Gå til innhold

hvor stor cpu?

akinesia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjørte linux på en bærbar p133, fungerte greit nok. Jeg vil anbefale deg å tenke gjennom hva du skal bruke maskinen til først, og så bestemme hastigheten på den. Noe som er veldig viktig er i alle fall rammengden, det pleier å ha mye å si:)

Lenke til kommentar

Dette er heeelt off topic, men unnskyld at jeg spør, Kamikaze:

Hva i all verden er vitsen med den urteite sig'en?

Så tilbake til topic:

Ytelse til CPU og andre enheter i maskinen til blir akkurat samme som for Windows, stort sett. Det kan være en idè å ikke innstallere alt som er av pakker, på samme måte som Windows går treeegt når man innstallerer en bøtte med software. Alt i alt kan man vel si at Linux er litt snillere, men ikke mye.

Så kommer man til hva man mener med Linux. Har jo sett at folk har klart å kjøre det på utgamle kassa-apparater, men det har jo lite med hva vi oppfatter som et "brukendes" OS.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 21:23, skrev sumptrollet:

Niks, linux kjører bare på 386 og oppover.

Err.... dekning for det du skriver hadde vært fint.

Hvis du snakker kun om "intel" platform, mulig du har rett, har aldri prøvd det på en 286 før, men liunx får du da til å kjøre på ppc, alpha, lego saken mm...

Lenke til kommentar

Jeg har satt opp Linux på en P75MHz med 24MB ram hjemme. Denne kjører som firewall for foreldrene mine, og selv under "stor" last kommer load average'n aldri særlig høyt opp. Ligger stort sett på 0.

Du kan fint bruke en 486, i teorien også en 386, men de fleste distroer skipper med installasjonsimager som bruker en pentium kernel eller nyere. Dette KAN du gå rundt, men blir litt styr.

Jeg _tror_ også at enkelte distroer skipper med 486 kerneler. Problemet er installasjonen, ikke kjøringen etterpå. Etterpå har de fleste nok kerneler, og du kan eventuelt kompilere din egen kernel for 386, men under installasjonen har du ikke så voldsomt med valg. Forøverig kan du fint bruke en 386 til linux så lenge du ikke bruker X (Grafisk grensesnitt). skal du ha X anbefaller jeg deg å hvertfall komme opp i 64MB ram og en PII maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...