Scortech Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg har avtalt med en fyr,han skal kjøpe cpu og hk av meg. To ganger har han sagt at han skal sitte inn penger på konto før jeg sender varene til han. Virker nesten som at han tror jeg kommer til å sende ham varene før jeg har mottatt pengene på konto først.. Så dum er jeg ikke. Jeg skal være snill og ikke nevne navnet til vedkommende,jeg har aldri opplevd lignende før. Jeg har solgt mange ting gjennom bruktmarked på hardware.no og jeg har aldri lurt folk jeg har solgt ting til ( jeg er en ærlig fyr) Så det jeg lurer på er,jeg har pakket ned og gjort klar varene som vedkommende skal kjøpe. har også skrevet navn og adressen til vedkommende på fraktseddelen. Men hvis vedkommende ikke får finger ut,kan jeg da gå på posten og få en ny fraktseddel som jeg skal bruke til norgespakken hvis jeg skal selge varene til en annen?? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Selvsagt kan du det! Like selvsagt er det jo at penger settes inn på konto før du sender pakka avgårde. Lenke til kommentar
dominus Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 jeg skjønner din skepsis.. det er ikke videre smart å sende delene før du får pengene. men på den annen side kunne han og ha blitt lurt om det hadde vært andre veien. jeg kjøpte en cpu av en fyr her inne. den sverget han på var i orden og når jeg fikk den var L2 cachen toasted så cpu'en var ubrukelig. ett depositum er hva jeg godtar når jeg sender eller skal kjøpe brukte ting. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Hva med postoppkrav? Da er jo mottaker sikker på at han får varene, og du sikker på at du får pengene. Endret 15. april 2006 av AndersT2 Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Selger kan jo sende hva som helst i postoppkrav da, feks. en murstein. Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Selger KAN sende hva som helst i postoppkrav ja, men trikset er da å åpne på postkontoret før man betaler... Man garanterer ikke at gjenstanden fungerer, men man ser ihvertfall at den nye prosessoren er en pentium 4 istedenfor en pentium etc... Dette bør dog ikke gjøres på tider med mye folk på postkontoret, da det stresser de ansatte unødvendig mye Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 ... men trikset er da å åpne på postkontoret før man betaler... 5923540[/snapback] Det har man teknisk sett ikke lov til.. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Selger kan jo sende hva som helst i postoppkrav da, feks. en murstein Akkurat..Dessverre så er det folk der ute som prøver å lure andre og det ødelegger for oss ærlige folk som ønsker å selge noe. Også er det veldig kjipt hvis plutselig kjøper ombestemmer seg så får du varen i retur. og kostnadene må du betale. Som sagt jeg er en ærlig person og jeg har ikke samvittighet til å selge noe til noen som ikke virker.. Eller snakke via mail eller telefon og si det at varen jeg selger virker 100% vist den ikke gjør det. sånt gjør jeg ikke. Ting jeg selger virker 100%, hvis det ikke virker som det skal eller ikke virker i det hele tatt så går det i bosset. Endret 15. april 2006 av Scortech Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 QUOTE(spaakh @ 15/04-2006 : 12:09)... men trikset er da å åpne på postkontoret før man betaler... Det har man teknisk sett ikke lov til Det er sant. men de fleste postkontorer tillater det faktisk.. Lenke til kommentar
JohanStendal Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Selger kan jo sende hva som helst i postoppkrav da, feks. en murstein Akkurat..Dessverre så er det folk der ute som prøver å lure andre og det ødelegger for oss ærlige folk som ønsker å selge noe. Som sagt jeg er en ærlig person og jeg har ikke samvittighet til å selge noe til noen som ikke virker.. Eller snakke via mail eller telefon og si det at varen jeg selger virker 100% vist den ikke gjør det. sånt gjør jeg ikke. Ting jeg selger virker 100%, hvis det ikke virker som det skal eller ikke virker i det hele tatt så går det i bosset. 5923571[/snapback] enten er det snakk om grådige folk som ikke tåler å betale for noe vis de ikke er nødt... eller så er det grådige folk uten samvittighet som tar penger som har vært spart opp i uker, ja kanskje måneder for ubrukelig skrapmetall... noen må snart finne opp en metode for privatkjøp over distangse som er 100% trygg for begge parter! Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 En løsning kan jo være å bruke en nøytral tredjepart som mellomledd. Altså, selger sender varen til tredjeparten, og kjøper sender pengene til tredjeparten. Tredjeparten godkjenner beløp og sjekker varen, og sender penger og vare til sine respektive mottakere hvis alt er OK. Dette høres kanskje krøkkete ut, men da er i hvert fall både kjøper og selger sikre på at handelen går som den skal. Det blir litt dyrere samt at kanskje tredjeparten vil ha litt for jobben, men alt er i det minste ganske mye sikrere enn å gjøre det på det "vanlige" måten. Men så er jo spørsmålet å finne en nøytral tredjepart som både kan og vil være mellomledd. Ser på diverse fora i USA, så er det vanlig at en betrodd moderator gjør denne jobben. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Men så er jo spørsmålet å finne en nøytral tredjepart som både kan og vil være mellomledd. Ser på diverse fora i USA, så er det vanlig at en betrodd moderator gjør denne jobben. Ikke en dum ide.. Tviler på en moderator orker å ta på seg et sånt ansvar. Lenke til kommentar
JohanStendal Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 En løsning kan jo være å bruke en nøytral tredjepart som mellomledd. Altså, selger sender varen til tredjeparten, og kjøper sender pengene til tredjeparten. Tredjeparten godkjenner beløp og sjekker varen, og sender penger og vare til sine respektive mottakere hvis alt er OK. Dette høres kanskje krøkkete ut, men da er i hvert fall både kjøper og selger sikre på at handelen går som den skal. Det blir litt dyrere samt at kanskje tredjeparten vil ha litt for jobben, men alt er i det minste ganske mye sikrere enn å gjøre det på det "vanlige" måten. Men så er jo spørsmålet å finne en nøytral tredjepart som både kan og vil være mellomledd. Ser på diverse fora i USA, så er det vanlig at en betrodd moderator gjør denne jobben. 5923653[/snapback] det virker litt tidkrevende og kostbart... men det er en fin tanke! men portoen vil jo stige betraktelig, og en helt ny stilling vil måtte bli stilt for dagens lys... vis f.eks. postvesenet skal ta seg av dette må de først finne noen som er villig til å jobbe innenfor dette området også sende dem til et kurs som også må finnes opp, og man må lære opp de som lærer opp postfolkene i kurset.... dsv. at det kommer til å ta årevis fra ideen er godtatt til den trer i kraft for alvor... også skal jo de ha betalt da, og hvem andre enn kundene er det som skal betale? ingen! portoen vil jo komme på rundt tusen kroner, da er det ingen som vil kjøpe småting fra andre privatpersoner lengre... jeg mener, hvem i all verden har lyst til å kjøpe noe til tohundre for så å betale porto til det femdobbelte... men det er kanskje en god løsning vis man køper en cpu til tretusen, for da betaler man kun tusen ekstra for å være helt svindelsikker... man da kan man vel like gjerne kjøpe en helt ny cpu en annen løsning ville jo være å gjøre det lovlig å åpne "presangen" før man betaler, men det kan jo også være vanskelig å se forskjell på et brukbart stykke hardware og et ubrukelig et.... Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Du tenker litt for stort når du drar Posten inn i dette Som sagt; en betrodd moderator eller en annen person som begge føler de kan stole på, vil duge til denne jobben, men spørsmålet er altså om noen gidder å gjøre denne jobben. Det blir dobbel porto, men det vil jeg si det er verd når det kommer til varer av en viss verdi. Dette er jo selvsagt ingen god fremgangsmåte hvis man bare skal selge noe billig skvip... Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Er også viktig at en moderator får navn og adressen og telefonnummer til både selger og kjøper og eventuelt sjekker opp at navn,adresse osv stemmer.. Endret 15. april 2006 av Scortech Lenke til kommentar
The 5 element Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Så det jeg lurer på er,jeg har pakket ned og gjort klar varene som vedkommende skal kjøpe. har også skrevet navn og adressen til vedkommende på fraktseddelen.Men hvis vedkommende ikke får finger ut,kan jeg da gå på posten og få en ny fraktseddel som jeg skal bruke til norgespakken hvis jeg skal selge varene til en annen?? 