Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bilhøytalere til hjemmeanlegg (senere i bil)

Anbefalte innlegg

hei

jeg har tenkt og kjøpe meg noen bilhøytalere som jeg skalv bruke hjemme i stua frem til jeg blir 18... hva trenger jeg til dette?

takker for alle svar...

skrollan

Ps: var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste denne posten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruk bilforsterker inne, da må du ha så mye annet styr at det blir bare rot og rør. Les tråden som det linkes til over. Om du ikke har kontroll på dette så ikke gjør det, det er nok noe forskjell på elementer laget for bil og elementer laget til hjemmebruk ;)

Lenke til kommentar
Jepp, aldeles korrekt, så lenge forsterkern takler 4 ohm som er den normale impedansen på bilhøyttalere. Men så skal han også bygge kasse til sakene og det blir plasskrevende ;)

5925766[/snapback]

stemmer dette...

men hsr tenkt litt... hvis jeg tar en vanelig forsterker med 100W ut efekt (en som takler 4 ohm) blir det ikke litt puslete lyd på feks sub høytalere på 600W?

Lenke til kommentar
Men så skal han også bygge kasse til sakene og det blir plasskrevende ;)

Ikke veldig, Dynabel DY9212 går ned til 36Hz (-3dB) i 60 liters lukket kasse.

Edit: Og DY9412 ned til 27Hz (-3dB) med bare 30 liter lukket :dribble:

Det finnes sikkert andre merke ellementer som ikke trenger så stor kasse, hvis det absolutt må stå Sony, Pioneer, Rockford Fosgate, osv på elementet.

hvis jeg tar en vanelig forsterker med 100W ut efekt (en som takler 4 ohm) blir det ikke litt puslete lyd på feks sub høytalere på 600W?
Hvis du har ett lite rom holder 100W i massevis. Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Skal en ha mer enn bare suber så må han velge elementer med omhu da bilelementer er beregna for å spille tilnærmet IB. Det var det jeg sikta til med plasskrevende, subene er det minste problemet :)

Store kasser, godt dempa og med akustisk ventil vil muligens funke, men jeg syns det lukter mye breking og lite ull av slikt. Om en da ikke bare gjør det for gøy og har både tid og penger til å gjøre sakene skikkelig.

Hvorfor ikke bare handle inn et kit fra Eltek. Jeg mener dette vil være mye bedre, der er sakene satt sammen av folk som, no offence, vet hva de driver med og du får noe som mest sansynlig spiller både høyere og penere.

Ellers er avtorget et fint sted å se etter DIY audio eller annet :)

Lenke til kommentar
Skal en ha mer enn bare suber så må han velge elementer med omhu da bilelementer er beregna for å spille tilnærmet IB. Det var det jeg sikta til med plasskrevende, subene er det minste problemet
Ah, da skjønner jeg.

Har vært bortig en fyr som brukte bil-sub i kasse beregnet for bil, hjemme i et 15 - 20 m2 stort rom (1000,- Rockford Fosgate 12").

Det gikk an, ikke så veldig pent kansje, men høyt nok koblet til en 150W sub-forsterker.

(glassene stod å klirret i vitrineskapet oppe i stua :D )

De kasse forslagene i posten lengere opp er beregnet for hjemmebruk, ikke i bil

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
Skal en ha mer enn bare suber så må han velge elementer med omhu da bilelementer er beregna for å spille tilnærmet IB. Det var det jeg sikta til med plasskrevende, subene er det minste problemet :)

Store kasser, godt dempa og med akustisk ventil vil muligens funke, men jeg syns det lukter mye breking og lite ull av slikt. Om en da ikke bare gjør det for gøy og har både tid og penger til å gjøre sakene skikkelig.

Hvorfor ikke bare handle inn et kit fra Eltek. Jeg mener dette vil være mye bedre, der er sakene satt sammen av folk som, no offence, vet hva de driver med og du får noe som mest sansynlig spiller både høyere og penere.

Ellers er avtorget et fint sted å se etter DIY audio eller annet :)

5928416[/snapback]

kan u legge ved en link til eltek kit...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...