Gå til innhold

Djupedal vurderer guttekvote

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303569

Ja nå skal jammen med politikerne begynne med enda mer kvotering. Dette er en trist dag for oss som er i mot diskriminering. At ikke snart folk skjønner at hvilket kjønn som gjør jobben er irrelevant så lenge jobben blir gjort så bra som mulig? Det virker som enkelte er mer opptatt av å bryte kjønnsrollene fremfor å tenke på forbrukernes beste.

Må bare sørge for å kun bli behandlet av kvinner heretter da ettersom det kun vil bli de beste kvinnene som kommer inn på slike fag.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synest faktisk det er bra,da det er et skrikende behov for menn i sosial og helsetjenesten.

Ved å få inn flere menn vil det lette arbeidet for kvinner som jobber der da jeg kan garantere for at det er enormt mange tunge tak der.

En annen ting er at om det blir flere menn der kan dette være med på å få lønnen opp på et annstendig nivå, da det er en kjent sak at dette er et dårlig betalt yrke,nettop fordi det er et kvinneyrke. :hmm:

Lenke til kommentar
Synest faktisk det er bra,da det er et skrikende behov for menn i sosial og helsetjenesten.

Ved å få inn flere menn vil det lette arbeidet for kvinner som jobber der da jeg kan garantere for at det er enormt mange tunge tak der.

En annen ting er at om det blir flere menn der kan dette være med på å få lønnen opp på et annstendig nivå, da det er en kjent sak at dette er et dårlig betalt yrke,nettop fordi det er et kvinneyrke. :hmm:

5923679[/snapback]

Forsåvidt enig med deg der, men jeg synes ikke kvotering er veien å gå, uansett hvilken retning. Vi har nok kommunisme i hverdagen allerede.

Lenke til kommentar

Jeg tolker det dithen som at du mener kvinner er dårligere til å ta den jobben enn menn? Isåfall er jeg uenig. Det bør være irrelevant hvilket kjønn personen er så lenge jobben blir gjort. Det finnes mange sterke kvinner, og å ansette menn for å ta "tunge tak" vil jeg påstå man bare styrker de tradisjonelle kjønnsrollene ytterligere.

5923679[/snapback]

Et elendig argument for hvorfor menn trengs i yrkene. Hva med å heller bare justere opp lønnen til det nivået som er riktig. Forøvrig er jeg ikke nødvendigvis enig i at yrket er underbetalt i forhold til mye annet; Man må se lønnen ann i forhold til mange faktorer (eks lengde/vansklighetsgrad på utdannelse, stressnivå, ansvar, o.l.); ikke bare hvilket kjønn som jobber med yrket.

Lenke til kommentar

Tror dere det blir flere gutter som søker hvis det blir mindre kvinner? Sikkert mange som søker nettop fordi det er masse deilige damer som søker, og når det blir ferre jenter, blir det ferre gutter.

Og som sagt, så vil man jo helst bli behandlet av kvinner, ettersom guttene som er der kun kom inn fordi de var gutter og ikke på grunn av kunnskaper og kvaliteter.

Lenke til kommentar

Det er veldig trist at yrker som akkurat hjelpepleiere og lærere er så sykt dårlig betalt. Jeg ser kun for meg en betydelig lønnsøkning før flere (også menn) ser til disse retnigene.

Snakker litt generellt nå; men sett opp lønna og innstakskravene, tror det er vitkig at spessielt læreryrket blir et statusyrke.

Endret av Lord^
Lenke til kommentar
Tror dere det blir flere gutter som søker hvis det blir mindre kvinner? Sikkert mange som søker nettop fordi det er masse deilige damer som søker, og når det blir fÆrre jenter, blir det fÆrre gutter.

Hvis dette var tilfelle, så hadde det vel ikke vært mangel på gutter..

Og som sagt, så vil man jo helst bli behandlet av kvinner, ettersom guttene som er der kun kom inn fordi de var gutter og ikke på grunn av kunnskaper og kvaliteter.

5923706[/snapback]

Stemmer. All kvotering medfører slike tanker, og det er en av grunnen til at kvotering er feil måte å håndtere slike saker på.

