Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Ryanair er ganske uaktuelt med tanke på at jeg må ha med en del utstyr.

Skal du ha med så mye skjørt utstyr at det ikke holder med en vanlig håndbagasjestørrelse? Tripod og annet skrammel kan du jo bare sende; selv med bagasje og tullete farting i begge ender skal det ofte en del til for å slå Ryanair-priser, hvis man først er i gang med å ikke verdsette egen tid.

 

Skjønner det om du skal dit for et fotooppdrag eller skal ta veldig spesielle bilder/timelapse som fordrer en dolly eller annet som krever ekstreme mengder utstyr, men om tanken var å labbe rundt i byen vet jeg søren ikke om jeg hadde brydd meg med mer enn det du får inn på flyet, også om foto er turens hovedformål ...

Er nok en god del mer enn man får plass til i hattehylla ja..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hgei Hans, Her kommer billett med "oppgradering stempel" Print ut denne og ta med deg. Vi ses på flyplassen, jeg skal også reise denne dagen!

 

Ser frem i mot å ha deg ombord på vår businessklasse.

 

Med vennlig hilsen / Best regards THAI AIRWAYS INTERNATIONAL PCL

 

God stemning.

 

Blir nok definitivt bedre enn monkey det der ja. Thai skal visst være ganske variable på business og first.

 

Dessverre er det trøbbel med Vikinglotto i kveld så vet enda ikke om jeg har vunnet førstepremien eller ei... Det er nok den beste telefonen man kan få tenker jeg.

Lenke til kommentar

med tanke på medpassasjerene så kan jeg å se på det som frekt at en person på hudre og ørti bare stiller opp å setter seg, har selv hatt gleden av å tilbringe 2 timer ved siden av ei dame som kun kan defineres som et fleskberg, og det på et knøtt av et widerøe fly! hadde mer eller mindre den venstre arma mi begravd i en valk :/

 

flyselskapene skulle ha krevd at personer som defineres som svære (i en eller annen retning) sier ifra på forhånd så det kan tilrettelegges for de.

om de må betale mer eller ikke er jeg ikke sikker på om jeg liker tanken på, det er jo diskriminering, men det er jo også urettferdig at f.eks. ei flis av ei jente på 50-ish kg må betale overvekt på bagasjen sin når det kommer en mann som veier nesten 100 etter og skjekker inn sine kg med bagasje atpåtil.

 

det er en tricky problemstilling for flyselskapene... men det enkleste er vel at det står i betingelsene for billetkjøpet at en person som ikke passer i setet sitt og/eller veier ekstremt mye må varsle på forhånd så det kan tilrettelegges for de, om ikke så har selskapet lov til å nekte personen ombordstigning

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for tillatt totalvekt per passasjer, slik en har i småfly. Veier du 60 kilo får du ha med 40 kilo bagasje uten overvekt, veier du 120 må du betale overvekt i fleng selv uten å ha pakket med så mye som en tannbørste.

Samt en fast pris per sete man opptar.

 

Ellers skjønner jeg ikke hvordan de som er 190 får plass i vanlige fly, selv er jeg et par cm over 180, og om jeg har rumpa helt inntill seteryggen så står knærne mot setet foran om jeg har de rett frem (noe jeg nesten må for å ikke oppta nabosetene, er ikke så liten og lett som jeg skulle ønske (dog en bit under 100kg).

Lenke til kommentar

Jeg er for tillatt totalvekt per passasjer, slik en har i småfly. Veier du 60 kilo får du ha med 40 kilo bagasje uten overvekt, veier du 120 må du betale overvekt i fleng selv uten å ha pakket med så mye som en tannbørste.

Samt en fast pris per sete man opptar.

 

Ellers skjønner jeg ikke hvordan de som er 190 får plass i vanlige fly, selv er jeg et par cm over 180, og om jeg har rumpa helt inntill seteryggen så står knærne mot setet foran om jeg har de rett frem (noe jeg nesten må for å ikke oppta nabosetene, er ikke så liten og lett som jeg skulle ønske (dog en bit under 100kg).

 

Enkelte fly er verre enn andre, selv samme flytype innen samme selskap. Man prøver jo å ordne seg så godt man kan med nødutgang, ledig sete ved siden av eller lignende. Midtgang funker som regel dårlig for meg, pga tralletraffikk så bare knuser man kneskålene.

Er 195 cm

 

 

Lenke til kommentar

Been there done that. Nattflight, 10t30min, i utgangspunktet utrolig trangt og midtsetet i tillegg. Filmen som da vises på overhead screen som alltid er plassert feil blir plutselig veldig interressant, så man sitter og halvsover/ser film/in flight info i 7-8 timer. Resten av tiden er man "på do" eller spiser.

Lenke til kommentar

Prinsipielt ville det vært best å ta samme pris per passasjer. Å ta pris per kilo kroppsvekt blir iallefall helt feil, en høy, muskuløs mann kan da veie ganske mye uten at han tar så mye plass i bredden.

 

Men i praksis blir det litt problematisk å la passasjerer få sete nummer to gratis. Da kan jo litt tynnere folk utnytte det til å bestille et sete ekstra gratis selv om de ikke egentlig har behov for det.

Lenke til kommentar

Prinsipielt ville det vært best å ta samme pris per passasjer. Å ta pris per kilo kroppsvekt blir iallefall helt feil, en høy, muskuløs mann kan da veie ganske mye uten at han tar så mye plass i bredden.

 

Men i praksis blir det litt problematisk å la passasjerer få sete nummer to gratis. Da kan jo litt tynnere folk utnytte det til å bestille et sete ekstra gratis selv om de ikke egentlig har behov for det.

 

Men en høy sterk person vil fort veie dobbelt så mye som en liten dame, men de får likevel ha samme mengde bagasje. I og med at vekt har noe å si får hvor dyrt det blir å fly strekningen for flyselskapet bør selvfølgelig det også vektlegges. F.eks. maks tillatt vekt på person + bagasje = 110kg. I tillegg kommer selvsagt at de som er bredere enn et flysete må bestille to. Er de for brede og kun har kjøpt ett bør de bli nekta å komme ombord på flyet,

Lenke til kommentar

Problemet med å ta betaling pr kilo er jo at det praktisk talt vil bli en form for kjønn - og rasediskriminering.

Kvinner er i utgangspunktet mindre enn menn, og veier mindre. Det samme er asiatere.

Det kan føre til at firmaer med mange jobbreiser spekulerer i hvem de ansetter...

 

Jeg forstår naturligvis argumentet, jeg har en fornuftig bmi, og det er da urettferdig iforhold til de store.

 

Men igjen, det mest praktiske blir nok at de som flyter inn i nabosetet må betale for begge setene, også må selskapene fortsette å prissette ut ifra en kostpris pr. gjennomsnittspassasjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...