Bonna86 Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 (endret) Bare for å spørre: Skal dere også være i New York før dere drar til Florida, eller bare de 5 nettene etter? I så fall ville jeg ikke tatt bryet med å fly via New York først. selv om det går direktefly fra Oslo til New York (som også er den eneste direkteruten fra Norge til USA, og trafikkeres av SAS og Continental (som er i ferd med å bli United), så er det ikke nødvendigvis den raskeste, og mest behagelige vegen fra der i Norge du er, til dit i USA du skal. Hvis jeg nå da går ut i fra at dere først skal til Florida, og at dere er i Oslo på det tidspunktet dere skal reise. Om dere flyr CO (som innen den tid faktisk heter United) eller SK til Newark, så må dere gjennom immigration og toll der, før dere flyr videre til Florida. Det inkluderer også å hente ut bagasje, ta denne gjennom tollen, og sjekke den inn på nytt La oss si at dere f.eks. flyr KLM/British Airways/Air France/Lufthansa/YouNameIt Airways via en hub her i Europa, og videre derfra direkte til f.eks. Miami. Da går bagasjen automatisk videre på den flyplassen dere mellomlander på, og dere må ikke gjennom noe mer enn en sikkerhetskontroll/passkontroll. Altså en mye "enklere" mellomlanding. Da kan dere f.eks. booke såkalt "open-jaw", hvor dere f.eks. kan starte i Oslo og fly via en europeisk hub til Miami, for så å fly hjem fra New York, via den samme hub'en og hjem til Oslo/Sørlandet. KLM kan anbefales, siden de flyr til ganske mange norske flyplasser. Jeg vet ikke hvor på sørlandet dere holder til, men de flyr som tidligere nevnt i tråden, til både Torp, Kjevik og Sola - samt fra Oslo, som dere startet turen der. Da kan dere f.eks. booke Oslo-Miami//New York-Kjevik. KLM har også noe kalt Economy Comfort, som er economy-seter med litt mer benplass, og som kan lenes lenger bakover, som man kan bestille for 60-150 Euro en vei. I tillegg kan jeg nevne at den samme bagasjen, også må gjennom tollen og sjekkes inn på nytt om dere f.eks. kommer med SK fra Newark til Oslo, og skal videre til f.eks. Kjevik. Vi reiser fra der det er billigst, men bor i Kristiansand, så Sola og Kjevik er også gode alternativ. Siden vi derimot antagelig allerede er i Oslo på det tidspunktet, siden vi egentlig kommer derifra og har familie der, er det mest sannsynlig at vi reiser t/r Oslo. Vi får se hva vi gjør, vi har kanskje tenkt til å ha noen dager i New York først, vi får se hva vi egentlig lander på, bokstavelig talt. Det får i grunn bli avhengig av pris og hva samboeren min føler er best (det kan han vil trenge en pause før vi fortsetter). Ellers så det veldig greit å booke gjennom KLM, og prisen var heller ikke så aller verst, så jeg likte forslaget ditt. Endret 8. juni 2011 av yvonne2 Lenke til kommentar
William_S Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Rart at ingen nevner optiontown hva gjelder SAS. Der kan man oppgradere for 2000 kr pr person. Oppgradering er dog ikke garantert, men man får pengene tilbake om man ikke blir oppgradert. Jeg har ikke prøvd det så jeg vet ikke hvor ofte det skjer. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg tenkte på det, men gjennom optiontown får man ikke noen garanti, og med 2000 kroner per person per vei blir det jo 8000 for hele reisen, og for samme summen kan man kjøpe poengene og oppgradere dersom det er mulig. Med optiontown blir det litt mer sjansespill. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Hadde egentlig tenkt til å reise til Praha/Budapest/Beograd i høst, men så spurte en kamerat om vi ikke skulle gjennomføre en tur til Tsjernobil/Pripyat som vi alltid har snakket om, så da ser det ut til at det blir Kiev istedet. Jeg ser at Lufthansa har biletter for rundt 1500 kr, mens Air Baltic selger disse for ca. 1200. Er det verdt å spare de hundringsene ved å reise med Air Baltic, eller er dette et low-cost flyselskap i likhet med Norwegian, hvor man må betale gebyrer o.l.? Flyplassen i Riga er lettere å finne fram i enn Frankfurt, hvertfall Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Sakset fra airBaltic sine sider; Economy class – when paying for baggage on airBaltic.com there is a fee of EUR 20 per one way of travel for every checked-in baggage piece with total weight limit for all baggage pieces up to 20 kg. Så spørs det om dere trenger bagasje eller ikke da. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 (endret) Har flydd endel med Air Baltic og har gode erfaringer med dem. Som sagt må man betale ekstra for innsjekket bagasje og for servering ombord. Ellers er det kortere å fly via Riga enn Frankfurt for mye av det som ligger østover. Og transit i Riga er som regel mye kortere og enklere enn Frankfurt. Riga har minimum transittid på 25 minutter som holdt i massevis sist jeg hadde transit der. Frankfurt har minimum transit på 45 minutter, men det ville jeg helst ikke prøvd meg på. Endret 10. juni 2011 av robertaas Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Taakk for svar til dere begge. Jeg pleier ikke å ha med mye bagasje når jeg reiser, så da blir det nok AirBaltic Lenke til kommentar
