Gå til innhold

SLI, PCI Express...

Anbefalte innlegg

Det er noenord jeg enda ikke helt har forstått hve betyr.

Kunne noen forklart meg hva SLI betyr?

Og hva forskjeller på vanling, PCI, PCIx1 og PCIx16 er?

Kan jeg f.eks koble et lydkort til i PCIx1 sloten?

Slike kontrollere, hva er det?

Nå har jeg en pc med 2 S-ATA harddisker, bør jeg da f.eks kjøpe denne....

eller er det jeg som har misforstått totalt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wikipedia: PCI, PCI Express, SLI og RAID. :)

Ifølge Creative egner det gamle PCI-grensesnittet seg mye bedre til lydkort enn den nye PCI Express. Les mere her.

Du trenger ikke RAID/SATA-kontroller med mindre du skal bruke flere harddisker enn hva det er mulighet for å koble til på hovedkortet ditt, eller at du skal bruke 2 eller flere disker i et RAID-oppsett.

Personlig kjøpte jeg hovedkort med intergrert SATA/RAID-kontrollere slik at jeg kan koble til hele 6 SATA-disker samtidig :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Wikipedia forklarer greitt hva SLI er. I korte trekk er det en teknologi NVidia har etablert for å kunne kjøre to grafikkort i parallell. ATI sin heter CrossFire

PCI står for Peripheral Component Interconnect, en standard for kommunikasjon med tilleggskort i PCen. PCIx1 og PCIx16 bruker en nyere versjon av standarden med høyere hastighet, PCI Express (også andre forkskjeller). PCIx1 forteller at "bussen" bruker 1 par med datalinjer, mens x16 forteller at 16 par brukes. Teoretisk har x16, 16 ganger kapasiteten til x1.

Wikipedia om PCI

Wikipedia om PCI Express

Et PCI lydkort kan ikke kobles til PCIx1 (fysisk umulig)

Alle moderne HK, dvs fra ca 2002/2003 har innebygde S-ATA kontrollere. Ekstra kontroller skal derfor ikke være nødvendig.

Wikipedia om SATA

Edit: skag1 var raskere enn meg

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...