Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Har begynt å få litt eurobonuspoeng, men ser at SAS ikke har så mange spennende destinasjoner de har bonusturer til. Har funnet oversikten http://www.sas.no/upload/Eurobonus/Star/chart_0909.gif med ganske dyre turer til partnere.

 

-Er det noen mulighet for å sjekke tilgjengelighet for bonusturer med partnere online?

-Hva slags nivå kommer avgiftene på?

-Kan man ikke nyte godt av bonustilbud hos partnerne eller får man kun fullpris som på oversikten?

 

Ser at flere partnerne har svært gode bonustilbud sammenlignet med SAS, men de serut til kun å være med reise fra hjemlandet til selskapet:

-kan jeg utnytte disse tilbudene på noen måte om jeg samler poengen hos dem uten å måtte kjøpe en separat billett til landet og sjekke ut og inn igjen?

-Hvilket nivå ligger de på for avgifter/gebyr for bonusreiser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bonusprogrammer er ikke noe man drar mye fordel av med mindre man ikke betaler for business eller flyr såpass mye/såpass langt i løpet av et år at man får status. For å sjekke bonusseter på hele Star Alliance kan man bruke ANA sitt verktøy, dettnnebærer at man må melde seg inn i deres program, men det er gratis. Man må ofte bruke noen timer på routinger, da bonusseter i de øvre klassene som oftest ikke er tilgjengelig og man ofte må ha rare routinger for å få det til. Var blant annet mange som brukte dette verktøyet for å sikre seg førsteklasseseter til prisen av økonomi da US Airways kjørte tilbud om å kjøpe miles og få det dobbelte.

 

Om man forøvrig vil prøve Emirates første klasse til menneskelig pris så bør man prøve det på leggen Bangkok-Hong Kong. Sist jeg sjekka var prisen ca 32000 bath t/r og det er sinnsykt billig. Uheldigvis er flighten bare 3 timer da, men er vel lenge nok til at man får lekt seg.

Lenke til kommentar

Har begynt å få litt eurobonuspoeng, men ser at SAS ikke har så mange spennende destinasjoner de har bonusturer til. Har funnet oversikten http://www.sas.no/upload/Eurobonus/Star/chart_0909.gif med ganske dyre turer til partnere.

 

-Er det noen mulighet for å sjekke tilgjengelighet for bonusturer med partnere online?

-Hva slags nivå kommer avgiftene på?

-Kan man ikke nyte godt av bonustilbud hos partnerne eller får man kun fullpris som på oversikten?

 

Ser at flere partnerne har svært gode bonustilbud sammenlignet med SAS, men de serut til kun å være med reise fra hjemlandet til selskapet:

-kan jeg utnytte disse tilbudene på noen måte om jeg samler poengen hos dem uten å måtte kjøpe en separat billett til landet og sjekke ut og inn igjen?

-Hvilket nivå ligger de på for avgifter/gebyr for bonusreiser?

Når det gjelder skatter og avgifter, så avhenger det veldig av hvilke bonusprogram man har og hvem man reiser med. SAS/Eurobonus tror jeg ikke er verstingen, men de har som en rekke andre et "drivstofftillegg" man må betale i tillegg til de vanlige skatter og avgifter for flybilletter. Jeg tror det at de ikke krevde noe drivstofftillegg var noe av grunnen til at dealen med kjøpte miles gjennom US Airlines var så god som den var. Men jeg har også sett ekseempler på at det er hvilket flyselskap man flyr med kan være avgjørende.

 

Det nevnte drivstoffftillegget var en av grunnene til at jeg ga opp FlyingBlue. Tanken var at jeg skulle samle opp nok poeng til å få kunne tatt noen "gratisturer" mellom vestkysten av USA og Norge. Jeg gjorde et søk på bonusbilletter gjennom de nå, SFO-OSL-SFO ca 6 måneder frem i tid. Valgte jeg de billigste dagene fikk jeg turen for 56500 miles pluss skatter og avgifter. Skatter og avgifter kom på $497. Samtidig finner jeg billetter for samme dager for ca $1000. I praksis betyr dete at for meg som flyr med billigst mulig billetter, så trenger jeg å fly strekningen ca 12-15 ganger før jeg oppnår halv pris når jeg bruker mine oppsparte poeng.

 

Når det er sagt, så har jeg brukt noen FlyingBlue-miles på å fly innenriks i USA med Delta. Da kom skatter og avgifter på $2.50 pr leg. Tar jeg ikke helt feil, så kan man fly mellom Nord Amerika og Europa med amerikanske flyselskap uten å måtte betale drivstofftillegg.

 

Virkelig interessant/forvirrende begynner det å bli hvis jeg bestiller KLM-billetter gjennom Alaska Airlines fordelsprogram. Da slipper jeg drivstofftillegget jeg må betale som FlyingBlue-medlem og kan fly for en brøkdel av prisen. I tillegg mottar jeg også 4 ganger flere miles for de KLM-flyvningene inn på Alaska-fordelsprogrammet enn hva jeg gjør om jeg oppgir FlyingBlue-medlemsnummeret.

 

Som vanlig i mine innlegg ble dette masse rot og ikke veldig konkret opp mot Star Alliance som du spør om, men jeg forsøkte å eksemplifisere hvor tilfeldig det er når det kommer til hva man må betale for bonusreiser. Samt at miles/poeng har liten verdi om de ikke brukes riktig.

Lenke til kommentar

Skal de slutte å bruke Maartinair?

 

Martinair legger ned sine passasjeroperasjoner og blir et rent fraktselskap, og da tar KLM over mesteparten av deres rute. Så hvor ny ruten er kan diskuteres, og det er heller snakk om å bytte litt på rutene innen samme konsern.

 

Knallfilm forresten. Icelandair er et morsomt selskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Proevde aa lete litt rundt mht Osl-Roma , vil dra kanskje ca. midten nov....Ryanair hadde visst ikke noe fly da saa 900 t/r med KLM er vel det billigste ?

Lenke til kommentar
Ryanair hadde visst ikke noe fly da saa 900 t/r med KLM er vel det billigste ?
Oii, krise for min egen del, noen som vet hvorfor Ryanair kutter ut å reise til Roma-Ciampino?
Hvem har sagt at de kutter ut den ruten? Ryanair legger ikke ut flighter så tidlig. Flighter for Q4 legger de vanligvis ut i Q2 om jeg husker riktig. Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke at Lufthansa er med på den listen. De har godt Warsteiner øl, men maten er vel på det jevne.

 

Jeg tror Lufthansa nydt godt av at de er Tyske. Mange forbinder Tysklands varemerker som veldig stabile og flotte ting (f.eks BMW, Siemens, Volkswagen, Audi etc) og der tror jeg Lufthansa har fått en del gratis.

 

Misforstå meg rett, jeg kritiserer ikke Lufthansa, men når folk spør meg hva jeg skal fly og jeg svarer "LH" så svarer de kjapt "Oja, de er jo blant de beste!"

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke at Lufthansa er med på den listen. De har godt Warsteiner øl, men maten er vel på det jevne.

 

Jeg tror Lufthansa nydt godt av at de er Tyske. Mange forbinder Tysklands varemerker som veldig stabile og flotte ting (f.eks BMW, Siemens, Volkswagen, Audi etc) og der tror jeg Lufthansa har fått en del gratis.

 

Misforstå meg rett, jeg kritiserer ikke Lufthansa, men når folk spør meg hva jeg skal fly og jeg svarer "LH" så svarer de kjapt "Oja, de er jo blant de beste!"

 

Jeg liker Lufthansa jeg og det er pga perosnlig erfaring når ting gikk galt så gav de meg mine rettigheter uten at jeg behøvde å gjøre noen ting. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...