William_S Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Air Baltic er bra. Riga er lett for transit som nevnt over, korte avstander og lett å navigere på. Frankfurt er grøss og gru. Foretrekker München der om det er mulig og det er en av de bedre flyplassene i Europa. Og cdg er ikke så verst den heller lengre. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 De som skal fly fra oslo i sommer bør beregne god tid og dobbeltsjekke rutene om de har tenkt å reise kollektivt. T-banen: sommerruter hvor flere baner ikke starter før i 7-8 tiden ikke bane mellom Bergkrystallen og Helsfyr fra 30. mai til 16. august ikke bane mellom Majorstuen og Stortinget i helgene i perioden 11. juni til 24. juli Det er også andre avbrudd Tog: Oslo S og Nasjonalteateret Stasjon stenges (og ingen tog slippes forbi) 11-13 juni Oslo S stenges (og ingen tog slippes forbi) 26. juni til 8. august Lenke til kommentar
wailer Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 har brukt air baltic noen ganger. riga er lett for transit som nevt, dog ikke fri wifi når jeg var der sist. når jeg fly til Dushanbe med air baltic var det overbooka så noen kom ikke med flyet og noen måtte måtte sitte er fly vertinnene pleier og sitte. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Sommerrutene på tbanen er ikke særlig spennende. Den eneste forskjellen har stort sett vært når halvtimesrutene slår inn om kvelden. Men er nok litt mer tull som hr aas nevner. Selv tar jeg flyvussekspressen. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Urk, jeg som hadde planlagt flytoget. Må reroute her ja. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 I forbindelse med arbeider oppstår det lett komplikasjoner for andre ruter. Lørdag var det for eksempel i forbindelse med arbeidene strømstans på flere andre strekninger for t-banen hvor det ikke var arbeid eller annonsert stopp. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Det settes vel opp buss for tog, eller? Uansett synes jeg det nesten enklere å ta buss, spesielt fra østkanten i Oslo. Endret 12. juni 2011 av yvonne2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Det settes vel opp buss for tog, eller? Uansett synes jeg det nesten enklere å ta buss, spesielt fra østkanten i Oslo.Joda, men tradisjonen tro er disse forsinkede, tar lengere tid og NSB klarer ikke informere skikkelig. Det er også planlagt at de ikke skal til de samme stasjonene som togene. Idag så jeg for eksempel en buss stående forran Jernganetorget kun med påskriften "Buss for tog". Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Bussalternativene til flytoget virket som om de virket greit i hvert fall. Er delt opp i 3 busser som går til de forskjellige stasjonene. Lenke til kommentar
Payung Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Askeskyen fra vulkanutbruddet på Chile har satt store deler av Australias flytrafikk ut av spill. Håper de flyr som normalt igjen snart for jeg har en flygning fra en av de stengte flyplassene om fire dager.. Lenke til kommentar
Jonas987654321 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Noen som kan svare på disse spørsmålene, som eventuelt har egne erfaringer med disse reisene? fra: OSLO/GARDERMOEN Får man gate(med jet bridge) hvis man flyr Norwegian til Budapest? Får man gate (med jet bridge) hvis man flyr Norwegian til Wien? Får man gaet (med Jet bridge) hvis man flyr med Austrian Airlines til Wien? Det jeg mener er om man får det når man ankommer og skal dra ifra de nevnte byene. Fra Oslo får man jet bridges uansett! På forhånd takk Endret 16. juni 2011 av Jonas987654321 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Sist jeg fløy Austrian til Wien måtte vi busse til terminalen. Har også måtte busse rundt på Gardermoen flere ganger. 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Det var en del bussing da de drev med ombygging for et par år siden. Nå fremover skal de bygge ny terminal, da spørs det om ikke det blir en del mer bussing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå