Gå til innhold

Fokusproblemer med Canon 350 D


Anbefalte innlegg

Stemmer at autofokus bare fungerer innen en viss blender (husker ikke hvor lav). Men autofokus stilles inn på høyeste blender, stiller du inn blender til F9 på kit linsen ved max tele så vil kamera fokusere med høyeste blender (F5.6) og så ta bilde med blender F9.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Er det ikke slik at autofokusen på "billige" speilrefleks kamera ikke fungerer over en hvis blender? Trodde dette var før blender F9 at autofokus gir seg....
Innstilt blender og minste blender for autofokus er to forskjellige ting.

 

For Canon sin del så må de fleste kamerahusene ha ett objektiv med lysstyrke f/5.6 eller bedre for at autofokusen skal virke. Noen dyrere Canon-hus klarer f/8 eller bedre (mener jeg det var).

Dvs. har du ett objektiv, f.eks EF300 f/4L, så vil man med en påmontert 2x konverter miste 2 blendertrinn og man havner da på f/8, noe som gjør at man mister muligheten for autofokus. Med en 1.4x konverter mister man ett blendertrinn, dvs. f/5.6 og autofokus er tilstede.

 

Overstående er for å i det hele tatt kunne bruke autofokus-funksjonen, hva man stiller blenderen på ved fotografering har ingen ting med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Et speilrefleks er ikke "secunda vare" fordi bildene må fikses på i Photoshop.

5928341[/snapback]

 

Kom kanskje litt skjevt ut fra min side, var litt tidlig på dagen så språket fulgte kanskje ikke tankene. Selvfølgelig mener jeg ikke at D-SLR er secunda vare, men det kan faktisk forekomme også.

 

Uansett, det jeg prøvde å få frem var at mange er fornøyd med middels resultat når de tar bilder, enten det er ens egen feil eller utstyret sin feil, bare fordi man i etterkant kan gå inn og rette det i et eller annet program.

Personlig syns jeg dette er feil, og jeg mener man skal stille strengere krav til seg selv og utstyret enn som så.

Et digitalt speilrefleks er i dag mye mer komplisert enn de mest avanserte analoge noen gang har vært. Brukermanualen må leses og forstås, samt det er viktig at man har et visst begrep om generelle fotografiske prinsipper.

I tillegg har det flere ganger vist seg at det også er feil på utstyret, som desverre mange godtar fordi det er bare sånn det er.

Som jeg sa i forrige innlegg, mener jeg resultatet ikke er tilfredsstillende dersom bildet ikke er kraftig etterbehandlet, dårlig fotografert, eller kraftig beskåret.

Det kan være til dels store forskjeller på oppskarpingen som foregår i kameraet alt etter hvilket program man velger, og gjør man feil så blir resultatet deretter.

Nå kjenner jeg ikke Canon så godt at jeg kan gå nærmere inn på de forskjellige programmene her, men det er jo greit å holde tunga rett i munnen.

Jeg har også registrert at det er flere andre som klager på samme problemet med 350D.

Men i tillegg var det på bildet mye støy, som også gjorde sitt til at bildekvaliteten ikke var god. Legg ut, som flere foreslår her, originalfila så blir det litt lettere å se.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd at autofokusen gir seg, uansett blender.

 

forøvrig kan man, som flere har nevnt, velge hvor mye man vil at kameraet skal oppskarpe bildene. Vil man ikke etterbehandle blidene, setter man oppskarpingen litt høyere.

 

Forøvrig er min erfaring at ved utskrift, så blir bildene ofte bedre enn man kunne frykte når man ser dem i full størrelse på monitoren...

 

Tommy

Lenke til kommentar

for sente svar :blush:

 

men jeg kan da lige tilføje, at Hvis du trykker ind på knappen til kontrol af dybdeskarphed blænder den ligeledes ned til valgte blænde, og billedet bliver derfor mørkere, og man kan se den reelle dybdeskarphed.

 

resten af mit indlæg var skrevet :roll:

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Uansett, det jeg prøvde å få frem var at mange er fornøyd med middels resultat når de tar bilder, enten det er ens egen feil eller utstyret sin feil, bare fordi man i etterkant kan gå inn og rette det i et eller annet program.

5932077[/snapback]

Bilder rett ut fra et kompaktkamera er kraftig "oppskarpet"*, og har høy kontrast. Dette synes menigmann ser bra ut på menigmannbilder. Problemet er at disse prosessene er destruktive. Man kan ikke redde et bilde som er skarpet opp for mye, ei heller et med for hissig kontrast. Derfor har speilreflekskameraer gjerne mindre heftig intern etterbehandling som default. Det blir dermed opp til fotografen å sette passe kontrast og oppskarping til akkurat det aktuelle bildet til den aktuelle bruken i ettertid. Denne tenkemåten er gjerne mer og mer utpreget desto høyere opp man kommer i modellene. Bildene rett ut fra et D200 ser daffere ut enn et ut fra et D70, som igjen er daffere enn det som kommer rett ut av et D50. Man kan likevel endre på disse verdiene slik at de passer egen smak, og skyter du RAW kan du også endre på de i ettertid uten å ødelegge bildet.

 

*Oppskarping i betydningen USM er ikke mer enn en forhøyning av kontrasten mellom lyse og mørke områder, slik at konturer kommer klarere fram. Luminous Landscape forklarer.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Nå har solen kommet og jeg har tatt et par testbilder med mitt Canon 350 D og Canon 17-85 IS. Kameraet var montert på stativ og det ble brukt selvutløser for å minimalisere kamerarystelser.

 

Kameraet var satt til P-mode og fokuspunktet var låst til midtre punkt (altså på skiltet merket Bryn senter).

 

Det er ikke benyttet eksponeringskompensasjon (selv om det kanskje kan virke slik)

Lenke til kommentar

Sånn umiddelbart ser ikke det unaturlig uskarpt ut for dette objektivet, men et bilde vil automatisk virke skarpere når størrelsen minskes. Ville heller tatt et utsnitt av midten og et utsnitt helt ut mot en kant og lagt ut de, uten å resize bildet.

 

Uskarphet i objektiv merkes best i kantene, derfor både utsnitt fra kanten og fra midten.

Lenke til kommentar
Nå har solen kommet og jeg har tatt et par testbilder med mitt Canon 350 D og Canon 17-85 IS. Kameraet var montert på stativ og det ble brukt selvutløser for å minimalisere kamerarystelser.

5934405[/snapback]

Med forbehold om at jeg blir lurt av denne skjermen så er bildet overeksponert, samt at kontrasten ser veldig "point & shoot" ut, men det er vel en gang slik 350D er satt opp. Skarpheten er det vanskelig å si noe om på et nedskalert bilde. Nikons VR bør forøvrig skrus av når man bruker stativ, mulig det er slik med Canon-varianten også?

Lenke til kommentar
Her er 2 utsnitt av originalbildene. Det ene er av sentrum i bildet, andre er av nedre venstre hjørne.

5936076[/snapback]

Jeg ser bare ett, men det skarper fint opp det. Prøv en USM på 0.4/180% eller deromkring. Blir en del JPEG-artifacts siden bildet er komprimert for web-bruk.

 

Men kikk på histogrammet slik at du unngår overeksponering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...