5923454[/snapback] Slik som eg leser dette så har du kjøpt ein Norgespakke på posten og ført på kven du skal sende det til. Dersom det er tilfelle trur eg du må betale ny porto dersom du skal ha ny lappe. Kan kanskje få bytta dersom du tar med deg den lappen du har skreve på, men tvilar på det. Det andre du kan gjere er å stryke over den mottakar du har ført på og skrive på nytt ved siden av. (Dersom det er plass) Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Det blir snakk om et gjensidig tillitsforhold dette. Jeg solgte mitt gamle skjermkort til en fyr sørpå, sendte det avgårde som postoppkrav, no problem. Det er nok best å sende postoppkrav, men som kunde/mottager må du stole på avsender, noe som ikke er lett hvis den eneste kommunikasjonen mellom kjøper og selger er via e-mail eller telefon. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 (endret) Slik som eg leser dette så har du kjøpt ein Norgespakke på posten og ført på kven du skal sende det til. Dersom det er tilfelle trur eg du må betale ny porto dersom du skal ha ny lappe. Kan kanskje få bytta dersom du tar med deg den lappen du har skreve på, men tvilar på det. Det andre du kan gjere er å stryke over den mottakar du har ført på og skrive på nytt ved siden av. (Dersom det er plass) Kan jo alltid prøve det. Jeg har en kamerat som jobber i butikk som også har postkontor,kan også høre med han og høre hva han sier.. offtopic Liker signaturen din the 5 element "God must love stupid people; He made so many" hehe.morsom Endret 15. april 2006 av Scortech Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Slik som eg leser dette så har du kjøpt ein Norgespakke på posten og ført på kven du skal sende det til. Dersom det er tilfelle trur eg du må betale ny porto dersom du skal ha ny lappe. Kan kanskje få bytta dersom du tar med deg den lappen du har skreve på, men tvilar på det. Det andre du kan gjere er å stryke over den mottakar du har ført på og skrive på nytt ved siden av. (Dersom det er plass) 5923912[/snapback] Standard eksempel på at folk uttaler seg uten å vite hva de snakker om. Du betaler for pappeska, ikke klistrelappen når man kjøper norgespakke. Selvsagt kan du be om ny lapp, uten å måtte betale noe som helst. Jeg har faktisk spurt om dette på posten Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Ganske enig med alle her! Det er behov for en ordning utover ekisterende som kan bidra til å sikre handel mellom privatpersoner på nettet. Tror denne usikkerheten får mange til å vegre seg i både kjøps og salgs situasjoner særlig om det er snakk om endel penger. I dag så representerer jo et brukt skjermkort ganske betydelige summer. Selv som selger: -Liker egentlig ikke å sende i oppkrav da jeg risikerer å sitte igjen med en porto på over 200 kroner om pakken ikke blir hentet, samt at produktet er ute av min kontroll i 3 uker eller noe som gjør at jeg ikke kan selge den til andre. Men selvfølgelig om det er snakk om ganske store verdier så er dette en sikkerhet som kan begrense tapet til noen hundre kroner. -Så er det problemet med ukyndige brukere eller personer som rett og slett begynner å spamme deg fordi det mangler en skrue eller det er en ripe i kjøleren på skjermkortet. Det er mange som har/får problemer med avanserte komponenter (forumet er vel et godt bevis på dette). Disse må finne en å legge skylden på og det blir gjerne selger. (Vurderer å selge et hovedkort, men vet ikke om jeg gidder da arbeidet med å besvare alle mail, pakke det, sende det osv er for tidkrevende sammenlignet med mulig fortjeneste på salget. ) Som kjøper: - Kan forskuddsbetale, men det bør da våre en selger som virker seriøs, på bruktmarkedet bør det kanskje ikke være en bruker som registrerte seg samme dag som annonsen ble lagt ut og har ingen innlegg på forumet. -Liker ikke oppkrav, da dette er fordyrende og du er ikke noe sikrere. -Ser selvfølgelig helst at varen blir tilsendt meg slik at jeg før prøve den før jeg overfører pengene til selgers konto. Synes det virker greit med en mellomløsning hvor kjøper legger ut for porto og kanskje litt til. Så sender selger produktet. Viser at kjøper har til hensikt å kjøpe/betale for produktet og selger har faktisk et produkt. Selger sitter da også igjen med en giro med navnet til kjøperen eller ett kontonummer som gjør det lettere å anmelde om pengene ikke dukker opp. Blir en form for risikominimalisering. Synes du spiller et ganske høyt spill som svindler om du først faktisk overfører penger til en konto, men dropper å betale resten i håp om fortjeneste. Men tviler ikke på at det skjer. Jeg synes dette høres ut som en grei løsning, men det er selvfølgelig usikkerhetsmomenter forbundet med dette også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå