Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Så muligens var det et gammelt vrak de hadde stående i back-up som ble satt inn. En ting er hvertfall sikkert, går det flyet i regelmessig trafikk, er det ikke rart det går dårlig med SAS.

Gjennomsnittlig alder på flyene er:

12,7 år for SAS

8,5 år for Norwegian

3,3 år for Ryanair

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt googling fant jeg ut at jeg fløy et tidligere Braathens-fly. 737-705 levert for 10 år siden og hvor SAS har økt antall seter til 140 etter sammenslåingen.

 

Jaja, jeg har bare meg selv å takke. Jeg kunne og burde spart noen kroner ved å fly Norwegian. Noe jeg ville ha gjort hadde det ikke vært for at jeg skulle fly videre uten gjennomgående billett. Skulle det oppstå problemer, ville jeg rekke neste fly selv om jeg ble med neste SAS-avgang, men ikke med neste Norwegian-avgang.

 

Det skader ikke å ta sine forholdsregler og det var uansett ikke lange flyturen.

Ja, noen ex-Braathens 737-700 har 140 seter.

 

Og du, Norwegian presset 150 seter inn i sine gamle 737-300, som er en mindre flymaskin enn 737-700, så det skal jo i utgangspunktet være mindre benplass.

Så det er ikke sikkert at du var så uheldig likevel.

 

Skal ut å fly Boeing 717 til helga jeg med Hawaiian Airlines. Flyr Honolulu-Hilo (på Big Island). Gleder meg. Ikke en dagligdags flytype det der. Det finnes ca bare 150 stk 717 i verden. Til sammenlikning er det over 6000 boeing 737 av ulikt slag i verden.

Det er en flytype jeg selv kunne tenke meg å prøvd.

Den er ikke så gammel som man kanskje kan forestille seg (med tanke på nummeret i Boeing-rekken).

Første flyvning var den 2. september 2008.

 

Blue1 har overtatt noen Boeing 717 aka MD-95 (som den het ved produktsjonstidspunkt) - disse kan du fly mellom Oslo og Helsinki.

 

Gjennomsnittlig alder på flyene er:

12,7 år for SAS

8,5 år for Norwegian

3,3 år for Ryanair

SAS sin flyflåte har litt høyere snittalder enn Norwegian, det har du rett i. Dette skyldes i all hovedsak MD-80, som skal fases ut etterhvert.

 

De eldste MD-80 til SAS i dag er vel ca 25 år gammel. Til sammenligning har også Norwegian 23 år gamle 737-300 i trafikk på innenlandsnettet i dag.

 

MD-80 har ingen baser i Norge, men er stasjonert i København og Stockholm - Det er flere år siden MD-80 gikk innenlands i Norge.

De er mindre og mindre innom Oslo når de flyr til Køben og Stockholm - dette grunnet utfasing, mange MD-80 har forsvunnet til Alligant Air i USA, som snart har nesten 70 slike i sin flåte!

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Seteryggen i de nye Recarosetene i Norwegians nye 737-800 maskiner er jo en del tynnere enn de gamle og derfor er det bittelitt bedre benplass der. Jeg synes ikke de setene er noe særlig gode å sitte i, de er ganske harde. Synes de gamle skinnsetene er bedre selv om man må ofre litt benplass.

 

Skal fly til Riga i morgen med ett av de eldre 300 flyene i morgen. Heldigvis er det ikke lange biten bort til Latvia!

Lenke til kommentar

Jeg har også kun vært på en av disse øyene robertaas.

 

___________________________________

 

Jeg sliter med en kjip skade for tiden og har hoppet rundt på krykker en drøy uke. Det er gode mulighet for at det blir operasjon og da skal de operere noe metall inn i kneet.

 

Vil jeg da få et kort o.l som viser at jeg har metall i kneet når jeg går igjennom security?

Lenke til kommentar

Seteryggen i de nye Recarosetene i Norwegians nye 737-800 maskiner er jo en del tynnere enn de gamle og derfor er det bittelitt bedre benplass der. Jeg synes ikke de setene er noe særlig gode å sitte i, de er ganske harde. Synes de gamle skinnsetene er bedre selv om man må ofre litt benplass.

 

Skal fly til Riga i morgen med ett av de eldre 300 flyene i morgen. Heldigvis er det ikke lange biten bort til Latvia!

 

De Recaro-setene syntes jeg er harde og gir veldig lite støtte. Lengter alltid etter å gå så fort flyet lander.

 

Flyr en del med SAS til London og syntes at setene i de flyene er en hel del bedre. De har også en mye større lomme med plass til aviser. I de nye Norwegian-flyene er det nesten ikke plass til noe.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Vil jeg da få et kort o.l som viser at jeg har metall i kneet når jeg går igjennom security?
Såvidt jeg har skjønt har folk med seg både røntgenbilde og erklæring lege. I tillegg må du forvente å måtte vise frem operasjonssåret mange steder. Så du må nok beregne mere tid på flyplasser.
Lenke til kommentar

Det er vel ingen automatikk i at litt metall gir utslag i sikkerhetskontrollen? Etter å ha glemt å ta av meg beltet et par ganger uten at det ga utslag, bestemte jeg meg for at det var bare tull å ta det av. Siden det har jeg minst 30-40 passeringer på et titalls forskjellige flyplasser bak meg med beltet på. Aldri har det gitt utslag. Nå finnes det nok større beltespenner, men jeg føler meg ganske sikker på at det er mer metall på beltet mitt enn hva de vanligvis putter i knær.

 

Jeg har jo også, i likhet med mange andre, en hel del metall i kjeften. Heller ikke det gir utslag. Nå vet jeg ikke hvordan disse scannerne fungerer, men noe sier meg at det må en hel del metall til for at de skal gi utslag. Da er det annerledes hvis mn blir tatt til side og de begynner med disse håndholdte greiene sine. Jeg hadde en gang et ublidt møte med en kontrollør på Kastrup som gikk amok etter piping fra knappene i buksa mi og en liten bit tyggegummipapir jeg hadde liggende i bukselomma.

Lenke til kommentar

Til dere som har flydd mye. Hvilken rute foretrekker dere til LAX? Vil jo selvfølgelig ha reisen billigst mulig, men ser det er vanskelig uten mange mellomlandinger. 2 går fint, men ikke mer. Reiser fra SVG.

 

Etter hva jeg har forstått burde man unngå mellomlandinger i USA så langt det lar seg gjøre?

Endret av El Matador
Lenke til kommentar

Til dere som har flydd mye. Hvilken rute foretrekker dere til LAX? Vil jo selvfølgelig ha reisen billigst mulig, men ser det er vanskelig uten mange mellomlandinger. 2 går fint, men ikke mer. Reiser fra SVG.

 

Etter hva jeg har forstått burde man unngå mellomlandinger i USA så langt det lar seg gjøre?

 

LAX er ikke noe problem. Dit flyr de fra alle større europeiske hubber. Fra Stavanger går jo både KLM og Lufthansa via hhv Amsterdam og Frankfurt, men såvidt meg bekjent er ikke boieng 747ene til Lufthansa noe særlig behagelige (ikke skjermer i stolryggen, trangt osv). Ellers flyr vel SAS til London Heathrow, så her er det også mulighet med United Airlines videre fra London om det er et nyere fly på den ruten (boeing 777). Sjekket nå på noen muligheter. Det er routinger med SAS via London og Air Canada videre, men her må man igjennom US preclearence i Canada. Om man må ta ut bagasjen her vet jeg ikke.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Ser KLM har direktefly AMS-LAX, men ikke LAX-AMS i denne perioden (11/07-01/08) Hvorfor det?

 

Mellomlanding i USA er kanskje ikke så ille så lenge man skal ut av USA, og ikke inn?

Det er først og fremst inn som kan være et pes, da man må gjennom imigrasjon som kan gå på 20-30 minutter, men kan også ta mange timer! I Chicago stod vi over 2 timer i sommer...

Ut av USA går det veldig greit. Er du på en stor flyplass er det mulig du må bytte terminal da du skal ut av landet, men bagasjen blir som oftest videresendt.

Lenke til kommentar

Heathrow i London har en rekke ganger blitt kåret til verdens verste storflyplass og har rekord på tap av bagasje ved transit.

Er dette virkelig fortsatt tilfelle?

 

Heathrow var vel ansett som veldig upraktisk før åpningen av BAs egne Terminal 5. Etter at terminalen ble åpnt med pomp og prakt opplevde man store problemer med bagasjehåndteringen. Selv har jeg vært der bare en gang, for drøyt to år siden, og allerede da fikk jeg inntrykk av at "innkjøringsproblemene" var utbedret. Jeg opplevde ingen problemer og statistikken tilsa også at majoriteten av problemene da var borte.

 

Mye har blitt sagt og skrevet om Heatrow og spesielt Terminal 5, men jeg kan ikke huske å ha hørt eller lest noe i ddet siste.

 

Fortsatt håpløse tilstander, eller nok et eksempel på at evig eies kun et dårlig rykte?

Lenke til kommentar

Ser KLM har direktefly AMS-LAX, men ikke LAX-AMS i denne perioden (11/07-01/08) Hvorfor det?

KL602 går daglig fra LAX til AMS, også i juli. Et par søk viser riktignok at det bare er business class-billetter tilgjengelig. Merkelig. Selv om det er ferietid, har jeg vanskelig for å tro at alle economy-billetter er revet vekk. Muligens er det noe feil med bestillingssystemet til KLM. En slik feil vil forplante seg til alle søkemotorer.

Lenke til kommentar

Leste både Heathrow- og Schipol-rapportene. Syns det blir litt tynt å gjøre seg opp noen vurderinger uten å ha hatt mange besøk flere steder.

 

Ulempen med KLM er vel at de flyr sine slitne 747 til LAX. Det betyr et sparsommelig antall små skjermer med underholdning. På mine 4-5 turer har jeg fortsatt tilgode å ha et sete som gjorde at jeg fikk noe som helst utbytte av underholdningen ombord. I tillegg opplever nok idiotene 30-45 minutter i kø for sikkerhetskontroll og intervju ved gaten når man skal fly til USA. Mens de smarte setter seg godt tilbake i en stol og venter mens køen krymper - dette er jo en sikkerhetskontroll man er tjent med å passere så sent som mulig.

 

Schipol er stort sett greit, men er man uheldig med timingen kan passkontrollen på returen innebære laaang kø. Jeg har stått lengre i kø der enn jeg noensinne har gjort for immigration vd ankomst USA.

 

Nå har jeg ikke sjekket når på dagen AMS-LAX går, men jeg antar de flyr såpass tidlig at man må ta første KLM-avgang fra Gardermoen den dagen. Dette er en flight jeg helst forsøker å slippe.

 

Det er vel omtrent dagens første flight fra Gardermoen, og selv med første flytog har man dårlig tid. Vel fremme på Gardermoen har jeg blitt møtt av laaang kø for innsjekking. KLM og Air France har vel avgang samtidig og folk i samme kø sal sjekke inn for to fulle fly. Har opplevd en del paniske passasjerer i denne køen da den knapt rører på seg og de siste ofte ikke er sjekket inn mange minuttene før oppsatt avgang. Det er selvsagt betryggende å vite at halve køen skal med samme fly som deg, men det forstår ikke alle. Og når man først har fått sjekket inn og sendt avgårde bagasjen, venter den klart lengste ventetiden i sikkerhetskontroll jeg har opplevd.

 

Det eneste jeg har å sette fingeren på fra min transitt ved Terminal 5 er at jeg gikk litt sent til gaten. Jeg trodde det var bare ned trappa, så var jeg ved gaten. Mens det viste seg det var nye trapper ned hvor et tog ventet på å ta meg videre. Like greit egentlig, siden det gjorde at jeg var en av de siste som bordet flyet for en flytur som er altfor lang etter min smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...