aldrimerforum Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Er lei av at folk hele tida påstår at divx/annet digitalt film en måtte ha på PC får "BEDRE KVALITET" når en kobler til og spiller det av på TV! Kan dere ikke fatte at dette er helt på trynet? Teknisk sett, blir kvaliteten DÅRLIGERE når du ser det på TV. Grunnen til at det kanskje kan SE SLIK UT er fordi at en TV er mye mer uklar enn en monitor. Alle piksler og blokker blir blandet utover, slik at en ikke kan se dem så bra. Lenke til kommentar
stroganoff Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 akkurat det at det blir blandet gjør at det ser bedre ut. "feilene" i filmen skjærer seg ikke ut så lett. vil si at det er forskjell på at filmen "ser bedre ut" og "har bedre kvalitet". Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Jeg syns at det blir bedere på TV jeg.. syns er bra nok for meg. Driter i hva det er i fakta. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Divx ser bedre ut på TV enn på PC uansett hva som blir sagt. Men kvaliteten er selvsagt den samme! Noen som påstår at oppløsningen på filmen endrer seg og blir høyere og bedre med en gang en TV blir koblet til da?? Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Altså, når tv'n kjører på 800x600, og en 19" på 1280x1024, da er det vel opplagt at filmen blir best på TV'n. Selve filmen er jo ofte bare 5(xx)x2(xx), og den blir jo utrolig mye strekt når den kjøres i fullscreen i 1280 oppløsning :smile: Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Hva slags skjermkort man har har også litt å si. Lenke til kommentar
bob_kaare Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 har et geforce 2 mx 400 64 mb med tv ut...drit rått med divx!!kvalitetene blir bedre på d meste...mohaa blir drit rått!! Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 jeg er faktisk enig med han som opprettet denne tråden, det kan "virke som" det blir skarpere bildet på TV, men det er faktisk PC'n som kan vise bildet skarpest pga mye tettere piksler... men jeg er også enig i at bildet blir mye "jevnere" på TV en det blir på PC, så TV er helt klart det beste om man skal se på film.. og til han som sa at TV kjører på 800*600 og en 19" skjerm kjører på 1280*1024, dette er feil, de fleste TV'er i dak klarer ikke mer en 640*480, det er bare de aller nyeste som bruker en såkalt "S-VGA" (super VGA) som klarer 800*600 (noen klarer også 1024*768).. når det gjelder skjermen vil jeg nesten påstå at _ALLE_ her på forumet vet at selv en 19" skjerm kan lett settes ned til å kjøre på 640*480 og da blir bildet like mye strekt på PC'n som den blir på TV'n, forskjellen er den at TV'n er mye større (som regel da :smile: ) en det PC skjermen er, slik at TV'n må jobbe mye mer for å få bildet så klart som murlig over en så stor flate... Mvh, Jan Erik Edit: skriveleif så det holder... :oops: [ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-09-30 11:40 ] Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 kvaliteten blir ikke værre eller bedre synes jeg, men bildet blir større :smile: Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Quote: bob_kaare skrev (2002-09-30 08:50):har et geforce 2 mx 400 64 mb med tv ut...drit rått med divx!!kvalitetene blir bedre på d meste...mohaa blir drit rått!! helt latterlig! Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Hm... så det blir ikke mer behagelig å se på div-x på tven enn pc-skjermen min likevel? Oi... da har jeg jo gjort feil i så mange år da! jaja, jeg får vel kaste 29"-tommeren i søpla og holde meg til pc-skjermen heretter... Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Han som oppretta denne tråden har glemt en viktig ting: TV er laget for film og bevegelige bilder, pc-skjermen er laget det du sitter og ser på nå. Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Jannis: Quote: og til han som sa at TV kjører på 800*600 og en 19" skjerm kjører på 1280*1024, dette er feil, de fleste TV'er i dak klarer ikke mer en 640*480, det er bare de aller nyeste som bruker en såkalt "S-VGA" (super VGA) som klarer 800*600 (noen klarer også 1024*768).. Tror jeg må rette deg litt der, Det vanlige europeiske tv-systemet (PAL) har standard oppløsning på 768 x 576 50hz, og 480 linjer 60hz for amrikanske TV'er. Dette er ikke nytt, det er et eldgammelt system. Dersom TV'n din ikke greier mer enn 640x480 kan den heller ikke ta imot europeiske (og norske) tv-sendinger. Standard DVD oppløsning for PAL er 720x576 og 720x480 for NTSC. Så det så! Quote: forskjellen er den at TV'n er mye større (som regel da ) en det PC skjermen er, slik at TV'n må jobbe mye mer for å få bildet så klart som murlig over en så stor flate... Jeg tror faktisk ikke TV'n må jobbe særlig mye for å klare det. En annen ting er at de fleste TV'er ikke er beregnet for å ta mer enn det som er standard oppløsning. Et lavoppløslig bilde vil se mer kornet ut på en PC monitor enn på en TV. EDIT: Så kan du jo sammenligne DVD filmer på PC, mot DVD filmer på TV'n og fortelle meg at du ikke ser mer av komprimerings-støyen på PC skjermen :smile: - Judaz [ Denne Melding var redigert av: Judaz på 2002-09-30 12:36 ] Lenke til kommentar
SmyGen Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 En pc skjerm kan vise bevegelige bilder like godt som en TV. Jeg synes at divx ser bedre ut på PC skjermen, men bildet blir lite i forhold til en 32" TV. Sitter man like nært til TVen som til PC skjermen er jeg rimelig sikker på at de fleste får vondt i hue av TVen etter en stund. Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 husk at det er forskjell på tv-out kvaliteten på de ulike grafikkortene.. jeg gikk fra et Matrox G400max dualhead til et msi ti4200 og ble skuffet av tv-out kvaliteten på ti4200 kortet. det sitter en philips tv-chip på det kortet. det blir kanskje litt feil å sammenligne et høykvalitets matrox kort med et billig nvidia kort... men-men.. får vel heller ta å sette opp en egen dedikert video-box med det gamle matrox kortet. finnes det andre lignende programmer enn tvtool til nvidia kort? -- diZrupt0r Lenke til kommentar
tgrude Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Husk at divx på tv'n er som regel bedre enn vhs kvalitet på tv.. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Lurer på om Text-TV tek delar av PAL oppløysinga? Og om den synlege oppløysinga difor er mindre enn 768*576 (720*576 står det enkelte stader) Synast å hugse at det var noko som heitte: "Anti aliazing" eller liknande i grafikk program før i tida. Dette glatta ut skarpe kantar slik at skarpe kontrastar fekk eit meir mjukt preg. Ein TV har kanskje litt av denne effekten, men det kan nok hende at denne effekten er mindre på nyare TV enn på dei eldre. Skal ein sjå ein "dårleg" film, så bør ein kanskje ha eit dårleg fjernsysnapparat? Bent Ei tilfeldig side eg fann når eg søkte etter PAL: http://www.ctvperth.com.au/members/ctv_techFAQ.htm 720x576 -10% for å vere sikker på at tekst vart synleg. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Quote: Den 2002-09-30 00:28, skrev HoVeSkOt:Kan dere ikke fatte at dette er helt på trynet? Teknisk sett, blir kvaliteten DÅRLIGERE når du ser det på TV.Grunnen til at det kanskje kan SE SLIK UT er fordi at en TV er mye mer uklar enn en monitor. Alle piksler og blokker blir blandet utover, slik at en ikke kan se dem så bra. med andre ord - det blir bedre bilde. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Jeg ser DivX på TV, og eneste problemet jeg har er lyden. Bildet blir knallbra. Samme hvordan du snur på det. Skrev et annet sted om problemet jeg har med lyden, venter på svar der, skal ikke plage dere med det her :smile: Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Quote: husk at det er forskjell på tv-out kvaliteten på de ulike grafikkortene.. jeg gikk fra et Matrox G400max dualhead til et msi ti4200 og ble skuffet av tv-out kvaliteten på ti4200 kortet. det sitter en philips tv-chip på det kortet. det blir kanskje litt feil å sammenligne et høykvalitets matrox kort med et billig nvidia kort... men-men.. Det er riktig at tv-chip er forskjellig fra kort til kort og at kvalitet dermed vil variere. Men, det er jo umulig å sammenligne ett MSI kort med ett Matrox kort.. MSI er jo ikke akkuratt kjent for å velge de beste komponentene....... Quote: Er lei av at folk hele tida påstår at divx/annet digitalt film en måtte ha på PC får "BEDRE KVALITET" når en kobler til og spiller det av på TV! Kan dere ikke fatte at dette er helt på trynet? Teknisk sett, blir kvaliteten DÅRLIGERE når du ser det på TV. Grunnen til at det kanskje kan SE SLIK UT er fordi at en TV er mye mer uklar enn en monitor. Alle piksler og blokker blir blandet utover, slik at en ikke kan se dem så bra. Det er som tidligere sagt at bildet i og for seg ikke blir bedre men, at det vil se bedre ut på tven. I tillegg så er det jo kjekt å se film på 28"/32" vs. 17"/19" når det blir best bilde på 28"/32" P.S. til de som absolutt må se på divx på pcen, det er annbefalt å sette ned oppløsning til laveste (640*480) for at bildet skal bli så bra som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå