Gå til innhold

Fokusproblemer med Canon 350 D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd alt. Bildene er helt ubrukelige. For å få noe som ligner slik det skal være har jeg stillt inn "shadow contrast bias" i "processing parameters" på maks kontrast. Hvis ikke er bildene avskyelig blasse. Men selv da er fargene tamme.

 

Jeg bruker rawshooter kun til å se igjennom/slette bilder på en rask måte. Synes det er enkelre enn å bruke Photoshop CS2 til dette. Men det er mulig jeg ikke har lært meg CS2 skikkelig enda...

Lenke til kommentar
ER DETTE SKARPT ?

Dette bildet er tatt etter at fokusen på min 350 D ble justert....

5964230[/snapback]

Ja. Se på båndet som ligger på bakken. Dette er jo skarpt. Løvet vitner til hvor fokusplanet ligger og det ligger riktig. Det jeg derimot ser er motiv i bevegelse som overhode ikke har noe med objektivet å gjøre, men et motiv i bevegelse :-) Du sa jo at det var mørkt? da har du også sannsynlighet for at bevegelse ikke blir fryst tilstrekkelig. Du har brukt 1/80 lukkertid men burde brukt litt mere enn dette f.eks 1/125. Blander du inn blitz her har jeg nylig erfart at det kan gjøre saken enda værre da du får et sylskarptbilde over et som ikke er så skarpt og i bevegelse.

 

Og svaret om du får skarpere bilder med 24-105 er klart ja. Du får også bedre farger rett ut av kamera uten behandling. bedre kontrast. Men det betyr ikke at du skal få dårlige bilder med det du har fra før med litt etterbehandling, eventuelt at du blender litt ned.

 

edit: jeg har 24-70mm 2.8L som gir deg et par halveringer kjappere lukker enn 24-105 4L, så kanskje den er å anbefale? Ellers så er tamron sin Xr Di sin 28-75 ganske så atraktiv og til en tredjedel av prisen. Det skal være sakt at ditt nåværende objektiv ikke er kjapt i det hele tatt i annet enn dagsbelysning. Enten mere iso eller mere lyssterkt objektiv for å fryse bikkja :)

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Jeg har også flere kommentarer til eksempel bildet. Det er som kjent viktig å ha nok lys å fokusere på. Lyset ute skulle være nok, men når hunden er sort blir det komplikasjoner. Anyways bildet ser ikke ut til å være feil fokusert som sakt i mitt forrige innlegg. Forresten hvordan skalerer du ned bildet? passer du på at dpi ikke er under 350?

 

Er bildet skarpt på en side og ikke den motsatte side, så har du et skevt frontelement som må "kulimineres" på service. Litt skeptisk skjønner du fordi det ser ut som dette kan være problem hos deg. Se på høyreside. Men jeg burde sett et bilde til for å være sikker. Gjerne et bilde av en vegg med mye detaljer hvor du tar bildet rett på.

 

Hunden er også nesten undereksponert. Et tips til deg vil være å fylle inn med litt blitzlys.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...