Lenke til kommentar
Tror dere det blir flere gutter som søker hvis det blir mindre kvinner? Sikkert mange som søker nettop fordi det er masse deilige damer som søker, og når det blir fÆrre jenter, blir det fÆrre gutter.

Hvis dette var tilfelle, så hadde det vel ikke vært mangel på gutter..

5923720[/snapback]

Jo, for mange av de guttene som allerede søker sikkert på grunn av jentene. Blir det kjønnskvotering er det mulig det blir flere gutter de første årene, men når det blir altfor mange gutter er det ikke like aktuelt å søke der lenger.

Lenke til kommentar
Jo, for mange av de guttene som allerede søker sikkert på grunn av jentene.  Blir det kjønnskvotering er det mulig det blir flere gutter de første årene, men når det blir altfor mange gutter er det ikke like aktuelt å søke der lenger.

5923730[/snapback]

Jeg velger å tro at hovedgrunnen til at gutter søker seg på den typen studier er det faglige og sikre jobbmuligheter, og ikke fordi det går mange jenter der. :)

Lenke til kommentar
Jeg tolker det dithen som at du mener kvinner er dårligere til å ta den jobben enn menn? Isåfall er jeg uenig. Det bør være irrelevant hvilket kjønn personen er så lenge jobben blir gjort. Det finnes mange sterke kvinner, og å ansette menn for å ta "tunge tak" vil jeg påstå man bare styrker de tradisjonelle kjønnsrollene ytterligere.

Nei tvert om,kvinner er nok de som kan dette med omsorg suverent best både i jobb og hjemme, her er vi menn noen pingler.

Men fysisk er vi utstyrt forskjellig fra naturens side,dette er det lite ingenting vi kan gjøre med og derfor ville det være velkomment med flere menn i dette yrket.

Et elendig argument for hvorfor menn trengs i yrkene.

Greit nok at du synest argumentet er dårlig,men det er nå et faktum at kvinnedominerte yrker er lavere betalt en mannsdominerte, dette har vel med at det stort sett er menn som innehar toppstillingene og bestemmer lønnen og at menn oftere streiker/protesterer for å tvinge gjennom høyere lønn.

Hva med å heller bare justere opp lønnen til det nivået som er riktig.

Edel tanke,men det skjer ikke,sannsyneligvis fordi det er menn som dominerer på toppene.

Forøvrig er jeg ikke nødvendigvis enig i at yrket er underbetalt i forhold til mye annet; Man må se lønnen ann i forhold til mange faktorer (eks lengde/vansklighetsgrad på utdannelse, stressnivå, ansvar, o.l.); ikke bare hvilket kjønn som jobber med yrket.

I forhold til utdanningen er det jo dårlig betalt, i forhold til arbeidstid er det jo dårlig betalt. Husk her snakker en om å jobbe turnus oe som innebærer at de må jobbe tidvis dag,tidvis ettermiddag,tidvis natt,tidvis helger, i tillegg må de jobbe i høytider som jul,påske osv, der vi andre har fri.

Nettop dette med lav lønn og ubekvemm arbeidstid er vel hovedårsakene til at menn styrer unna .

Lenke til kommentar
Nettop dette med lav lønn og ubekvemm arbeidstid er vel hovedårsakene til at menn styrer unna .

5923758[/snapback]

Er det ikke da smartere av Djupe Dal å heve lønningene fremfor å komme med en guttekvote? Hvorfor tror han at flere gutter er interessert i å søke bare fordi de har en egen kvote?

Lenke til kommentar

Ender ikke ca alle som går på helse og sosialfag i offentlig sektor uansett? Er lønningene bestemt fra kommunalt nivå eller fra staten i slike sammenhenger? Grunnen til at jeg spør er fordi Snekker'n sier så fint at lønningene er lave pga det er "menn som sitter på toppen". Syns dette hørtes litt tullete ut med tanke på alle kjønnsfordelingskvotene som allerede finnes i staten.

Lenke til kommentar

5923758[/snapback]

Er det ikke da smartere av Djupe Dal å heve lønningene fremfor å komme med en guttekvote? Hvorfor tror han at flere gutter er interessert i å søke bare fordi de har en egen kvote?

5923774[/snapback]

Det er fullt mulig,nå er vel problemet det at han neppe kan begynne å regulere lønninger alene.

En annen sak er jo at ALLE partier ser ut til å akseptere at kvinneyrker er lavtlønnsyrker,for jeg kan overhode ikke se et eneste parti som har prøvd å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

5923758[/snapback]

5923774[/snapback]

Det er fullt mulig,nå er vel problemet det at han neppe kan begynne å regulere lønninger alene.

En annen sak er jo at ALLE partier ser ut til å akseptere at kvinneyrker er lavtlønnsyrker,for jeg kan overhode ikke se et eneste parti som har prøvd å gjøre noe med det.

5923786[/snapback]

Yrker kan neppe bli mindre "kvinneyrker" bare fordi en kvoterer inn mange menn. Hvis mange kvinner ønsker å ha et gitt yrke så syns jeg at de skal få det, uten at en kvotering skal hindre de i å skaffe seg arbeid fordi det på papiret høres fint ut at en har så mange menn i et "ellers kvinnedominert yrke". Slike kovteringer ødelegger kun for andre.

Lenke til kommentar
Ender ikke ca alle som går på helse og sosialfag i offentlig sektor uansett? Er lønningene bestemt fra kommunalt nivå eller fra staten i slike sammenhenger? Grunnen til at jeg spør er fordi Snekker'n sier så fint at lønningene er lave pga det er "menn som sitter på toppen". Syns dette hørtes litt tullete ut med tanke på alle kjønnsfordelingskvotene som allerede finnes i staten.

5923785[/snapback]

Finnst ja,men fungere neppe.

For å ta helsesektorn i vår kommune,der er det vistnok 2 mannlige ansatte blandt de som jobber på "gulvet" menst 99% av ledelsen er menn :hmm:

Lenke til kommentar

5923786[/snapback]

Jeg vil heller formulere det slik at lavlønnsyrker innenfor helsevesenet velges ofte av kvinner. :)

Når man velger yrke så har man jo også en viss idé om lønnsnivå. De som frivillig velger et yrke må man da nesten anta at er mer eller mindre tilfreds når det gjelder forholdet arbeid/lønn?

Den dagen det blir prekær mangel på helsearbeidere må lønningene også øke for å tiltrekke seg arbeidere.

Lenke til kommentar
Yrker kan neppe bli mindre "kvinneyrker" bare fordi en kvoterer inn mange menn. Hvis mange kvinner ønsker å ha et gitt yrke så syns jeg at de skal få det, uten at en kvotering skal hindre de i å skaffe seg arbeid fordi det på papiret høres fint ut at en har så mange menn i et "ellers kvinnedominert yrke". Slike kovteringer ødelegger kun for andre.

Dette hindrer neppe kvinner i å få seg jobb,her til lands er det pr i dag mangel på folk i nettop disse yrkene og det må leies inn ufaglærte,om det da kunne komme inn flere menn som igjen var med på å få lønningene opp , ja så ble det muligens mere attraktivt å søke slik utdanning og vi fikk en større konkuranse om arbeidsplassene og et høyere ytdanningsnivå. :hmm:

Lenke til kommentar
Dette hindrer neppe  kvinner i å få seg jobb,her til lands er det pr i dag mangel på folk i nettop disse yrkene og det må leies inn ufaglærte,om det da kunne komme inn flere menn som igjen var med på å få lønningene opp , ja så ble det muligens mere attraktivt å søke slik utdanning og vi fikk en større konkuranse om arbeidsplassene og et høyere ytdanningsnivå.  :hmm:

5923813[/snapback]

Du trenger ikke akkurat være noen Einstein for å komme inn på disse utdanningene. Hvordan skal en guttekvote i det hele tatt hjelpe? Kvotering fungerer kanskje for å hjelpe på kjønnsfordelingen i veldig populære yrker, men hvordan det skal hjelpe i lite populære yrker skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...