Henrik C Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Jeg og pappa dro til USA for litt over to år siden i forbindelse med jobb, og var plassert i Economy på veien over. Flyet var overbooket, vi hadde ikke hastverk (vi hadde beregnet et par dager for å dra fra Seattle til Portland med bil, og vi kunne gjøre noe av forberedelsene uten å være on-site), og vi fikk vel 800 euro i "gavekort" på billetter, eventuelt 50% i cash, hver for å bli igjen en dag, samt oppgradering til Economy Extra. Dette var med SAS, så vi bodde på Radisson Royal i København og hadde det generelt veldig greit. Det er jo alltid noen som ikke møter opp, noen kommer med andre flyselskaper og skal videre osv. Det er nøye beregnet, og som du sier, de tjener på det. 1 Lenke til kommentar
knutaj Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Når det er sagt, så stod jeg forresten først på lista over frivillige for den neste flyvningen også. Den var også overbooket, men alle kom med med liten margin. Jeg hadde nok ventet noen timer til for et godt tilbud, men da hadde det ikke blitt første klasse siden alle seter var solgt/tatt. Selve førsteklasse-biten er uansett ikke veldig gjev. Noe bedre seter, bedre mat og gratis alkohol. Noe jeg kunne klart meg uten på en flytur på knappe to timer. Forøvrig interessant at flyselskapet jeg fløy med gir gratis oppgradering til første klasse for alle sine MVPs (gitt at de har fullprisbilletter) om det er åpne seter. Det var 16 førsteklasse-seter på deres 737 og i tillegg stod det 41(!) kvalifiserte passasjerer på venteliste for førsteklassesete. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Når de kan påkoste seg det der sier det litt om hvor mye de tjener inn på å overbooke fly.Påkoste seg? Hva tror du det koster dem å la noen sitte i et tomt førsteklasse sete? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Min reise til Tanzania Jeg hadde fløyet ned med British Airways via London, som var drit kjedelig.. jeg hater lange flyturer. Jeg la forresten merke til at vi fløy utenom Libya selv om det var kjappeste vei. Vi fløy sør-østover ifra London mot Hellas, ned langs Egeerhavet , deretter endret vi retning rett sørover over Egypt og helt til Dar-Es-Salaam som ligger et lite stykke sør for Ekvator. Flytypen var 767-300ER med et ganske godt infotainmentsystem. Det som er litt artig med BA er at de flyr til alle verdens kriker og kroker, spesielt steder som lå under Britisk styre tidligere (og noen litt fremdeles). Ankomsten i Dar-Es-Salaam var også litt imponerende. Her var det passkontroll av typen "bod med en sliten person som tar i mot 50 USD for visum og stempler pass). Etter ankomst i Dar-Es-Salaam ble det overnatting på et lugubert herberge, besøk på den norske ambassaden og påfølgende samtale med den norske ambassadøren i Tanzania, ble det en busstur neste dag på åtte timer nordover til en liten by som heter Tanga (haha!). Bussturen var mye verre enn flyturen, da det var utrolig varmt og de to stedene vi stoppet på hadde kun hull i bakken som toalett (mange muslimer vil ikke sitte å drite). Det positive med bussturen var å se det utrolige landskapet som strekker seg nordover mot ekvator. Det startet med et tørt og brunt savannelandskap, deretter ble det litt grønnere og frodige gressletter, og jo lenger nord vi kom, jo mer trær, helt til vi var i et regnskogområde. Det er utrolig mange mobilmaster i det landet forresten.. selv om folk har en gjennomsnittlig inntekt på 400 USD i året. Etter noen uker i Tanga (bare le!) fikk jeg et magesår som var uutholdelig vondt. Det er ikke noe særlig å ha magesjau inne i jungelen for å si det på den måten. Så etter 4 uker fikk jeg kontaktet British Airways som endret biletten min for et gebyr på 1000 kr. Siden jeg var syk orket jeg bare ikke å kjøre buss alene ned mot Dar-Es-Salaam, så jeg kontaktet et lokalt lite flyselskap som het Coastal Aviation. Jeg fikk plass der for 150 USD. Selve flyplassen var av typen Sovjetisk lokalflyplass uten særlige fasiliteter eller sikkerhetskontroll. (Tanzania lå på Russernes side under den kalde krigen). Utrolig nok sto det en Fokker 100 maskin (jetfly som likner på DC-9) på tarmac'en ved terminalen (skuret). Men ved siden av den sto maskinen vi skulle fly med. Den var en sliten Cessna Caravan av den første typen, med en langsgående bagasjeboks hengende under buken på maskinen. Omtrent alle setene hadde forskjellige farger (tror det var 12 seter totalt pluss pilot), så det virker som om maskinen var satt sammen av forskjellige brukte deler. Jeg tittet i den laminerte sikkerhetsbrosjyren, hvor det sto nederst på arket "Cessna Aircraft Company - Coastal Aviation - 1982". Piloten var en brite i 40 årene.. han virket som en skikkelig bushpilot. Han startet med å lene seg bakover og tittet på oss hvorpå han sa "Welcome to Coastal Aviation, this is a no smoking flight, ETA in Pemba is 20 minutes, please fasten your seatbelts". Vi tok av, og fløy østover mot den lille øya Pemba. For første gang i mitt liv var jeg nervøs for å fly. Det har aldri skjedd tidligere. Det hjalp forøvrig litt at jeg hadde direkte sikt til instrumentene i flyet slik at jeg kunne følge med på GPS, høyde, hastighet osv. Etter en meget krapp og lav sving landet vi på landingsstripen på Pemba som besto av noen hundre meter med rød sand. Passasjerene som skulle av der fikk 5 minutter på seg, piloten skrudde av motoren og strakk litt på bena. Deretter gikk piloten gjennom samme prosedyre som første gangen. Det ble en skikkelig bumpy takeoff, hvorpå vi satte kursen rett sydover mot Zanzibar. Landingsstripen i Zanzibar var av en litt bedre kvalitet, sannsynligvis fordi Zanzibar er en veldig ettertraktet turistdestinasjon. Piloten skrudde av motoren og strakk litt på bena igjen. Etter 5 minutter bar det av sted videre til Dar-Es-Salaam. Flyplassen i Dar-Es-Salaam består av kun en runway og en diger terminal og ligger svært nær sentrum av byen med seks millioner innbyggere. Flyplassen er i drift kontinuelig og tar imot alt ifra wide-body fly som Boeing 767 til små propellfly slik som Cessna Caravan. Også denne flyplassen er av gammel Sovjet kvalitet. Det vil si 60-talls arkitektur med betong, stor hall, veldig enkle fasiliteter osv. Da vi landet bar det rett ut på tarmac'en. Det var en skog av små propellfly som Cessna Caravan, Beech King Air osv. Jeg var litt i tvil hvor vi skulle gå, da det var noen hundre meter til terminalen, og det sto fly med motoren i gang rundt oss i alle retninger. Etter litt leting fant vi den riktige veien inn i terminalen. Det hører med til historien at det ble enda en overnatting i Dar-Es-Salaam før hjemturen med BA. Jeg hadde ordnet rom på Holiday Inn. Porten til hotellet hadde bevæpnet vakt slik at ingen av lokalbefolkningen skulle "forville" seg inn på hotellet. Det var et 4 stjernes hotell. Jeg har aldri i verden opplevd større forskjell på fattig og rik. Jeg gikk ut på takterrassen på hotellet, hvor det var badebasseng og liggestoler og mye annet. Jeg sto der og tittet ned på de lokale som løp etter de slitne bussene, folk som trakk vogner etter seg med bare muskelkraft, fattige mennesker som bare satt på gaten. Den opplevelsen får man til å virkelig tenke seg om angående urettferdigheten i verden. Det luktet skittent, larmen fra byen var overveldende, varmen var ekstrem, og fuktigheten likeså. Endret 4. desember 2010 av Wildbill 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Når de kan påkoste seg det der sier det litt om hvor mye de tjener inn på å overbooke fly.Påkoste seg? Hva tror du det koster dem å la noen sitte i et tomt førsteklasse sete? Jeg tenkte mer på at de påspanderte et gavekort på 300$. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Min reise til TanzaniaHvor mye fikk du betalt for å gjennomgå denne torturen? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Min reise til Tanzania Flott at noen tar seg tid til å skrible ned sine erfaringer fra rare steder og artige flyreiser. PS: B767-300ER er ikke mye å skryte av. Skal dessverre fly den i 11t til sommeren. PSS: Jeg tror grunnen til at ikke BA flyr over Libya er at Ghaddafi ikke vil ha noen vantro hunder i luftrommet sitt. Endret 4. desember 2010 av Mchansern Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Min reise til Tanzania Flott at noen tar seg tid til å skrible ned sine erfaringer fra rare steder og artige flyreiser. PS: B767-300ER er ikke mye å skryte av. Skal dessverre fly den i 11t til sommeren. PSS: Jeg tror grunnen til at ikke BA flyr over Libya er at Ghaddafi ikke vil ha noen vantro hunder i luftrommet sitt. Jeg tror du har ett i det. Angående 767 så er det stor forskjell på de enkelte flyene utifra når de er produsert, og hvilken innredning flyselskapet har valgt. Men ja.. modellen begynner å dra på årene og er ikke så veldig imponerende lengre! Det er nok Ghaddafi som ikke liker de vantro i luftrommet ja. Tror uansett jeg hadde flydd utenom.. man vet aldri hva slags triggerhappy islamister som bor der nede. Det eneste jeg vet er at de hyller terrorister som guder. Min reise til TanzaniaHvor mye fikk du betalt for å gjennomgå denne torturen? Det var en studietur Jeg betalte 7 ekornskinn for BA billetter tur-retur. Oppholdet var inkl i studiet. Og jeg brukte vel 5 ekornskinn på andre saker og ting der nede i løpet av 4 uker. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) slettet. Gjorde en rar feil. Endret 5. desember 2010 av Mchansern Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Blir muligens en jobbtur til Novosibirisk og Ekaterinburg på meg i Januar. Hva kan jeg vente uten ekstremkulde og høylytte fattige russere? PS: Gjør alt jeg kan for å slippe turen. Driver lobbyvirksomhet. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Lobbyvirksomheter ga umiddelbar avkastning og jeg slipper å dra til tundra-helvetet. Takk! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Nei og nei. Der går du glipp av to artige steder – har dessverre bare såvidt vært innom begge. Men høylytte fattige russere er nok blant det du går glipp av. Mye litt for billig vodka også. Sibir er en interessant opplevelse, men jeg har en mistanke om at de som føler seg nært knyttet til trådens egentlige formål ikke bør bevege seg for mye i de hjørner av verden. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Kunne godt tenke meg sibir! Det er bare det at: 1) Jeg vil ikke dit på jobbtur 2) Januar er nok litt for kaldt. Kunne godt tenke meg Transsibiriske jernbanen på sommeren / våren. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Jobbtur i Sibir kan nok være ... spenstig. I Japan får man ikke vært på møte uten å synge karaoke etterpå, vil nødig tenke for meget over hva som finnes av obligatoriske aktiviteter i sibirske småbyer. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) En annen kar som hadde vært der sa han hadde blitt tilbudt å kjøpe seg kvinner å gifte seg med der. De kom med en bunke bilder, og han kunne kjøpe hvilken han ville... Han sa også at leveren hadde gått grei medfart i og med at de drikker vodka fra kjøkkenglass der. Endret 7. desember 2010 av Mchansern Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 VG har to forsåvidt artige artikler angånde reise på Business Class med SAS. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10019448 http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10042338 Det er noen år siden jeg har reist på businessklasse selv. Tror siste gangen var i 2001 med de gamle 767-maskinene, så det er interessant å se hvordan det er der nå. Sist gang jeg reiste med SAS sine A330 satt jeg på "unge-vræl og klappende trøndere"-klasse. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Sist gang jeg reiste med SAS sine A330 satt jeg på "unge-vræl og klappende trøndere"-klasse.Mitt inntrykk er at barnefamiliene er de som bruker mest penger når de reiser og jeg ser mange barnefamilier foretrekker både business og first class. På enkelte flighter er å sitte bodt baki laveste kaste den sikreste måten å unngå rosa skrikemaskiner. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Sist gang jeg reiste med SAS sine A330 satt jeg på "unge-vræl og klappende trøndere"-klasse.Mitt inntrykk er at barnefamiliene er de som bruker mest penger når de reiser og jeg ser mange barnefamilier foretrekker både business og first class. På enkelte flighter er å sitte bodt baki laveste kaste den sikreste måten å unngå rosa skrikemaskiner. Det har jeg ikke sett så mye til enda, men det er mulig du har rett i det. Forøvrig ikke noe galt med trøndere (har 100% trønderblod selv). Men ungeskrik, det orker jeg bare ikke over lengre tid. Det har også blitt bekreftet av forskere, unger som skriker er den verste lyden mennesker vet. Forøvrig slipper sjeldent barnefamilier med små unger inn i First Class og Business Class ifølge min stemor som er steward i SAS. Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hva er den beste måten å komme seg til Abu Dhabi? Skal dit i løpet av neste år. Det er ikke noe problem for meg å lande i Dubai og så ta buss/leiebil inn til Abu Dhabi. Er åpen for å resie via London for å sitte på med litt bedre flyselskap. Jeg haiker fremfor å sitte på med Norwegian til Dubai! Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Etihad Airways. Et av verdens topp 3 flyselskaper, direkte til Abu Dhabi fra byer som Frankfurt, London osv. i Europa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå