kimoajaj Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Heisann folkens! Tok dette bilde i går når jeg var å kjørte scooter, kanskje ikke noe praktverkt men jeg legger det nå ut fordet. Skulle kanskje kutta ut den berg knausen?. Syns det var litt "stemning" i bilde på en måte.. . Vellvell:) Lenke til kommentar
kak Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Synes det ble veldig bra slik som det er! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Du bør ikke kutte ut den steinen, for å si det slik. Den skaper vekt i forkant, som er relativt viktig på landskapsbilder. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Litt mye fokus på steinen kanskje? Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 15. april 2006 Forfatter Del Skrevet 15. april 2006 Heisann folkens! Takker for replies:). Jeg husker ikke om jeg brukte landskaps programmet på kameraet, eller ikke, tok bildet litt sånn ubevisst i farta liksom. Er det mange av dere som bruker å velge fokus punkter selv?. Jeg for min del har aldri prøvd det, så jeg må kanskje prøve det. Har ofte gått å tenkt på sammenhengen mellom dybdeskarphet og fokusområde, for det er jo på en måte ikke helt det samme?. Jeg klarer ikke helt å tenkte klart når det kommer til akkurat dette. Hvis jeg bruker stor blender, da vil jeg kunne fokusere på det meste, mens jeg ved andre blender tall kan fokusere på gjenstander som ligger på forskjellige avstander fra kamera, og få det som er i bak kant eller forkant av motivet uklart. Noen som kan hjelpe meg med å sortere tanker og meninger om dette?. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Ved stor blender kan du velge hva som skal være skarpt, for å si det slik. Stor blender har små tall. Liten blender (høye tall) brukes for å få stor dybdeskarphet. Jeg bruker som oftest bare fokuspunktet i midten. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Jeg synes du burde klippe vekk sola. I mine øyne blir den bare en eneste stor utbrent hvit flekk som bildet burde vært foruten. Ellers likte jeg det ganske godt, spesielt stenen i forkant gjorde seg. Lenke til kommentar
Svoosj Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 hva skjedde med "ord deling en" da? fint landskapsbilde! Lenke til kommentar
riktig Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Dette er pent, fin stemning. Jeg er lite glad i flare fra sola, men det er ikke så farlig her. Fin eksponering av stein og snø. Lenke til kommentar
kimoajaj Skrevet 16. april 2006 Forfatter Del Skrevet 16. april 2006 Takker så mye for innleggene! . Men jeg må bare si at jeg fortsatt ikke har fått dette med fokus / dybdeskarphet helt med med meg. La oss si at jeg bruker blender prioritet og velger blender 5.0 for lite dybdeskarphet. Motivet står 2 meter fra meg, det står et hus 200meter bak motivet. Jeg tar bildet, huset vil logisk nok bli sløret ut nå, men hva ville skjedd hvis jeg fokuserte på huset istedet, ville huset blitt like uklart som det ble når jeg fokuserte på motivet?. (dumt at jeg spør siden det tar meg 5min å sjekke dette, men så er det jo mørt ute nå, hehe). Tror jeg må gå ut å leke litt med blenderen. Noen som har noen tips til hvordan man kan oppnå at ting i forkant / bakkant av motivet blir blurry mens motivet blir klart?. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 Takker så mye for innleggene! . Men jeg må bare si at jeg fortsatt ikke har fått dette med fokus / dybdeskarphet helt med med meg. La oss si at jeg bruker blender prioritet og velger blender 5.0 for lite dybdeskarphet. Motivet står 2 meter fra meg, det står et hus 200meter bak motivet. Jeg tar bildet, huset vil logisk nok bli sløret ut nå, men hva ville skjedd hvis jeg fokuserte på huset istedet, ville huset blitt like uklart som det ble når jeg fokuserte på motivet?. (dumt at jeg spør siden det tar meg 5min å sjekke dette, men så er det jo mørt ute nå, hehe). Tror jeg må gå ut å leke litt med blenderen. Noen som har noen tips til hvordan man kan oppnå at ting i forkant / bakkant av motivet blir blurry mens motivet blir klart?. 5931572[/snapback] Ja vikig å lære seg dette ja, og du viser jo god vilje. Dette kommer etterhvert som du får mer erfaring. Kan også være en ide å lese gjennom fotokompendiet som ligger en eller annen plass er på Akam. Uskarphet har sammenheng med blender og avstand til motiv (fokus). I ditt eksempel ville huset i bakgrunnen blitt mer blurret når du fokuserte på motivet enn motivet ville blitt om du fokuserte på huset i bakgrunnen. Men som du sier. Ut å prøv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå