Spielhaug Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 I et hjemmenettverk der pc'ene er koblet opp mot en router som igjen er koblet mot adsl-modem, er det da noe hold i WinXP sin advarsel om at deler du denne mappen så vil alle få tilgang til den? Vil da alle ute på nettet få tilgang, eller gjelder det kun alle maskiner tilkoblet routeren, eller kanskje arbeidsgruppen? Jeg hadde tenkt å bruke den ene maskinen som server med all musikk og alle filmer på, men tenkte ikke at hele internettcommunity'en skulle få tilgang... Og et annet spørsmål, når det i både adsl-modemet og i routeren finnes brannmur, er det da vits i brannmur på pc'en? Lenke til kommentar
torean Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 alle som er tilkoblet på innsiden av routeren vil få tilgang, ikke de ute på nettet. Bruk kun 1 brannvegg. Bruk Brannveggen på routeren Lenke til kommentar
holvik Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Det er som du antyder arbeidsgruppen som får tilgang til dine delte mapper. Hvis du har trådløst nettverk bør du bruke kryptering. Du bør også ha brannmur på pc'en din. Nå finnes det helt sikkert noen luringer der ute som tar seg forbi både den og den andre hindringen, men en må prøve å ikke bli helt paranoid. Jeg bruker selv samme konfigurasjon som du har tenkt å bruke. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 14. april 2006 Del Skrevet 14. april 2006 Kan jeg henge meg på her? Har 2 datamskiner bak den samme SpeedTouch 546T fra Telenor, begge har internett, men jeg får ikke kontakt mellom de. Den ene maskinen kan se den andre på "mine nettverksteder", men får ikke tilgang. Den andre ser ingenting. Noe spesielt jeg kan gjøre? Begge har likt arbeidsgruppenavn. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Kan jeg henge meg på her? Har 2 datamskiner bak den samme SpeedTouch 546T fra Telenor, begge har internett, men jeg får ikke kontakt mellom de. Den ene maskinen kan se den andre på "mine nettverksteder", men får ikke tilgang. Den andre ser ingenting. Noe spesielt jeg kan gjøre? Begge har likt arbeidsgruppenavn. 5921131[/snapback] Du må dele ut (share) ressursene som skal ha tilgang fra andre maskiner. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 (endret) I et hjemmenettverk der pc'ene er koblet opp mot en router som igjen er koblet mot adsl-modem, er det da noe hold i WinXP sin advarsel om at deler du denne mappen så vil alle få tilgang til den? Vil da alle ute på nettet få tilgang, eller gjelder det kun alle maskiner tilkoblet routeren, eller kanskje arbeidsgruppen? At noen skulle klare å "hakke" ADSL routeren er vel bare teoretisk, men ved virus/spyware vil det fort kunne åpnes linjer ut til internet. Hvis du har en trådløs router/aksesspunkt vil alle som er på det trådløse nettet få tilgang til de delte mappene. (en trådløs router med standard innstillinger har lav sikkerhet) Et "Workgroup" nettverk under XP er i utgangspunktet helt åpent. Brukervenlig, men ikke sikkert. For å øke sikkerheten i Windows XP kan du slå av "Enkel Fildeling" i Windows Utforsker. (Verktøy/mappealternativer/vis) og så opprette en eller flere brukere som skal ha tilgang. (på den maskinen som skal deles ut) Ulempen er at du må angi tilgangsrettigheter på mappene du vil dele. Jeg har selv brukt dette og det fungerte greit med XP Pro klienter. På XP home laptoppen måtte jeg stadig slå brukernavn og passord for å få tilgang. Les mer om sharing her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=423330 Endret 15. april 2006 av geirjenssen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå