B4stian Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Er det stor etterspørsel? Hvor lang utdanning? Hvor kan man ta utdanningen? Evt. lønn? Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Hvor lang utdanning? Hvor kan man ta utdanningen? 5921349[/snapback] Tror det er 5år du må ha for å bli siv.ing. Dette kan du f.eks ta på NTNU Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Stod nylig en artikkel om saken i Adresseavisens papirutgave, og skal prøve å gjengi litt etter hukommelsen. Grunnet eldrebølgen vil det snart være et stort behov for nye ingeniører og sivilingeniører, og fremtidsutsiktene med tanke på jobb er derfor lyse. Ntnu har et godt utvalg i sivilingeniørstudier. I tillegg kan man ta en bachelor på høyskole, for så å ta de to resterende årene på universitet. Samlet tid er altså ca 5 år. http://www.studier.ntnu.no/rw_index_oversi...utdomrade=TEKNO Startlønn i det private ligger visst på rundt 350 000 etter det jeg leste i avisa. Med litt år på baken er man fort oppi over en halv million Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Kan man ta dette andre steder enn Trondheim? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Fant ut at man kan ta dette i Vestfold. Men jeg går Salg & Service og vil såklart ta opp de siste fagene for studiekompetanse, men jeg trenger også: Opptakskrav: Generell studiekompetanse + 3 MX/MN og 2 FY eller Teknisk fagskole eller Forkurs for ingeniørutdanning, Realfagkurs eller tresemester studieordning (Sommerkurs). Hvordan kan man ta dette fortest og enklest mulig? Lenke til kommentar
kesse Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Fortest: som privatist, men dette er svææært vanskelig. Best løsning etter min mening er å begynne på forkurs rett etter salg og service. Da får du studiekompetanse og de nødvendige fagene. Det blir hardt år, men med hard jobbing så går det nok! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Fortest: som privatist, men dette er svææært vanskelig. Best løsning etter min mening er å begynne på forkurs rett etter salg og service. Da får du studiekompetanse og de nødvendige fagene. Det blir hardt år, men med hard jobbing så går det nok! 5927245[/snapback] Jeg har bestemt meg for lærling først... må se om jeg liker det. Har jo jobbet i butikk over 2 år allerede. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Du kan vel ta forkurset for å komme inn på ingenør skola....det er allt som "skulle" vært fortdelt ut på tre år vidregående, på ett år. Det kan du iallefall gjøre for å komme inn på HiN, som er ingenør skole i Narvik Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Du kan vel ta forkurset for å komme inn på ingenør skola....det er allt som "skulle" vært fortdelt ut på tre år vidregående, på ett år.Det kan du iallefall gjøre for å komme inn på HiN, som er ingenør skole i Narvik 5927399[/snapback] Jeg tar lærlingperioden nå... jeg tar opp alle fagene som privatist (unntatt norsk som taes på skole) så jeg er ferdig med de i løpet av de to årene. Men da mangler jeg 3MX og 2FY.... hvordan får jeg tatt de to? Lenke til kommentar
kesse Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Da tar du ingeniørforkurs. Dette tar et år.. Hvorfor skal du ta lærling tid? Jeg har selv gått Salg og service å ser på lærling tid innenfor den retningen som noe av det mest bortkastede du kan gjøre. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Da tar du ingeniørforkurs. Dette tar et år.. Hvorfor skal du ta lærling tid? Jeg har selv gått Salg og service å ser på lærling tid innenfor den retningen som noe av det mest bortkastede du kan gjøre. 5928426[/snapback] Det blir butikkfag... har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil bli etterhvert... men det er jo hvertfall trivelig og artig å jobbe i den butikken også. Får se etter lærlingtiden hva jeg skal gjøre videre. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Skjønner. Jeg syntes bare "belønningen" for å ta læretid innen butikkfag er så liten i forhold til tiden man legger i det. Det tar to år for å få en "opplæring" som hvilken som helst annen kan få uten noe utdannelse. Men det er jo kanskje greit tjene litt penger hvis du er usikker på hva du vil bli.. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Skjønner. Jeg syntes bare "belønningen" for å ta læretid innen butikkfag er så liten i forhold til tiden man legger i det. Det tar to år for å få en "opplæring" som hvilken som helst annen kan få uten noe utdannelse. Men det er jo kanskje greit tjene litt penger hvis du er usikker på hva du vil bli.. 5929016[/snapback] Det jeg tenkte... uansett trives jeg veldig godt der i dag. Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Høgskolen i Telemark, Vestfold, Narvik og Agder (grimstad) har i siv.ing studier så vidt jeg vet. Også NTNU da. Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Du kan vel ta forkurset for å komme inn på ingenør skola....det er allt som "skulle" vært fortdelt ut på tre år vidregående, på ett år.Det kan du iallefall gjøre for å komme inn på HiN, som er ingenør skole i Narvik 5927399[/snapback] Men da mangler jeg 3MX og 2FY.... hvordan får jeg tatt de to? 5927421[/snapback] Jeg sa forkurset, som inneholder det du trenger for å komme inn på ingenørskole Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Hei, er selv på NTNU siv.ing. energi og miljø,andre året av et 5-årig program. Det er svært mye matematikk i de første årene, derfor stilles det nå krav til forkunnskapene dine. Jeg har inntrykk av at en fint kan få jobb etter studiet nesten uansett hvilken linje en går på, i ettertid kommer det mest an på hvilke prosjekter man har valgt, og hva man har skrevet diplom om. Det er nok spennende å studere data i trondheim da yahoo og google har kontorer i byen, dessuten er det mange andre bedrifter som trenger sivilingeniører. Hvis du interesserer deg om både økonomi og data kan ind.øk.-linjen være for deg, her vil du få grunnkurs i begge områder og siden kombinere all kunnskapen. Dette kan være veien for deg om du heller mot marked. Vil du starte for deg selv, kan du søke gründerskolen de to siste årene, da vil du være del av et lag som undersøker markedsideer og setter noen av de i live. Jeg tror ikke mange andre steder i Norge kan tilby tverrfagligheten eller mulighetene som er i Trondheim, men du vil selvfølgelig få gode grunnkurs overalt. Det er dessuten veldig morsomt å være i bartebyen, og jeg hadde selv vært veldig lei meg om jeg var ferdig om bare ett år - heldigvis har jeg de tre morsomme årene foran meg Du finner mye mer informasjon på www.ntnu.no, eller http://www.studier.ntnu.no/rw_index_sprog....MTDT&type=HOVED Håper du velger noe du synes er morsomt! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Opptakskrav:Fullført VKI Fullført VKII fra studieretning for allmenne fag Grunnskole + minst 5 års arbeidspraksis Generell studiekompetanse, men uten matematikk (2MX, 3MX) og fysikk (2FY) Opptakskravene ser jo greie ut de, unntatt 5 års arbeidspraksis. Hva mener du her? 5 år ute i hva slags arbeid? Eller? Lenke til kommentar
kesse Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Det er forskjellige "alternativer". Du kan komme inn hvis du har realkompetanse. Altså jobbet i 5 år.. Du søker ikke i den kvoten. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. april 2006 Forfatter Del Skrevet 17. april 2006 Det er forskjellige "alternativer". Du kan komme inn hvis du har realkompetanse. Altså jobbet i 5 år.. Du søker ikke i den kvoten. 5932672[/snapback] Ahh... ok! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå