Boralis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg vil heller formulere det slik at lavlønnsyrker innenfor helsevesenet velges ofte av kvinner. Hva er hovedårsaken til det?? Det er vel fordi det er lett å få seg jobb der, det er stor mulighet for å få jobb nært hjemstedet og du kan jobbe en god del når mannen har fri. Det er da kjent blandt oss som har levd en stund at mennene jobber dagtid og at kvinner så må "tilpasse sin jobbsiuasjo" til mannens og barnas behov. Hadde vi menn vært like fleksible,tatt vår del av annsvaret for barn og hjem så hadde nok siuasjonen vært annerledes. Husk de fleste kvinner har to jobber, en betalt og en hjemme. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Du trenger ikke akkurat være noen Einstein for å komme inn på disse utdanningene. Vel det krever sitt,feks å utdanne seg til sykepleier,ja faktisk langt mere enn mange mannsdominerte yrker som er bedre betalt. Og hvorfor er det stort sett bare menn som er mot kvotering i en hver sammenheng?? Endret 15. april 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg skjønner ikke dette. Hvis et yrke er mer attraktivt for kvinner enn menn, hvorfor er det et problem? Hvis yrket hadde vært mer attraktivt for menn så hadde jo flere menn jobbet med det. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hva er hovedårsaken til det??Det er vel fordi det er lett å få seg jobb der, det er stor mulighet for å få jobb nært hjemstedet og du kan jobbe en god del når mannen har fri. Dette er goder som kommer i tillegg til lønnen, som andre ikke har selv om de kanskje har litt høyere lønn målt i kroner og øre. Det er da kjent blandt oss som har levd en stund at mennene jobber dagtid og at kvinner så må "tilpasse sin jobbsiuasjo" til mannens og barnas behov.Hadde vi menn vært like fleksible,tatt vår del av annsvaret for barn og hjem så hadde nok siuasjonen vært annerledes. Det var da voldsomt generaliserende. Du får begynne og gå foran som et godt eksempel. Husk de fleste kvinner har to jobber, en betalt og en hjemme. 5923833[/snapback] Det er isåfall noe paret bør ordne opp seg i mellom. Hos oss har vi en ca lik fordeling av husarbeid, fungerer fint det. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Vel det krever sitt,feks å utdanne seg til sykepleier,ja faktisk langt mere enn mange mannsdominerte yrker som er bedre betalt. Karakterkravet ligger på ca 30 poeng og oppover.. Dvs at du trenger såvidt bestå videregående for å komme inn. http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=s...archButton2.y=9 Og hvorfor er det stort sett bare menn som er mot kvotering i en hver sammenheng?? 5923849[/snapback] Djupedal er da en mann, tror jeg. Endret 15. april 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg skjønner ikke dette. Hvis et yrke er mer attraktivt for kvinner enn menn, hvorfor er det et problem? Hvis yrket hadde vært mer attraktivt for menn så hadde jo flere menn jobbet med det. 5923852[/snapback] Joda det hadde vært mere attraktivt for menn om lønna var doblet og at de kunne jobbet kunn fra 0800 til 15 00. Det er her problemet ligger,menn takler dårlig å måtte jobbe ubekvemm arbeidstid med lav lønn og styrer derfor unna. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg skjønner ikke dette. Hvis et yrke er mer attraktivt for kvinner enn menn, hvorfor er det et problem? Hvis yrket hadde vært mer attraktivt for menn så hadde jo flere menn jobbet med det. 5923852[/snapback] Joda det hadde vært mere attraktivt for menn om lønna var doblet og at de kunne jobbet kunn fra 0800 til 15 00. Det er her problemet ligger,menn takler dårlig å måtte jobbe ubekvemm arbeidstid med lav lønn og styrer derfor unna. 5923871[/snapback] Så kan du forklare hvordan en guttekvote vil løse dette dilemmaet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Djupedal er da en mann, tror jeg. Jeg sa stort sett. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Djupedal er da en mann, tror jeg. 5923864[/snapback] Av og til har jeg mine tvil når man vurderer hans politiske utspill.... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg skjønner ikke dette. Hvis et yrke er mer attraktivt for kvinner enn menn, hvorfor er det et problem? Hvis yrket hadde vært mer attraktivt for menn så hadde jo flere menn jobbet med det. 5923852[/snapback] Joda det hadde vært mere attraktivt for menn om lønna var doblet og at de kunne jobbet kunn fra 0800 til 15 00. Det er her problemet ligger,menn takler dårlig å måtte jobbe ubekvemm arbeidstid med lav lønn og styrer derfor unna. 5923871[/snapback] Så kan du forklare hvordan en guttekvote vil løse dette dilemmaet. 5923879[/snapback] Det er vel ikke min oppgave å forklare det,jeg vet heller ikke om det vil bedre siuasjonen og at flere menn vil søke. Men jeg klare ærlig talt ikke se noe galt med at muligheten finnst. Akkurat som jeg ikke klarer å se at det er galt å kvotere inn kvinner i mannsdominerte yrker, noen yrker trenger vel vitterligen å få rusket om i gubbeveldet og det er vel her skoen trykker mest. For skal menn som er "redd" for at kvinner kommer inn støtte dette forslaget her så må de jo samtidig støtte kvinnekvotering i mannsyrker. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Akkurat som jeg ikke klarer å se at det er galt å kvotere inn kvinner i mannsdominerte yrker, noen yrker trenger vel vitterligen å få rusket om i gubbeveldet og det er vel her skoen trykker mest.For skal menn som er "redd" for at kvinner kommer inn støtte dette forslaget her så må de jo samtidig støtte kvinnekvotering i mannsyrker. 5923894[/snapback] Kvotering = diskriminering, jeg er imot diskriminering, ergo også i mot kvotering. Peace out. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Og hvorfor er det stort sett bare menn som er mot kvotering i en hver sammenheng?? 5923849[/snapback] Det er ikke riktig. Jeg kjenner _ingen_ kvinner som er for kvotering, men kjenner mange som er mot. Dette utrolig nok til og med uavhengig om de stemmer SV, FrP eller midt i mellom. Her på forumet er det bare såpass få kvinner som gidder å uttale seg om politikk så man får et litt skjeivt bilde av det. EDIT: samtlige personer jeg vet om som er for kvotering er menn, og ofte fra den ytterste venstreside. Endret 15. april 2006 av invictus Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Akkurat som jeg ikke klarer å se at det er galt å kvotere inn kvinner i mannsdominerte yrker, noen yrker trenger vel vitterligen å få rusket om i gubbeveldet og det er vel her skoen trykker mest.For skal menn som er "redd" for at kvinner kommer inn støtte dette forslaget her så må de jo samtidig støtte kvinnekvotering i mannsyrker. 5923894[/snapback] Kvotering = diskriminering, jeg er imot diskriminering, ergo også i mot kvotering. Peace out. 5923905[/snapback] Bra jeg ikke er alene om den oppfattelsen Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Og hvorfor er det stort sett bare menn som er mot kvotering i en hver sammenheng?? 5923849[/snapback] Det er ikke riktig. Jeg kjenner _ingen_ kvinner som er for kvotering, men kjenner mange som er mot. Dette utrolig nok til og med uavhengig om de stemmer SV, FrP eller midt i mellom. Her på forumet er det bare såpass få kvinner som gidder å uttale seg om politikk så man får et litt skjeivt bilde av det. 5923906[/snapback] Tenkte da ikke på forumet her,da det ikke er representativt i det hele tatt. Jeg tenkte på folk flest og her er det en betydelig større anndel menn som er motstander av dette enn kvinner. Så selv om ikke du kjenner noen så er det vel drøyt å si at det ikke er riktig. De kvinner som er mot er det stort sett fordi de er redde for å bli uglesett av menn i den jobben de fikk,da de til stadighet får høre at "ja ja hva sier du som er kvotert inn" typisk mannsargument for å trykke ned andre. Men hva annet kan en gjøre enn å benytte kvotering? Det er jo tross alt vi menn som er årsaken,bla med at menn blir valgt til lederjobber selv om det er en kvinne som også søker med like gode eller bedre papirer. Endret 15. april 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Og hvorfor er det stort sett bare menn som er mot kvotering i en hver sammenheng?? 5923849[/snapback] Er relativt få jenter/kvinner her på forumet, spesielt her på PRS. Men det kan godt hende at du tenker på det virkelige liv også, hvor uttalelsen din blir svært generaliserende. Og hvorfor skal menn leve i frykt ved å sette seg imot kvoteringer? Slik jeg ser det prøver du å spille på at en er kvinnediskriminerer hvis en er imot slike forslag, noe som bare er tull. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hva blir neste steg ? Alt for lite kvinner i sveise-og plateindustrien, da kvoterer vi kvinner dit. Alt for lite kvinner som yrkesjafører, vel ! Da tvinger vi kvinner dit osv..... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hva blir neste steg ? Alt for lite kvinner i sveise-og plateindustrien, da kvoterer vi kvinner dit. Alt for lite kvinner som yrkesjafører, vel ! Da tvinger vi kvinner dit osv..... 5923941[/snapback] Tror du har missforstått her, det er IKKE snakk om tvang,men om å gi en "utestengt" gruppe mulighet til å komme inn i et yrke . Eller å få en bedre kjønnfordeling i enkelte jobber. Det er ingen som tvinges til å søke på en lederjobb selv om den er kjønnkvotert,men den sikrer at begge kjønn har mulighet til å nå dit. At så menn er imot dette skjøner jeg godt,det betyr jo økt konkuranse om jobben og at de må yte mere for å få den Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Og hvorfor er det stort sett bare menn som er mot kvotering i en hver sammenheng?? 5923849[/snapback] Er relativt få jenter/kvinner her på forumet, spesielt her på PRS. Men det kan godt hende at du tenker på det virkelige liv også, hvor uttalelsen din blir svært generaliserende. Og hvorfor skal menn leve i frykt ved å sette seg imot kvoteringer? Slik jeg ser det prøver du å spille på at en er kvinnediskriminerer hvis en er imot slike forslag, noe som bare er tull. 5923940[/snapback] Det er diskriminerende å stenge noen ute fra en jobb,dette skjer jo i størts grad i lederstillinger og der er det flest kvinner som blir diskriminert,men også en del menn. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Hva blir neste steg ? Alt for lite kvinner i sveise-og plateindustrien, da kvoterer vi kvinner dit. Alt for lite kvinner som yrkesjafører, vel ! Da tvinger vi kvinner dit osv..... 5923941[/snapback] Tror du har missforstått her, det er IKKE snakk om tvang,men om å gi en "utestengt" gruppe mulighet til å komme inn i et yrke . Eller å få en bedre kjønnfordeling i enkelte jobber. Det er ingen som tvinges til å søke på en lederjobb selv om den er kjønnkvotert,men den sikrer at begge kjønn har mulighet til å nå dit. At så menn er imot dette skjøner jeg godt,det betyr jo økt konkuranse om jobben og at de må yte mere for å få den 5923961[/snapback] Jepp ! Burde ha brukt "tvang" i hermetegn ja... Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 De kvinner som er mot er det stort sett fordi de er redde for å bli uglesett av menn i den jobben de fikk,da de til stadighet får høre at "ja ja hva sier du som er kvotert inn" typisk mannsargument for å trykke ned andre. At det er et typisk mannsargument er din påstand og den skal du få ha for deg selv. Det utsagnet beskriver ikke meg, og jeg er mann, så det er i bunn og grunn en usaklig generalisering. Årsaken til at kvinner JEG KJENNER er mot kvotering er av samme årsaker som jeg er det; De synes det er diskriminerende, og de synes den beste personen bør få jobben uavhengig av kjønn slik at jobben blir utført på best mulig måte. Dette er særdeles viktig i såpass kritiske jobber som helsevesnet hvor forskjellen på en god og en dårlig arbeider kan være et spørsmål mellom liv & død. Derfor vil jeg aldeles ikke ukritisk bli behandlet av en mann på sykehuset fra nå av hvis dette blir en realitet; Jeg blåser i grunn i om jeg "støtter" de tradisjonelle kjønnsrollene hvis det står mellom liv & død. Men hva annet kan en gjøre enn å benytte kvotering? For å nå hvilket mål? At mangel på menn i disse yrkene er et _problem_ er det bare Djupedal & co som mener. Jeg vil påstå at folk flest synes det er viktigere at jobben blir gjort best mulig uavhengig av kjønn. Det er jo tross alt vi menn som er årsaken,bla med at menn blir valgt til lederjobber selv om det er en kvinne som også søker med like gode eller bedre papirer. Nok en gang deg om det. Jeg har ikke noe dårlig samvittighet ettersom jeg er mann da jeg vet dette ikke er min skyld så venneligst spar oss for generaliseringene dine. At noen menn velger andre menn til lederjobber er enkeltpersoners handlinger og ikke hele det mannlige kjønn. I et fritt, privatisert, marked ville dette uansett ikke være noe problem da å ansette pga kjønn fremfor kvalifikasjoner ville ødelagt for bedriften i sin helhet. Det eneste jeg kan si meg enig i er at det er synd om gode kvinner blir nedprioritert pga kjønn, men det stopper også der. Hva det har med denne saken å gjøre derimot forstår jeg ikke helt ettersom det her ikke er snakk om at menn blir nedprioritert, men at menn ikke engang søker. Du sier jo selv at man bør velge ut i fra kvalifikasjoner fremfor kjønn da det gjelder lederstillinger, så hvorfor skal man ikke gjøre det samme i opptak til yrkesfag i dette tilfellet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg