Gå til innhold

Dine topp 3 CPU kjøp

Ni kon

Anbefalte innlegg

Gjennom tidene har vi handla og kjøpt, bytta og stjælt prosessorer som aldri før.

De som har vært med i gamet en stund har sikkert hatt et tosifra antall CPUs.

Tenkte vi kunne lage en topp 3 (siden det ikke er alle som har hatt hundre forskjellige) hvor man skriver litt om hvorfor den havner på listen :)

Gjør litt jobb folkens, jeg liker å lese litt og link også gjerne :)

Min topp 3 gjennom tidene:

Nr 1: Intel Pentium M 735

Denne var noe dyrere enn vanlige CPUs, da den er tiltenk mobile enheter. Dog er jeg utrolig imponert over ytelsen vs varemeutvikling. Pr dags dato kjører jeg en boksed vifte som jeg har på 50% av hastigeheten, helt ubeskrivelig CPU:) Jeg har valgt å kjøre den på et AOpen i855GMEm-LFS hk :)

Stillhet og ytelse er årsaken til at denne vinner min liste :)

Nr 2: AMD Athlon XP 2500+ (finner faen ikke link noen steder)

her var det ytelse vs pris som gjorde at den fikk denne plasseringa. Utrolig klokker som jeg lærte ekstremt mye av (klokking). Hadde denne i en maskin med et Asus A7N8X Deluxe . Denne løsningen var helt optimal. Hovedkortet tilhører foresten et av de beste hk-kjøp jeg har gjort gjennom tidene og :)

Det var i mine øyne denne CPUen fra AMD som virkelig tok opp konkuransen med Intel. Og gjennom denne fikk mange av mine venner opp øynene for AMD

Nr 3: AMD Athlon 64 3000+ (Venice)

Igjen mye ytelse vs pris. Denne kjørte jeg på Gigabyte GA-K8NSNXP-939 hk som ikke tilhører mine bedre kjøp. Dog var CPUen overlegent bra. Og ga masse bang for da Bucks. Dog ikke like mye som Atholon xp 2500+ gjorde i sin tid :)

Om igjen folkens. Hva er deres liste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr.3 Athlon XP 2500+. Første skikkelige maskinen min, brukte den sammen med samme kort som du Ø.D., Asus A7N8X del. Klokket bra, testet første vannkjølinga og en hel del luftkjølere på denne.

Nr.2 Opteron 146. Syk klokker, 3300mhz på vann :D Havner bare på 2. da den døde ung :(

Nr.1 3000+ "Venice". Uke 17 chip, klokket bra og var rimelig. Syk bang/buck ratio her! Har og vært "offer" for div kjølemetoder.

Lenke til kommentar

3. Intel Pentium 3 - 500 MHz: Min første prosessor :love:

2. AMD XP 1600+ 1.4GHz (Palomino kjerne) - Første cpu jeg kjøpte av AMD's XP-rating cpuer.

1. AMD X2 3800+ Dual core - Min nyeste og beste cpu hittil. Dual-core er definitivt min type cpu :thumbup:

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva som er de beste kjøpene, men totalt sett må det bli disse:

1. AMD Opteron 280 2.4GHz - utrolig ytelse/watt/pris, bare slått av Opteron 285.

2. DEC Alpha 21066 233MHz - utrolig ytelse og en arkitektur som fortsatt mangler sidestykke - RISC done right rett og slett.

3. Motorola 68030 50MHz - første prosessor som viste muskler og som gjorde det gøy å gjøre tunge beregninger.

Når det bare gjelder pris/ytelse så må det bli disse:

1. AMD Sempron 2800+

2. AMD Duron 800MHz

3. AMD K6-2 400MHz

Når det gjelder mine dårligste kjøp så må det bli disse:

1. Intel Itanium 733MHz

2. Intel Pentium3 933MHz

3. Intel Pentium MMX 233MHz

Lenke til kommentar

Min førsteplass: 4400X2. Dyr som pokker og egentlig bare kjøpt pga jeg ikke gadd vente på 3800+. Men gud så deilig det var/er å ha 2 kjerner. No more single cpu! Har ikke klokket, men gjør det nok senere når jeg trenger mer ytelse. Vet den er god for flere hundre mhz til! :)

Andreplass: 333Mhz Celeron MMX eller.no for mange år siden. Klokket den ikke da jeg ikke hadde peiling på hva klokking var, men jeg gikk fra 66Mhz til denne. Herregud så jeg syntes det var mye med 333Mhz!

