Gå til innhold

Diverse spørsmål om å sette opp server

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Skal sette opp en filserver som skal brukes til backup, lagring, og remote desktop. Har noen diverse spørmsål her som dere kanskje kan svare på....

1. Hvilke operativsystem lønner seg?

Win XP Pro eller Win 2000?

2. Finnes det noen gratis firewall programmer som gjør at du må ha passord for å komme inn på maskinen eller noe lignende?

3. Gratis programmer til å sette opp en FTP server

Er ny her på forumet og spør fordi jeg trenger hjelp. Håper dere forstår det jeg spør om....

God påske til alle sammen!

Endret av Holthegutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei alle sammen!

Skal sette opp en filserver som skal brukes til backup, lagring, og remote desktop. Har noen diverse spørmsål her som dere kanskje kan svare på....

1. Hvilke operativsystem lønner seg?

Win XP Pro eller Win 2000?

2. Finnes det noen gratis firewall programmer som gjør at du må ha passord for å komme inn på maskinen eller noe lignende?

3. Gratis programmer til å sette opp en FTP server

Er ny her på forumet og spør fordi jeg trenger hjelp. Håper dere forstår det jeg spør om....

God påske til alle sammen!

5921467[/snapback]

1) Bruk XP pro hvis du har nok minne. (>= 512 MB)

2) XP pro kan passordbeskytte ressurser.

3) Jeg bruker Guildt FTP og er fornøyd med det. http://www.guildftpd.com/

Lenke til kommentar

*nix lønner seg!

Jeg skal ikke si noe om hva som er best av Windows 2000 og XP som server, i og med at jeg er en *nix-man på servesida (og ingen får meg til å bruke noe som det står MS på for å kjøre en server). Men litt har jeg kludret med XP som server i hjemmenett.

Innlogging løser du med brukerkontoer, og å sette opp rettigheter på disse på en skikkelig måte. Du trenger ikke å bruke firewallen til dette. Firewallen bruker du til å stenge for alt utenom f.eks, remote desktop, epost, http og ftp (helst den sikre typen). Vanligvis trenger du ikke å åpne mer enn 5 - 8 porter i firewallen. Skal maskina stå bak en router med skikkelig firewall, kan denne være nok. Dvs at de fleste gratis firewaller som lar deg gjøre en skikkelig manuell konfigurasjon er bra nok.

Du bør vurdere å bruke VNC i stedet for Windows sin innebygde remote desktop. VNC kjørt i SSH-tunnel er realtivt sikkert, men krever noe å sette opp. Da kjøres alt kryptert. VPN-tunnel er et annet alternativ for sikkerhet.

Det er en innebygd ftp-server i IIS (jeg synes den er noe herk). Ellers kan du bruke webDAV, som er en "tilsvarende" protokoll over http (skal også være innebygd i IIS). EPOC er gratis, samme er Conti Ftp-server.

Lenke til kommentar

Ok.. takk for alle innlegg og hjelp..

men det jeg er ute etter er at når man skriver inn \\server på kjør som ligger på startlinjen så vil jeg at man må ha brukernavn og passord for å kunne komme inn på maskinen. Sitter å leter litt i Sikkerhetssenteret i XP Pro under Brannmur.

Jeg tror at jeg må stille inn noe på den tilkoblingen som maskinen er koblet til men skjønner ikke stort av det som står der...

Skjønner dere hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Du deler mapper ja.

En stund siden jeg har brukt Windows nå, men jeg tror du skrur på brukerbegrensing ved å høyreklikke på mappa, velge fliken Deling/Sikkerhet, og stille inn litt der. Dette er på serveren altså.

Du må bruke WinXP pro, ikke home.

Lenke til kommentar

At man må dele mapper er korrekt.

I tillegg må man tilordne rettigheter til brukere (da brukere med passord). Nå er dessverre XP Pro satt opp med forenklet rettighetsadministrasjon i utgangspunktet, noe som medfører at alle får rettigheter til ødelegge (omtrent).

Så det første du må gjøre er å slå på avansert rettighetsadministrasjon, da først har du reell mulighet til å kontrollere/tilpasse rettigheter. Har gjort dette for noen år siden, men husker ikke lenger detaljer i hvordan jeg gjorde det. Mener det har med å slå av enkel fildeling (mappealternativer). Bruker man enkel fildeleling, gir man alle tilgang til mappa.

Søk på Google. Eller still spørsmålet i Forumet under Programvare, Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...