Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Jeg kan si at direkteflighter mellom Europa og USA er berørt. Da jeg kom med Air France LAX-CDG i dag så tok vi en mye mer sydligere bane enn det som er normalt. Vi gikk GODT syd for Island. Vi fløy faktisk rett over Chichago og ut i Atlanterhavet ved Montreal og kom inn mot Paris syd for Irland. Tror ikke vi brukte så mye lengre tid enn det som var antatt. Jeg rakk flyet til Oslo med god margin. Men mulig vi var heldig med vinden.

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12  FI 326 G 23MAY 1 KEFTRD UN10         0800 1415   *1A/E*                    
13  FI 324 G 23MAY 1 KEFOSL UU10         2045 0115+1 *1A/E*                    
14  FI 318 G 24MAY 2 KEFOSL UU10         0750 1220   *1A/E*                    
15  FI 326 G 26MAY 4 KEFTRD UU10         0800 1415   *1A/E*  

 

Skal prøve å tyde denne for dere; Icelandair bekrefter ingen plasser på fly til Trondheim eller Oslo før minimum 26 mai.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

12  FI 326 G 23MAY 1 KEFTRD UN10         0800 1415   *1A/E*                    
13  FI 324 G 23MAY 1 KEFOSL UU10         2045 0115+1 *1A/E*                    
14  FI 318 G 24MAY 2 KEFOSL UU10         0750 1220   *1A/E*                    
15  FI 326 G 26MAY 4 KEFTRD UU10         0800 1415   *1A/E*  

 

Skal prøve å tyde denne for dere; Icelandair bekrefter ingen plasser på fly til Trondheim eller Oslo før minimum 26 mai.

 

Er ikke Amadeus fantastisk? Hehe.

Lenke til kommentar

Passer fint at jeg kun har ti flighter booket i løpet av den neste uken. Kan bli spennende.

 

"Bare" 10 flighter. Hehe du har ikke mye grunn til å klage på lav reisevirksomhet! Håper inderlig dette ikke vedvarer i flere uker. Kan sette en potensiell Kinatur i fare da.

Stort sett er jeg tilhenger av slow travel med esel og tog, men dette var en av de supersjeldne ukene der jeg tjente til livets opphold. 8/10 unnagjort, håper alt går vel i morgen, skjønt 35 min på Kastrup kan bli knapt - det er buss fra terminalen til den 2. flighten (... og jeg er på dagens siste flight).

 

Fant en ganske grei routing, kanskje jeg får overtalt en og annen til å bli med neste sommer.

Det der er en udiskutabelt bra tur. (Forhåpentligvis lar det seg gjøre å spre dette utover mer enn den ene dagen?)

Lenke til kommentar

Hva er det meningen at man skal skrive etter 0047 når man prøver å opprette en bruker hos Air Berlin? Er to ruter, den første har en begrensning på 6 siffer, den andre er på 12 siffer.

 

[0047] ["6 siffer"] ["12 siffer"]

Lenke til kommentar

Den midterste feltet er for region eller "area code", som enkelte land fortsatt har for fasttelefon. Skriv ingenting der og 8 siffer i det siste feltet.

 

Noen flyselskaper krever at man skriver inn region og da kan man skrive de 2 første siffrene av nummeret der og de 6 siste i det siste feltet.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være enkelt å bestille opphold hos Club Med for nordmenn. Først blir man dirigert til siten i UK om man er norsk og så får man valget mellom å si man bor i UK, Denmark eller Russland for å få bestilt.

 

Da er man i alle fall ganske sikker på å ikke treffe på andre nordmenn. :fun:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som kan anbefale meg flyselskap ift flyvning fra Norge til USA (New York), da med tanke på comfort, mat på flyet, underholding etc (gjelder to personer)? Og pris er selvsagt viktig, jo billigere jo bedre for vår del, men vi kan tåle flybilletter opp mot 15000 kr for to stykk til sammen.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Det er tross alt ikke snakk om lange flyturen det er snakk om. Ikke nok til at det i mine øyne er verdt å betale mer for ting som mat, underholdning og/eller oppgradere til economy comfort. Da ville jeg heller fokusert på pris, samlet reisetid, samt på de ulike tidspunktene for avreiser og ankomst.

 

F.eks. med KLM eller Air France kan det bli aktuelt å måtte fly fra Gardermoen kl 6.10 med ankomst New York kl 13.15 lokal tid. Eller man kan fly direkte med Continental kl 11.25 og være fremme kl 13.50. For min del vil aldri mat, komfort ombord (om man ser bort fra business/first) eller underholdning bli avgjørende for hva jeg velger av de to rutene. Pris er natuligvis viktig, men jeg ville vært villig til å betale mer for direkteflighten hvor reisetida er nesten halvert.

 

Tenk også gjerne litt i forhold til tidsforskjellen. Hvilke tidspunkt man velger å fly på blir fort avgjørende for utbyttet man får av feriedagene - å dra til flyplassen kl 4 om morgenen er en dårlig start på min ferie.

 

Alternativt kan man se på hvilken flyplass som passer best å fly til og fra i New York. Jeg har ikke vært på noen av de, men innbiller meg at det er en del forskjeller både hva avstand og reisekostnad til og fra typiske overnattingssted gjelder.

Lenke til kommentar

For deg er det kanskje ikke lange turen, men for de av oss med en samboer som har reist lite og gruer seg til flyturen så er faktisk comfort viktig. Jeg setter pris på at man hjelper meg med det jeg spør om fremfor å avfeie noe som får vår del (eller hans del) er meget viktig. Det er faktisk så viktig at turen kanskje ikke blir noe av hvis en del av forholdene ikke er til stede.

 

Derfor spør jeg på nytt: av flyselskapene, hvilke tilbyr best komfort etc til en billigst penge? Dette er selvsagt en smakssak, men jeg vil gjerne høre erfaringer som kan hjelpe oss i å velge riktig flyselskap. Pris er viktig, men ikke alltid.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Heh. Hva jeg skrev burde vel passe mange av de som ikke er veldig reisevante. Komfort er veldig mye mer enn avstanden til setet foran deg, hvor tørre rundstykkene er og hvor stor skjerm det er i seteryggene.

 

Å unngå X antall timer ekstra på reissefot, både på flyplasser og ombord i fly, å slippe endeløse køer på triste flyplasser man mellomlander etc. Det er komfort det. Reisevant eller ikke.

 

Når det gjelder priser, så varierer de hele tiden. Alt avhengig av når man bestiller og når man skal reise. Å si at et flyselskap er å foretrekke foran et annet basert på informasjonen du har gitt her, er rett og slett ikke mulig.

 

Er man bekymret for reisen, så får man forsøke å hoppe i det og få den unnagjort så fort som mulig. Enten det er selve flyturen eller det å være borte hjemmefra det er som skremmer mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heh. Hva jeg skrev burde vel passe mange av de som ikke er veldig reisevante. Komfort er veldig mye mer enn avstanden til setet foran deg, hvor tørre rundstykkene er og hvor stor skjerm det er i seteryggene.

 

Å unngå X antall timer ekstra på reissefot, både på flyplasser og ombord i fly, å slippe endeløse køer på triste flyplasser man mellomlander etc. Det er komfort det. Reisevant eller ikke.

 

Når det gjelder priser, så varierer de hele tiden. Alt avhengig av når man bestiller og når man skal reise. Å si at et flyselskap er å foretrekke foran et annet basert på informasjonen du har gitt her, er rett og slett ikke mulig.

 

Er man bekymret for reisen, så får man forsøke å hoppe i det og få den unnagjort så fort som mulig. Enten det er selve flyturen eller det å være borte hjemmefra det er som skremmer mest.

 

Jeg vet ikke om du tror jeg er fullstendig dum eller om du prøver å misforstå med vilje? Selvsagt vet jeg at komfort på reisen utover det å sitte på fly er viktig, men så har vi faktisk reist en god del sammen i Europa og Afrika og vet dette. Derimot har vi aldri vært i USA og vi har kun reist med fly sammen på inntil 4 timer. Jeg er reisevant, så for min del spiller det ingen rolle, men for han gjør det det. Å beregne reisetid blir selvsagt en del av en helhetlig vurdering men jeg skal love deg at vi ikke kommer til å velge reiser der transit tar mange mange timer.

 

Hvis jeg skal gjøre dette tydeligere: min kjære har en sykdom som gjør at komfort på selve flyet er viktig. Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å komme med forslag a la "det og det flyselskapet har god mat, men ikke så bra når det gjelder plass" etc. Da må vi vurdere dette opp mot selve reisetiden, og antagelig ender vi opp med direkteflyvninger, men det er da fremdeles ganske viktig for oss å vite hvor komfortabelt det eventuelt er. Kanskje er det ikke verdt å velge economy extra på diverse flyvninger siden det er nesten likt vanlig economy? Det er det vi gjerne skulle likt å vite, reisetiden tatt i betrakning klarer vi fint å tenke ut selv.

 

Og hvorfor noen synes det er ukomfortabelt å fly har du strengt tatt ingenting med, gjetningene foretrekker jeg at du holder for deg selv i stedet for å komme med banale fraser som at "det bare er å hoppe i det". Du har ikke noe grunnlag for en slik vurdering ift min samboer.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

I mars fløy jeg co til new york. Det var litt lite fly 3 + 3. Men maten var god, betjeningen hyggelig. Ok seter. Jeg har også flydd klm/north west til orlando fra krs. Det var et større fly 2 + 4 + 2. Helt kurant det også.

 

Takk, det var akkurat noe slikt jeg var ute etter å høre. Jeg har ikke så stor kjennskap til CO: hvordan er det ift klasser, stor forskjell mellom de, verdt å bruke ekstra penger på de, eller er economy (som jeg regner med det heter) like greit å velge det billigste?

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Strengt talt fatter og begriper jeg ikke hvorfor du vrir og vrenger på alt jeg skriver for å tolke det verst mulig. Men greit, jeg forstår bedre nå. Og med deg i nabosetet, hadde plutselig underholdningstilbudet ombord blitt veldig viktig for meg også.

 

Du gir fortsatt ikke nok opplysninger i innleggene dine til at det er mulig å komme med gode svar. Ting som når dere sal reise er viktig. Det er en vesens forskjell når det kommer til en tur neste uke, til høsten og neste sommer. Spesielt hva pris gjelder.

 

Du sier heller ingenting om hvor dere skal fra bortsett fra "Norge". Om du tror svaret på spørsmålet ditt vil være det samme uanswtt hvor i Norge man bor eller at folk burde skjønne at med Norge menes Gardermoen, så er det ikke jeg som er dum.

 

Forøvrig kan jeg si at om lengde på selve flyturen kan bli et problem, så kan det være en ide å sjekke ut IcelandAir med mellomlanding på Keflavik. Det går litt ekstra tid, men man får et etterlengtet avbrekk underveis. Fra resten av Europa er det ikke veldig mye som skiller når det kommer til hvor lang tid turen over dammen tar.

 

Jeg fløy IcelandAir mellom USA og Norge for noen måneder siden og fikk testet ut både economy og deres Saga Class (kun setet, hadde economy-billett). Personlig ville jeg ikke betalt det ekstra Saga Class koster, men setet var bra det. Underholdningen ombord var bra, selv syns jeg det var morsomt med filmer og tv-program fra Island i tillegg til det "alle andre" har. Mat er forøvrig ikke inkl. hos IcelandAir. Jeg sliter med å like flymat, så for meg betydde det lite fra eller til. Mat koster litt, men det er det kanskje verdt da man får langt mer å velge mellom enn på flyvninger hvor mat er inkl.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...