en stor flyplass og lurer jo på om den er noe særlig bemannet en gang på den tiden av døgnet.

Lenke til kommentar

Jeg tror du må sjekke inn baggasjen din i Bangkok begge veier. Fordi det er 2 forskjellige bookinger, og SAS (qatar) ikke samarbeider med Air Asia (meg bekjent) og når du drar hjem må du ta ut baggasjen og sjekke den inn igjen i Oslo. Det går ganske kjapt.

Så vidt jeg husker så går veldig mange flyvninger fra BKK rundt midnatt og senere, så jeg tror ikke det er noe problem. Det går jo et fly, så da er det folk der.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Det blir ikke noe stress på vei ned til Thailand da vi skal overnatte i Bangkok i 5 dager. Da blir det å sjekke inn bagasje som normalt når vi skal ned til Phuket.

Er mest hjemreisen jeg lurer på. Må vel som du sier ja re-innsjekke i Bangkok når vi kommer fra Phuket da. Håper ikke det blir veldig pes med 2 1/2 time på en totalt ukjent flyplass.

Lenke til kommentar

Vi satser på at det går bra da :) Er litt småstresset med tanke på hvor mye tid jeg har og ikke kjenner flyplassen.

Noen som har kjennskap til Air Asia og innsjekkingen med dem?

Synes jeg leste noe på nettsiden at jeg måtte sjekke inn på noe selv-innsjekk eller noe sånt? Håper da for all del at de har betjente skranker i både Bangkok og Phuket :hmm:

Lenke til kommentar

Hei, reiser hjem fra Beijing en Lørdag formiddag og kommer frem i Helsinki et par timer senere pga. tidsforskjell. Derfra går ikke flyet før Søndag formiddag, så planlegger å ta toget inn til byen, få sett litt og overnatte på hotell. Hvordan blir det med bagasjen min da:

Blir den sendt rett til Trondheim?

Må jeg hente den ut også sjekke inn på nytt?

Eller kan jeg velge?

Lenke til kommentar
Må jeg registrere meg hos ESTA hver gang jeg reiser til USA? Eller kan man benytte seg av visumet innenfor en viss tidsperiode?
Esta er ikke noe visum. Esta er en registrering for å få lov til å reise til USA, ikke for å slippe inn. Det er altså en forutsetning for å slippe på flyet, og når du kommer til immigration gjelder vanlige regler for visumfri aksess om det er det du skal bruke. Du må imidlertid allerede ha fått tillatelse for å reise til USA for å få lov å spørre om å slippe inn når du står der ved immigration, de skal altså allerede ha registrert en sak på deg med diverse opplysninger du har oppgitt. Ser man ved registrering til ESTA at du antagelig ikke vil få slippe inn i USA så avviser de registreringen, men at ESTA er godkjent betyr ikke at du er 100% sikker på å slippe inn.

Registreringen varer i 2 år eller til passet du brukte ved registreringen utløper. Om du skal inn i USA flere ganger i perioden skal du oppdatere registreringen med oppdaterte opplysninger, hvilken flight du kommer med og hvor du skal bo. Jeg har oppdatert min ESTA-registrering 5 ganger det siste året. Du vil bli varslet når ESTA-registreringen nærmer seg utløp og da må du registrere på nytt for neste reise.

Pass på at om du glemmer esta-koden du får så er det ikke noen måte å få den tilbake, du må registrere deg på nytt. Regn med å bruke litt ekstra tid i immigration om de ser at noen har flere parallelle ESTA-registreringer.

Lenke til kommentar
Om du skal inn i USA flere ganger i perioden skal du oppdatere registreringen med oppdaterte opplysninger, hvilken flight du kommer med og hvor du skal bo. Jeg har oppdatert min ESTA-registrering 5 ganger det siste året.

Det skal ikke være nødvendig. Jeg har hvertfall aldri gjort det på min nåværende ESTA (og ikke på den forrige heller, når jeg tenker meg om). Mener denne infoen står som "optional" når man søker.

Pass på at om du glemmer esta-koden du får så er det ikke noen måte å få den tilbake, du må registrere deg på nytt.

Det er feil. Om man trykker på knappen "Retrieve your application number" og deretter fyller inn navn, passnummer og fødselsdato, så får man opp ESTA-nummeret sitt.

Lenke til kommentar

Jeg gikk inn og startet på en ny søknad bare for å dobbelsjekke: De feltene man MÅ fylle ut, har en rød asterisk (*) ved siden av seg. Linjene man fyller ut flightinformasjon og adresse i USA, har ikke det, og må hverken fylles ut, eller oppdateres for hver reise. Har man søkt og fått godkjent, trenger man derfor ikke å oppdatere noe som helst før man evt. skal sæke på nytt etter to år, eller passet har gått ut.

Lenke til kommentar

Hvis det er inkludert avgifter, online check-in fee, betalingsfee og bagasjen passer inn i deres definerte mål: ja. (Men er det ikke 10kg?) Med andre ord: regn med noen kroner ekstra. Men Ryanair er billig, og dette er den billigste tiden av året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...