Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade

Anbefalte innlegg

Har gjort det én gang før og da sa ingen noen ting til meg (flydde med Norwegian), bør jeg føle meg skyldig for å gjøre det igjen? :shrug:
Å føle seg skyldig har ingen nytte, men du må være klar over at håndbagasjen kan bli avvist når du bryter med gjeldende regler.
Skal fly til LHR hvor flyet lander ca 12 og jeg er avhengig av å ta et tog som går ~12:30. Blir kanskje litt snaut med tid om jeg sjekker inn bagasjen?
Det toget vil du ganske garantert ikke nå. Sist jeg dro fra Osl til LHR tok det ca. 30 minutter bare fra flyet var på bakket til vi slapp ut av flyet. Du må også beregne inn forsinkelse. Og går toget fra samme terminal?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste av de mer normale selskapene lar deg ha med både det ene og det andre i praksis.

Jeg pleier å reise med trillekoffert som er opp mot maksimal størrelse, og en laptopbag i tillegg. Har også hendt at jeg har hatt med meg en pose eller to på hjemveien (riktignok kun på flyvninger jeg vet det er plass).

Jeg har aldri fått noen problemer.

Lenke til kommentar

Må ha hatt uflaks forrige gang med Heathrow Express (til Paddington) da togturen nesten tok 35 minutter (skal ta ca 15). Rakk forbindelsen min med ca 10 sekunder i behold forrige gang, så vil ikke gjøre det igjen men det var nok bare et engangstilfelle. Går sikkert bra å sjekke inn bagasjen. :)

Lenke til kommentar

Var det et direkte tog? De har jo også disse Heathrow Connect-togene nå, som er innom alle mulige rare stasjoner og bruker noe i retning av en halvtime.

Kjappeste om man skal til London sentrum blir forresten i en hel del tilfeller tube; om man uansett er avhengig av å komme seg inn i tubesystemet før endestasjonen er det ofte en del minutter å spare på å ikke måtte traske rundt på Paddington. Selvsagt intet universalsvar, avhenger jo veldig av hvor man skal, men der jeg bodde sist i London (Chelsea) hadde hverken Heathrow Express + taxi eller taxi hele veien sjans til å slå tube tidsmessig.

Lenke til kommentar

Var det et direkte tog? De har jo også disse Heathrow Connect-togene nå, som er innom alle mulige rare stasjoner og bruker noe i retning av en halvtime.

Kjappeste om man skal til London sentrum blir forresten i en hel del tilfeller tube; om man uansett er avhengig av å komme seg inn i tubesystemet før endestasjonen er det ofte en del minutter å spare på å ikke måtte traske rundt på Paddington. Selvsagt intet universalsvar, avhenger jo veldig av hvor man skal, men der jeg bodde sist i London (Chelsea) hadde hverken Heathrow Express + taxi eller taxi hele veien sjans til å slå tube tidsmessig.

Heathrow Express er et direkte tog, ja. Jeg tar First Great Western videre til sørvestlige England fra Paddington.

Lenke til kommentar

Norge kan som kjent være 15 dager i Vietnam uten å ha visum. Er dette multi-entry? Jeg skal en kjapp tur til Kambodsja og Thailand i løpet av ferien, men er under 15 dager til sammen i Vietnam. Satse på at grensevaktene er hyggelige eller kjøpe et månedsvisum?

Når du kommer til Vietnam, får du stempel på passet på datoen når du ankom landet. Når du drar ut, stempler de deg ut. Når du drar inn i landet igjen, får du en ny stempel, så du sparer deg for måndedsvisumet.

Lenke til kommentar

Hei, visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette spørsmålet, men tok det her.

Har seg slik at jeg fikk en invitasjon om å bli med til England idag, altså reisen er på fredag. Men, problemet er at jeg ikke har pass grunnet krangling mellom skilte foreldre. Skal ned imorgen på politistasjon og skaffe nødpass. Har fått fullmakt og kopiering av faren min, og skal ned med moren min. Spørsmålet er da, får jeg passet med en gang? (regner vel egentlig med det...) Må jeg oppgi hvor jeg skal reise, reiserute osv? Og, hvor lang tid tar prosessen, hvor mange timer må jeg regne med å bruke av morgendagen?

Takker på forhånd!

Edit: Tar sannsynligvis med pc, skjekkes den for piratkopiering og lignende? Driver så klar ikke med det, men greit å vite :whistle:

Endret av Pistolen
Lenke til kommentar
Robert, har du bestilt påsketur enda? :!:
Ja, flybiletten er bestilt så det blir antagelig litt korallrev på meg igjen.

Bestilte akkurat hotell til en annen reise. Kunne få hotellet med bonuspoeng, men da jeg klarte å bruke en rabattkode for oppholdet og opptjene poeng til 3 forskjellige bonusordninger samtidig ble fristelsen for stor. :!:

Lenke til kommentar

Som nevnt i en annen tråde her inne, skal jeg til Las Vegas på lørdag. Fant en billig pakke som dessverre innebærer mellomlanding og halvannen time ekstra reisetid.

Fem minutter før min avgang, går det direktefly med samme flyselskap. Det finnes ledige seter og jeg regner ikke med at det blit utsolgt, så her må det satses på stand by for hva det er verdt.

Jeg flyr med Alaska Airlines og har vært i en lignende situasjon med de en gang tidligere. Da ringte jeg de for å få en pris på hva det ville koste å få endret billetten, men ble hyggelig nok fortalt at med billetten jeg hadde, ville det bli billigere å kjøpe en ny billett. Det ble heller ikke anbefalt, da jeg heller burde si meg intressert i stand by når jeg ankom flyplassen. Da ble bagasjen min sjekket inn med direkteflyet, mens jeg ble satt på en liste over intresserte, fikk plass og slapp unna mellomlanding og ekstra reisetid.

Såvidt jeg vet, er stand by-lister helt vanlig blant amerikanske flyselskap, men langt mer sjeldent i Europa. Likevel lurer jeg på om det er noenher som sitter på erfaringer og kunskap som maksimerer mine sjanser for å få sete på direkteflyet. Jeg satser på å komme litt tidliger enn normalt til flyplassen. Sannsynligvis blir det bare håndbagasje, men skulle jeg velge koffert skal jeg passe på å be om å få den med på direkteflyet.

Fra sist gang husker jeg at det var totalt 10-12 navn på stand by-listen hvorav jeg tror de fleste fikk plass. Felles for flere av de var at de var på transfer med billett til direktefly senere samme dag. Disse er nok borte denne gangen, siden det ser ut som om at flyet jeg håper å komme med er siste direktefly for dagen.

Et søk på nettsiden til Alaska Airlines viser at jeg kan kjøpe 6 billetter, men flyvningen kommer ikke opp om jeg forsøker å booke 7. Noen med billett dukker sikkert ikke opp, mens andre sikkert lurer seg med et fly tidligere på dagen. Det er drøy to døgn til avgang, så noen billetter kan fortsatt bli solgt - spørsmålet er hvor attraktive enveis billetter til Las Vegas lørdag ettermiddag for $266 er. Spesielt med tanke på at det går flere fly tidligere samme dag med billetter til samme pris.

Knapt blir det ganske sikkert, men jeg gir ikke opp håpet. Jeg husker fortsatt hvor digg det var sist gang jeg ble vinket ombord etter å ha stått på stand by. Den gang som nå, ville pakkeprisen ved bestilling vært minst $250 høyere om man valgte direkteflyet ved bestilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...