MacGyver-007 Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 (endret) Hei Har et spørsmål om skifting av bærekule foran på en Mazda 626 92-modell. Har blitt fortalt at denne enkelt kan byttes selv på gårdsplassen hjemme, men etter flere søk på nettet bør man få denne presset inn på et verksted. Demonterte litt i dag og kom fort til det problemet at bærebrua ikke lot seg slippe så langt ned at det var mulig å jobbe med den. Skal bærebrua helt ut må den dras ut før den kan slippes ned og da vil drivakselen løsne (Vil ikke ha mer jobb enn nødvendig). 1. Hvordan løsne dette på en enkel og grei måte så det går ann å arbeide med bærekula? 2. Vil det gå å skifte bærekula uten presse? Endret 14. april 2006 av MacGyver-007 Lenke til kommentar
otis Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg vet ikke om det går ann å bytte bare bærekulen, men på min bil som er modellen før din bil, så går det ann, men er absolutt ikke å anbefale da det som oftest må sveises fast igjen i bærebrua. Og det er ikke lov. Men hvis du skal prøve så er det bare å demontere hele brua i fra bilen, det er ikke mye arbeid. Bare de 2 hovedboltene som holder brua fast i traversen og stabilisator leddet og bolten som er på spindelen. De boltene som holder brua fast i traversen sitter nok jævlig godt, da de er ganske store. Når de skal på igjen, så skal skruene strammes når bilen står på bakken på vanlig måte. Lenke til kommentar
MacGyver-007 Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Har sjekket ut det med fester og den delen ser grei ut.Angående bærekula så skal den egentlig presses inn med 10-15 tonns kraft har jeg blitt fortalt (sveising er ikke nevnt da toppen av bærekula blir festet til spindelen og holder seg selv i brua). En ting er å slå ut den gamle, men å få den nye rett på plass og helt inn uten presse er utenfor min fattevne... En verksmester hos et Mazda-verksted hevder at det går. Skal ta en prat med han ved første anledning. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Du kan sikkert leie noen med presse til og demontere/montere selve kulene, og banke og slå på slikt er håpeløst. Lenke til kommentar
eivind04 Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Den gamle bærekula ligger i noen konede spor og når den presses ut vil en del av disse sporene bli ødelagt, mazda godkjenner ikke skifte av bærekuler på denne modellen da de må sveises for å få de til å henge. Kjøp deg en uorginal eller alternativ del . Tror den koster en plass mellom 1200 og 1500 kroner Lenke til kommentar
MacGyver-007 Skrevet 18. april 2006 Forfatter Del Skrevet 18. april 2006 Valgte den beste løsningen og lar centralgaragen fikse dette. Etter litt undersøkelse viser det seg at å bytte bare bærekula er i grenseland for hva som er tillatt. Centralgaragen (Mazda-forhandler i Drammen) bytter hele bærebrua m/kula for kr:3000,- og det synes jeg er verdt pengene. En autorisert forhandler bytter ikke bare bærekula, men hele stasen. Original bærebru koster kr:4200,- og uorginal, men godkjent bærebru koster kr:1500,- (piratdel). Selvgjort er velgjort, men alikevel... Den bærebrua sitter noe så inn i &%¤% godt i de 2 store boltene så jeg overlater det til ekspertene. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå