Gå til innhold

Alienware - Noen her med de? Norsk flagg på web.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke noe problem!!  ;)

Men det har jo mye med at jeg driver eget firma og kan skrive hele sulamitten av på moms og skatten!!

AKIRA

5921266[/snapback]

Med mindre dette firmaet ditt har behov for tung grafikkprosessering ville jeg vært forsiktig med å kjøpe maskiner som åpenbart er rettet mot spill, for så å skrive av hele beløpet. Da kan du plutselig få et forklaringsproblem i forhold til skattemyndighetene om de ber om innsyn i regnskapene.

I tillegg er det slik, såvidt jeg har forstått det, at man kun kan skrive av hele beløpet på skatten om det er under 15000. Er det over 15000 må det skrives av årlige andeler på så og så mange prosent.

Hvis du er inneforstått med disse reglene beklager jeg, tenkte bare at jeg skulle tipse om det. Understreker også at det er slik jeg har forstått disse reglene. Har firma selv, og det er sannelig ikke lett å finne ut av disse tingene.

5922924[/snapback]

Ja, har full kontroll.

Men dette med valg av hardware var underlig. De sitter jo ikke på noen lister som sier "forfattere kan ha opp til 1,7 ghz centrino, eller 2.8 ghz pentium 4". Maskinen man velger å kjøpe er jo 100% opp til deg som bedriftseier. Hvis Telenor da de flyttet til Fornebu og alle skulle bli mobile ville gi alle annsatte alienware maskiner til 30 000 kr stk kunne de jo fint gjør det. De ville kanskje gå med ett gigantisk underskudd..men de kunne det.

Men uansett er jeg multimedia designer, så jeg jobber daglig nesten med hele spektre av fotoredigering, programering, video redigering og 3D....så en kraftig maskin passer som hånd i handske i mitt firma.

Jeg har glemt det nå, men jeg snakket med min regnskapsfører om de 15 000kr, og selv om jeg er klar over akkurat den biten, så kunne man velge å avskrive hele beløpet også. Men for større firmaer som handler inn i STORE kvanta kan det være bedre å avskrive større innkjøp over flere år.

AKIRA

Lenke til kommentar

Ja, har full kontroll.

Men dette med valg av hardware var underlig. De sitter jo ikke på noen lister som sier "forfattere kan ha opp til 1,7 ghz centrino, eller 2.8 ghz pentium 4". Maskinen man velger å kjøpe er jo 100% opp til deg som bedriftseier. Hvis Telenor da de flyttet til Fornebu og alle skulle bli mobile ville gi alle annsatte alienware maskiner til 30 000 kr stk kunne de jo fint gjør det. De ville kanskje gå med ett gigantisk underskudd..men de kunne det.

Men uansett er jeg multimedia designer, så jeg jobber daglig nesten med hele spektre av fotoredigering, programering, video redigering og 3D....så en kraftig maskin passer som hånd i handske i mitt firma.

Jeg har glemt det nå, men jeg snakket med min regnskapsfører om de 15 000kr, og selv om jeg er klar over akkurat den biten, så kunne man velge å avskrive hele beløpet også. Men for større firmaer som handler inn i STORE kvanta kan det være bedre å avskrive større innkjøp over flere år.

AKIRA

5923614[/snapback]

Høres ut som du har kontroll ja. Som multimediedesigner har du helt klart bruk for den type utstyr, og da er det jo helt i orden.

Jeg mente forsåvidt ikke at en bedrift ikke kan velge hvilket utstyr de vil kjøpe, men om utstyret i stor grad brukes privat i tillegg kan man være pliktig å la være å avskrive en del av beløpet. Det var i alle fall det svaret jeg fikk fra ligningskontoret her. Men nå er jeg langt off topic. Beklager. :)

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...