Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Bare for å spørre: Skal dere også være i New York før dere drar til Florida, eller bare de 5 nettene etter? I så fall ville jeg ikke tatt bryet med å fly via New York først. selv om det går direktefly fra Oslo til New York (som også er den eneste direkteruten fra Norge til USA, og trafikkeres av SAS og Continental (som er i ferd med å bli United), så er det ikke nødvendigvis den raskeste, og mest behagelige vegen fra der i Norge du er, til dit i USA du skal.

 

Hvis jeg nå da går ut i fra at dere først skal til Florida, og at dere er i Oslo på det tidspunktet dere skal reise. Om dere flyr CO (som innen den tid faktisk heter United) eller SK til Newark, så må dere gjennom immigration og toll der, før dere flyr videre til Florida. Det inkluderer også å hente ut bagasje, ta denne gjennom tollen, og sjekke den inn på nytt

 

La oss si at dere f.eks. flyr KLM/British Airways/Air France/Lufthansa/YouNameIt Airways via en hub her i Europa, og videre derfra direkte til f.eks. Miami. Da går bagasjen automatisk videre på den flyplassen dere mellomlander på, og dere må ikke gjennom noe mer enn en sikkerhetskontroll/passkontroll. Altså en mye "enklere" mellomlanding.

 

Da kan dere f.eks. booke såkalt "open-jaw", hvor dere f.eks. kan starte i Oslo og fly via en europeisk hub til Miami, for så å fly hjem fra New York, via den samme hub'en og hjem til Oslo/Sørlandet.

 

KLM kan anbefales, siden de flyr til ganske mange norske flyplasser. Jeg vet ikke hvor på sørlandet dere holder til, men de flyr som tidligere nevnt i tråden, til både Torp, Kjevik og Sola - samt fra Oslo, som dere startet turen der. Da kan dere f.eks. booke Oslo-Miami//New York-Kjevik. KLM har også noe kalt Economy Comfort, som er economy-seter med litt mer benplass, og som kan lenes lenger bakover, som man kan bestille for 60-150 Euro en vei.

 

I tillegg kan jeg nevne at den samme bagasjen, også må gjennom tollen og sjekkes inn på nytt om dere f.eks. kommer med SK fra Newark til Oslo, og skal videre til f.eks. Kjevik.

 

Vi reiser fra der det er billigst, men bor i Kristiansand, så Sola og Kjevik er også gode alternativ. Siden vi derimot antagelig allerede er i Oslo på det tidspunktet, siden vi egentlig kommer derifra og har familie der, er det mest sannsynlig at vi reiser t/r Oslo.

 

Vi får se hva vi gjør, vi har kanskje tenkt til å ha noen dager i New York først, vi får se hva vi egentlig lander på, bokstavelig talt. Det får i grunn bli avhengig av pris og hva samboeren min føler er best (det kan han vil trenge en pause før vi fortsetter). Ellers så det veldig greit å booke gjennom KLM, og prisen var heller ikke så aller verst, så jeg likte forslaget ditt. :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde egentlig tenkt til å reise til Praha/Budapest/Beograd i høst, men så spurte en kamerat om vi ikke skulle gjennomføre en tur til Tsjernobil/Pripyat som vi alltid har snakket om, så da ser det ut til at det blir Kiev istedet. Jeg ser at Lufthansa har biletter for rundt 1500 kr, mens Air Baltic selger disse for ca. 1200. Er det verdt å spare de hundringsene ved å reise med Air Baltic, eller er dette et low-cost flyselskap i likhet med Norwegian, hvor man må betale gebyrer o.l.? Flyplassen i Riga er lettere å finne fram i enn Frankfurt, hvertfall

Lenke til kommentar

Har flydd endel med Air Baltic og har gode erfaringer med dem. Som sagt må man betale ekstra for innsjekket bagasje og for servering ombord. Ellers er det kortere å fly via Riga enn Frankfurt for mye av det som ligger østover. Og transit i Riga er som regel mye kortere og enklere enn Frankfurt.

 

Riga har minimum transittid på 25 minutter som holdt i massevis sist jeg hadde transit der. Frankfurt har minimum transit på 45 minutter, men det ville jeg helst ikke prøvd meg på.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

De som skal fly fra oslo i sommer bør beregne god tid og dobbeltsjekke rutene om de har tenkt å reise kollektivt.

 

T-banen:

sommerruter hvor flere baner ikke starter før i 7-8 tiden

ikke bane mellom Bergkrystallen og Helsfyr fra 30. mai til 16. august

ikke bane mellom Majorstuen og Stortinget i helgene i perioden 11. juni til 24. juli

Det er også andre avbrudd

 

Tog:

Oslo S og Nasjonalteateret Stasjon stenges (og ingen tog slippes forbi) 11-13 juni

Oslo S stenges (og ingen tog slippes forbi) 26. juni til 8. august

Lenke til kommentar
Det settes vel opp buss for tog, eller? Uansett synes jeg det nesten enklere å ta buss, spesielt fra østkanten i Oslo.
Joda, men tradisjonen tro er disse forsinkede, tar lengere tid og NSB klarer ikke informere skikkelig. Det er også planlagt at de ikke skal til de samme stasjonene som togene.

 

Idag så jeg for eksempel en buss stående forran Jernganetorget kun med påskriften "Buss for tog".

Lenke til kommentar

Noen som kan svare på disse spørsmålene, som eventuelt har egne erfaringer med disse reisene?

fra: OSLO/GARDERMOEN

 

Får man gate(med jet bridge) hvis man flyr Norwegian til Budapest?

Får man gate (med jet bridge) hvis man flyr Norwegian til Wien?

Får man gaet (med Jet bridge) hvis man flyr med Austrian Airlines til Wien?

 

Det jeg mener er om man får det når man ankommer og skal dra ifra de nevnte byene. Fra Oslo får man jet bridges uansett!

 

På forhånd takk :thumbup:

Endret av Jonas987654321
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...