Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Ny type trussel for de reisende: Utro tjenere på flyplassen i utlandet som bytter ut innsjekket koffert med én som er fullastet med narkotika.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10088168

Dette betyr antagelig at narkobanden har noen klar på Gardermoen til å hente opp slike kofferter. Om de har funnet en ny metode vil de antagelig bruke den flere ganger. Og det kan også bety at mange av koffertene som i det siste har blitt meldt stjålet fra begasjebåndet på Gardermoen i virkeligheten har blitt byttet ut allerede rett etter innsjekking.

Moralen må vel da være å ikke sjekke inn bagasje i uland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og om man må sjekke inn noe er det antagelig en god strategi å ha en koffert som ser spesiell ut.

Når en "tilfeldig reisende" snapper opp "kurerkofferten" og for en gangs skyld blir tatt i tollen på OSL kan han si at han har tatt feil koffert. Om kofferten ser anonym ut og har en annen persons bagasjelapp er det en troverdig historie. Vil derfor tro at narkobandene vil unngå spesielle kofferter.

Edit: glem det... den legitime kofferten vil jo bare ende i en søppelcontainer på flyplassen de reiser fra.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Men man kan vel fotografere kofferten før innsjekking, da har man jo "bevis" om kofferten skulle bli byttet ut med en helt annerledes en. Artikkelen ser også ut til å tyde på at veiing av bagasjen også er bevis, men det kommer ikke klart frem om det var innveiing på flyplassen eller privat veiing som var utført her.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Men man kan vel fotografere kofferten før innsjekking, da har man jo "bevis" om kofferten skulle bli byttet ut med en helt annerledes en. Artikkelen ser også ut til å tyde på at veiing av bagasjen også er bevis, men det kommer ikke klart frem om det var innveiing på flyplassen eller privat veiing som var utført her.

Det må vel nødvendigvis være begge for å veie forskjell på inchecking og mottak.

Lenke til kommentar

Det må vel nødvendigvis være begge for å veie forskjell på inchecking og mottak.

Det jeg mente var om hvorvidt innveiing før innsjekking var privat eller på flyplassen. Ved mottak var det politiet som veide inn bagen regner jeg med.

Lenke til kommentar

Hei!

Noen som har erfaring med endring av navn på billetten i forhold til en reise bestilt hos Apollo, kortere enn 24 timer før avreise? Har en billett som det må endres navn på før avreise 2045 i morgen, flyselskapet er Orbest om det betyr noe. Skal selvfølgelig ringe Apollo i morgen, men bare lurte på om noen har erfaringer med dette? :) Personen er den samme, det er kun et mellomnavn som ble glemt da billetten ble bestilt.

Lenke til kommentar

Hei!

Noen som har erfaring med endring av navn på billetten i forhold til en reise bestilt hos Apollo, kortere enn 24 timer før avreise? Har en billett som det må endres navn på før avreise 2045 i morgen, flyselskapet er Orbest om det betyr noe. Skal selvfølgelig ringe Apollo i morgen, men bare lurte på om noen har erfaringer med dette? :) Personen er den samme, det er kun et mellomnavn som ble glemt da billetten ble bestilt.

Jeg har ekskludert et av etternavnene mine i flybilletter mange ganger og har aldri fått problemer..

Lenke til kommentar

Hei!

Sålenge fornavn og etternavn er der så er ikke det noe problem..

Lenke til kommentar

Ah, flott. Takker!

EDIT: Vet ikke om dere oppfattet det riktig, eller om jeg forsto dere riktig, men det er altså et mellomnavn som står i passet, men ikke på billetten, det skal altså gå bra?

Endret av quakie
Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor mange tegn som kan komme med i feltene så det kan også medføre at alt ikke kommer med.

La oss si at Per Hurramegrundt Hansen skal fly. I hans maskinlesbare pass står det antagelig:

PVNORHANSEN<<PER<HURRAMEGRUNDT<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

På flybilletten kan de gjerne stå:

HANSEN/PER

HANSEN/PERH

HANSEN/PERHURRAME

HANSEN/PERHURRAMEGRUNDT

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående det å fly som passasjer når man er lege/sykepleier. En kamerat av meg er utdannet intensivsykepleier og skal om få uker reise fra Oslo til Tokyo (med AirFrance tror jeg det var). Er det sånn at helsevesen burde gi beskjed til cabin crew over lengre flygninger at de kan ta hånd om passasjerer (ved innsjekk for eksempel) som evt. blir syke, eller har de egne sykepleiere om bord på lengre flyvninger?

Har aldri måttet forholde meg til den problemstillingen før, så jeg spør her

Lenke til kommentar
Er det sånn at helsevesen burde gi beskjed til cabin crew over lengre flygninger at de kan ta hånd om passasjerer (ved innsjekk for eksempel) som evt. blir syke, eller har de egne sykepleiere om bord på lengre flyvninger?
Regner med at vedkommende kun er med som passasjer og vil da ikke trenge jobbe ombord.

Om vedkommende skal være akuttvakt ombord vil det bety av personen må gjennom en prosess med godkjenning, avklaring av ansvarsforhold og belønning med flyselskapet. Husk det er mange rare utdanninger og falske diplomer i omløp og alle har ikke gode hensikter så her må flyselskapene beskytte seg.

Om det kommer til en akutt situasjon hvor den opplæringen i førstehjelp de ombord har fått ikke holder til de kommer frem så kan de alltids spørre om det er noen som er kvalifisert ombord.

Lenke til kommentar

Har "den andre plattformen", men vil spesielt anbefale Tripit som du sikkert vil finne.

Ellers av mere eller mindre nyttig:

XE Curency (Beste av alle valutkonverteringsprogrammene jeg har sett)

Daylight world map

Flightradar24

Tripadvisor

Earthquake

Flyplass

c:geo

Google Sky Map (morsom under fjerne himmelstrøk)

wetter.com

schottgunn (om man vil ha det morro med skvettne reisende og sikkerhetsvakter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...