Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows: Blåskjerm etter boot screen*fikset*

Anbefalte innlegg

Hjelp!

I går kveld slo jeg av pc'en ved hjelp av knappen foran.

I dag når jeg skulle slå den på, brukte load/boot-screenen uvanlig lang tid. Da den var ferdig fikk jeg blåskjerm i 0.5 sekuner, og så restarter pc'en. Etter dette får jeg tilbud om å starte i sikkerthetsmodus, vanlig modus, eller med siste fungerende instillinger. Jeg prøver sikkerhetsmodus, men da får jeg bare en svart skjerm med en blinkende strek i venstre.

Jeg slår av og på igjen og prøver vanlig modus, og jeg får blåskjerm igjen.

Jeg prøver 'med siste fungerende instillinger' og blåskjerm og restart igjen.

Jeg gir opp og går opp på den andre pc'en for å spørre om hjelp.

Det eneste jeg installerte i går var Americas Army.

På onsdag satt jeg inn et nytt skjermkort, som har fungert helt konge, ingen problemer. Kan det skyldes det?

Og nei, jeg rekker ikke å lese hva som står på blåskjermen.

Pc'en:

Kabinett:

In-Win C588 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power, USB 2.0

Hovedkort:

MSI K8MM3-V, K8M800, Socket-754, m-ATX S-ATA/ATA, LAN, DDR400, Bulk,VGA, AGP8X

Skjermkort:

Sapphire Radeon X700 128MB DDR, AGP8X, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail

Prosessor:

AMD Sempron 2800+ 1.6GHz Socket 754, 256KB, BOXED m/vifte

DDR-minne:

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Harddisk:

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Operativsystem:

Microsoft Win XP Home SP2 Norsk

Hadde vært hyggelig hvis noen kunne hjelpe meg med dette. :dontgetit:

Edit: Kan dette skyldes at jeg ikke har koblet skjermkortet riktig?

Når jeg skulle sette det inn sto det på pakken at det skulle ha strøm fra strømforsyning og harddisk. Da den kabelen som skulle til hd'en ikke passet, prøvde jeg allikevel, og det fungerte helt utmerket.

Skjønte ikke helt hvorfor skjermkortet skulle være koblet til harddisken. :nei:

Sjekket nettopp at alle kabler er koblet riktig og ingenting er falt ut eller noe.

En annen ting jeg lurer på er:

Rett før jeg får window's load screen, står det: 'Verifying DMI Pool data... Trykk F10 for å starte gjenopprettingen...7-6-5-4-3-2-1.

Hva skjer hvis jeg trykker F10??

Endret av 3lw00d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste et svar av 'Datadoktoren' på dinside.no:

Denne personen hadde samme problemet som meg:

"Datadoktoren svarer

Hei Petter,

Personlig har jeg hatt samme uhellet noen ganger, og det er like lite moro hver gang. Når man skrur av maskinen manuelt så kan man nemlig være uheldig å gjøre dette akkurat i det Windows skriver til viktige filer som brukes i oppstarten, og disse kan da bli skadet. Dette resulterer igjen at maskinen ikke vil starte opp som normalt.

De gode nyhetene er at harddisken normalt sett ikke tar skade av dette, og at du heller egentlig ikke trenger å formatere harddisken. De dårlige nyhetene er at du trolig enten må reparere Windows-installasjonen eller installere Windows på nytt. Begge deler innebærer at du må boote fra Windows-CDen. Hvis du vil installere på nytt kan du da godt gjøre dette oppå den gamle installasjonen, men pass på å ta kopier av viktige filer først. Det kan du for eksempel gjøre ved å koble harddisken til en annen datamaskin og kopiere det du trenger til en annen harddisk, eller til en annen partisjon på samme harddisk (hvis du har flere partisjoner). Et annet alternativ er jo å brenne det ut til en CD eller DVD, da får du jo en fin sikkerhetskopi også. "

Er dette den enste løsning?

Lenke til kommentar

Etter en rask joggetur satt jeg i windows boot cd'en, men det skjer ingenting. Windows prøver å starte men jeg får blåskjerm.

Jeg prøver å trykke F10 neste gang, og da startet systemgjenoppretting. 'Yess!' tenker jeg, men her får jeg nok en blåskjerm:

"KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

***STOP: 0X0000007A(0XR121A3D8, 0XC0000185, 0XBF8E6A40, 0X08F31860)

***WIN32K.SYS - ADRESS BF8E6A40 BASE AT BF800000, DATESTAMP 3D6DE5E5"

Hvordan kan jeg få pc'en til å lese windows boot cd'en?

Endret av 3lw00d
Lenke til kommentar

A. The KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR code indicates that the paging-file access process failed to find a page of kernel data. This problem has several possible causes. To determine the cause, look at the line that's under the main error message, which provides diagnostic information. The second parameter in this line is the I/O status code, which gives detailed information about the actual cause of the problem. The Table lists common KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR error codes and their meanings. For example, on my computer I received the 0xC000009C error code--STATUS_DEVICE_DATA_ERROR--which indicates bad blocks (sectors) on the hard disk. To resolve the error, I booted to the Recovery Console (RC) and ran the command

chkdsk c: /r

Mulig dette er løsning ?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke inlegget ditt.

Jeg får til å bytte rekkefølgen på boot sequence, og sett CD-rom først, slik at jeg får kjørt windows boot cd'en, men når jeg trykker reparer står det at maskinen ikke finner noen harddisk. Mest trolig fordi jeg endret rekkefølgen.

Hvis jeg booter hd'en først, startet ikke windows boot cd'en. Hvis jeg tar cd-rom først finner ikke pc'en harddisken. Hva skal jeg gjre? :(

Lenke til kommentar

Jeg kommer så langt som dette her:

Men når jeg trykker enter, står det bare at window's ikke kunne finne en harddisk og at jeg må kontrollere at den er slått på/satt inn.

post-94806-1145106813_thumb.jpg

Endret av 3lw00d
Lenke til kommentar

disken din er ikke tilfeldigvis en SATA disk? Isaafall maa du trykke F6 for aa legge inn ekstra drivere naar det spoerres om det under bootingen av Windows CD'en, og litt senere ber den deg sette inn driver disketten slik at Windows setup kan finne harddisken.

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Fant disketten og kom meg inn i 'Gjenopprettingsprotokoll for Microsfot Windows XP.'

"Gjennopprttingsprotokollen inneholder systemreperasjons- og gjenopprettingsfunksjonalitet"

Der står det: C:\> og her kan jeg skrive. Hva skal jeg gjøre her? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg skrev inn commanden: chkdsk c: /r og dette kom opp:

CHDSK kontrollerer volumet..

CHDSK utfører tillegskontroll eller gjenoppretting...

Den står nå på 69% fullført, men det går utrolig treigt.

Håper det er riktig command for reparering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...