Tredje: 2500+ Barton seff. Klokket til 3200+ uten å stige i volt eller temperatur. Billig og god :)

Lenke til kommentar

1. AMD 3200+ Venice

Er glad jeg kjøpte denne, fordi min 2000+ begynte å bli litt utdatert.

2.

Intel Pentium 3 Xeon 1GHZ.

Skjønner ikke helt hvorfor jeg havnet opp med denne, men pappa hadde nå med seg en Compaq fra jobben. Denne var rask, og maskinen hadde 1gb RD-ram og 18GB scsi 10 000rpm HDD.

3.

AMD 2000+ Thoroughbred

Denne ble stabil etter bytting av CPU kjøler. Den som jeg hadde var litt for liten:P..

Prosessoren var varm, men fungerte ok.

Lenke til kommentar

1. Celeron 300A:

Det var når denne og ett Abit bh6 hovedkort kom i pcen at jeg fikk øynene opp for overklokking. Hadde det mye gøy med forskjellige kjøleløsninger for å få den opp i 504MHz. (som jeg ikke greide stabilt noen gang)

2. Pentium4 2.4 NW 400MHz

Denne klokka veldig bra med luftkjøling (3.2GHz@boxedvifta) og fungerte stabilt @ 3.2GHz med vannkjøling og 1.85V i over ett år før den ikke ville gå på 3.2GHz lenger.

3. Pentium4 2.4 NW 533MHz

Når en kamerat bestemte seg for å oppgradere pcen, bytta jeg den gamle 2.4 og 100 kr mot denne prosessoren.

Den går stabilt på 3.3GHz med vannkjøling @ 1.8V.

Lenke til kommentar

Har kun hatt disse tre her:

1: AMD x2 3800+ (grei cpu, men kjøpte den noen uker for tidlig, hadde jeg ventet litt til hadde jeg spart noen hundrelapper så er dermed ikke helt fornøyd med pris/ytelse)

2: Intel Pentium 4 3Ghz (Helt grei, fungerte helt fint, den utmerket seg ikke som noen flaskehals. Den fulgte med en ferdigPC jeg kjøpte for 2-3 år siden.)

3: Intel Pentium, husker ikke mhz (fulgte også med en ferdig PC, første vi hadde. Var stolt av den PCen ja. Tror det snart er 10 år siden vi kjøpte den, men bare 1 1/2 år siden den sist var i bruk)

Lenke til kommentar

1. Intel Pentium M730 1.1GHz ULV. Sitter i en Dell X1 med 1280MB ram. Utrolig imponert over hva denne lille rakkeren klarer å utrette uten vifte!

2. AMD Opteron 144. Kjøpte en av de siste på komplett den første runden. Går fint opp til 2.7 GHz på 1.475V og boxed kjøling sammen med ASRock Dual Sata2.

3. AMD 2500+ Barton. Var den første prosessoren jeg kjøpte løst. Ble klokket ca 400MHz, hvis jeg husker rett. Den er nå involvert i et HTPC prosjekt jeg har planer om å en gang fikse.

Lenke til kommentar

1. Intel Pentium 4 2.8GHz - Har den ennå, nådde 3,5GHz på luft!

2. AMD Athlon XP 2500+ Barton - Syyyk klokker, klokket lett opp til 3200+ på luft... prøvde ikke høyere på vann, men temp'en var lav og den var stabil.

3. Intel Pentium M760 2.0GHz - Kraftig og stillegående

Lenke til kommentar

1) AMD AM486/40 MHz @ 50MHz - Det var en utrolig herlig overgang fra en stakkarslig 386/16MHz uten matteprosessor til denne kraftpluggen her. I tillegg klokket den jo 25% _uten kjøling_ nesten uten problemer. Kombinert med et Vesa Local Bus skjermkort fikk DooM virkelig bein og gå på.

2) AMD K6/233 - Etter en noe begredelig affære med en Cyrix Cx586 var det en lettelse å skifte til en nogenlunde oppdatert CPU med MMX, bedre FPU og over dobbelt så høy klokkehastighet. Sammen med mitt Voodoo2-kort (som jeg faktisk kastet i søpla for noen måneder siden :cry:) var det platformen min for "ordentlige" 3D-spill. CPUen bruker jeg faktisk enda i en server, men den begynner å dra litt på årene...

3) AMD Athlon XP+ 1733MHz @ 2 GHz - Min nåværende CPU. Har hatt den siden 2002/2003 (husker ikke helt), og den funker ganske greit enda. Enkelte spill kunne vel kanskje trengt litt ekstra futt, og vurderer å bytte den ut om ikke så lenge med en yngre og lekrere dualcore.

Edit: Linker, ja.

Endret av Paull
Lenke til kommentar

Har kun hatt 3 egenkjøpte CPUer

1. AMD 64 4000+ Funker bra. Er klokket til 2,71GHz.

2. AMD 2600+ Funket bra helt til jeg i sommer fant ut det var på tide med en oppgradering.

3. AMD 64 3800+ Valget falt da på den. Dette var en stor skuffelse. Yttelse vs pris var ikke noe å skryte av:thumbdown: . Følte faktiskt att min gammle 2600+ gikk mye bedre. Dermed havnet denne i PC'n til brodern og en 4000+ ble kjøpt inn.

Lenke til kommentar

Mine 3 beste cpu kjøp:

1. 486 sx2 50mhz holdt koken i 5år før den ble for svak ,var min første pc denne sto i.

Ble kjøpt da 486 var "hot & new". ca 1993

2.AMD T-Bird 1333 mhz første med pc2100ddr ram i 2001 noe som var en revulosjon ytelse messig.

Veldig imponere ytelse på den tida ,god klokker.

Den holdt ikke mer 1 1/2 år så døde den med ett smell når cpu kjøler falt av pga vibrasjoner i vifta som gnagde av festene på Hk.

Var jo ikke cpu sin feil , var ikke så lange livet men vil bli husket for sin overlegene ytelse i den tids perioden.

3.

Pentium M 780

Bra ytelse pr mhz og lite varmeutviking.

Edit : Linker og leifer :blush:

Endret av Razer63
Lenke til kommentar

Mine topp 3 CPU kjøp:

Pentium 3 500 MHz <- Denne klokket til hovedkortet stoppet meg :D

AMD Duron 950 <- God ytelse vs. pris. I tillegg var den en drøm å klokke ved hjelp av blyant trikset.

AMD Athlon 64 3500+ <- Denne er helt ok, desverre har jeg for dårlig ram til å få den til å vise sitt fulle potensial.

Lenke til kommentar

1. AMD Athlon XP 2500+ Barton. Er overbevist om at denne kommer til å gå inn i historiebøkene som en klassiker. Overklokkingsvennlig til tusen, utmerket ytelse, utmerket varmeutvikling.

2. AMD Duron 800. Utrolig mye prosessor for pengene. Overklokker som bare juling. Gruser en dyrere Intel Celeron ENKELT. Rett og slrtt en helt fantastisk budsjett-prosessor

3. Pentium M 1,7 (husker ikke modellnummeret). Fet ytelse, super mtp. strømforbruk og varmeutvikling. Rett og slett de beste prosessorene til bærbare de siste årene. En real klassiker.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
1. AMD Athlon XP 2500+ Barton. Er overbevist om at denne kommer til å gå inn i historiebøkene som en klassiker. Overklokkingsvennlig til tusen, utmerket ytelse, utmerket varmeutvikling.

5931295[/snapback]

Jeg er faktisk enig med deg. Tror dette er tidenes kjøp med tanke på pris ytelse og varmeutvikling:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...